KMOP-2.3.1 Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten


Projekt címe:
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten

Projektazonosító szám:
KMOP-2.3.1/D-09-2010-0003

Pályázó neve:
Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság

Közreműködő szervezet:
Pro Régió Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési és Szolgáltató Nonprofit Közhasznú Kft.

Támogatási Szerződés aláírásának dátuma:
2010. február 7.

Beruházás helyszínei:
Újpest, új kikötő építése
Meder utca, meglévő kikötő korszerűsítése
Árpád híd, új kikötő építése
Jászai Mari tér, meglévő kikötő korszerűsítése
Batthyány tér, meglévő kikötő korszerűsítése
Petőfi tér, meglévő kikötő korszerűsítése
Boráros tér, meglévő kikötő korszerűsítése
Millenniumi Városközpont, új kikötő építése
Szent Gellért tér, meglévő kikötő korszerűsítése

Az A38-as hajó: a projekt része, a menetrend szerinti hajójárat itt is kiköt

Megvalósítás időtartama:
Kivitelezés kezdete: 2011. 09. 01.
Kivitelezés befejezése: 2012. 12. 31.

Beruházás összköltsége:
493.428.962 Ft

KMOP támogatás:
444.086.066 Ft

KMOP támogatási intenzitás:
90%

Projekt áttekintés:
A projekt célja a közösségi közlekedési problémák enyhítését segítő új közszolgáltatás, vagyis egy környezetkímélő és a teljes vonalon külső körülményektől (pl. Duna vízállásától) függően akadálymentes kikötők üzemeltetése (pl. vakvezető sávok, rámpák). 
Társaságunk a meglévő 6 db kikötő korszerűsítésével és három új kikötő létesítésével a Dunát, mint közlekedési folyosót kívánja bekapcsolni a Főváros közlekedési hálózatába.
A kikötők infrastruktúrájának fejlesztése két részből, a parti és vízi létesítmények fejlesztéséből tevődik össze.
A parti létesítmények arculattervezésénél döntő szempont volt a kikötők egységes kialakítása, a vízi környezethez illeszkedő, tartós és a természeti hatásoknak sokáig ellenálló anyagok és közterületi berendezések alkalmazása.
A kikötők teljes területén időtálló gránit burkolat készül, zöldterület rendezés történik, utasvárók, padok, kerékpártárolók, szemétgyűjtők kerülnek kihelyezésre, melyek növelik a komfortfokozatot. Kiépül a térvilágítás, megvalósul minden kikötőben az utasszámlálás és az utastájékoztatás, valamint térfigyelő kamerarendszer őrzi majd a kikötők biztonságát.
Az akadálymentesítés keretében a kikötőkben mozgássérültek számára fenntartott parkolók épülnek, a hajóállomások akadálymentes megközelítése minden irányból biztosítottá válik. A látássérültek részére a gyalogátkelő helyek előtt figyelmeztető burkolati jeleket helyezünk el, valamint a bejáró hidak előtt és az utasvárók vonaláig figyelemfelhívó sáv épül. A felületkezelt gránitból kialakított (taktilis) figyelmeztető és vakvezető sávok a gyengénlátók tájékozódása érdekében a burkolattól eltérő gránitkő felhasználásával készülnek. A Boráros téri kikötőnél a rakpart adottságait figyelembe véve, a bejáróhídhoz érkező lépcsőt kiegészítve, lépcsőlift épült a kerekes székkel közlekedők akadálymentes közlekedését segítve.
A hajóközlekedés fejlesztése kapcsolódik a Duna parti kerékpáros közlekedés koncepciójához, a kikötőkben kerékpártárolók létesülnek, illetve lehetőség nyílik a kerékpárok hajón történő szállítására is.
A tizenegy és fél kilométeres útvonalat a délelőtti és délutáni csúcsidőben 30 percenként közlekedő hajók hegymenetben (Újpest irányában) egy óra, míg völgymenetben (a Millenniumi Városközpont irányában) háromnegyed óra alatt teszik meg.
A járműveken büfé üzemel.
A korszerű utastájékoztatás jegyében a fejlesztés a FUTÁR projekthez is kapcsolódni fog.
Az uniós pályázat a kikötőfejlesztéshez nyújt forrást, járműbeszerzésre nem ad lehetőséget. A BKV Zrt. jelenleg elegendő hajókapacitással rendelkezik a járat üzemeltetéséhez, azonban középtávon szükséges új, akadálymentes hajók beszerzése. 
A projekt keretében környezetbarát infrastrukturális fejlesztés jön létre a Főváros frekventált területén, a Duna parton, ahol a kikötők környezetében a túlterhelt rakparti útszakaszok mellett zöld szigetként jelennek meg a kikötők.
A hajókikötők fejlesztése a dunai közlekedés beindításának első állomása, amivel megkezdődhet a lakosság tudatos terelése a vízi közlekedés irányába.

Árpád híd, ilyen volt



Árpád híd, ilyen lett



Újpesti kikötő, ilyen volt



Újpesti kikötő, ilyen lett


Batthyány tér, ilyen volt


Batthyány tér, ilyen lett

Boráros tér, ilyen volt


Boráros tér, ilyen lett