Gyakran feltett kérdések
                Miért kell fizetnem, ha bemutatom az érvényes bérletemet?
Szolgáltatásunk igénybevételéhez nem elégséges a bérletszelvény megvásárlása, azt megfelelően kitöltve ellenőrzéskor - a viteldíj megfizetésének igazolásaként - a hatályos Díjszabásban meghatározott igazolvánnyal (2013. január 1-jétől bérletigazolvánnyal, diákigazolvánnyal, vagy személyazonosító igazolvánnyal, kártya formátumú vezetői engedéllyel) fel kell mutatni, át kell adni az ellenőrzést végző személynek. Amennyiben az utazáskor bérletét (bérletszelvényt, illetve a kapcsolódó igazolványt nem tudta kollégánknak bemutatni, úgy jogosan pótdíjazták Önt. Lehetőséget biztosítunk azonban, utólag, a pótdíjazástól számított 2 munkanapon belül, hogy a társaságunk által kijelölt helyen, szintén a Díjszabásban rögzített eljárási díj, adminisztrációs költség lerovása és az előírt feltételek együttes teljesülése mellett rendezze pótdíjazását.
Mi történik, ha nem foglalkozom a felszólító levelekkel?
A fizetési felszólításokra a tartozás összege növekedésének elkerülése és a további jogkövetkezmények elkerülése érdekében mindenképpen célszerű reagálni, a levelet küldőt megkeresni. Sikertelen megkeresés esetén, vagyis ha a felszólítás ellenére a befizetés nem teljesül, a jogos pótdíjkövetelések kiegyenlítése, behajtása érdekében a követelés jogosultja fizetési meghagyás kibocsátást kezdeményezhet, szükség szerint végrehajtóhoz fordul. Ebben az esetben a pótdíjkövetelésen felül felmerülő költségek (illeték, ügyvédi munkadíj, postaköltség és a kifizetés napjáig járó kamat) megfizetése is a pótdíjazottat terheli majd.
Amennyiben a követelés behajtását már átadtuk a követelés jogosultjának megbízásából, a behajtást ellátó szervezetnek, úgy egyeztetésre és a pótdíjtartozás kiegyenlítésére alapvetően ott van lehetőség.
Miért nem tudok telefonon minden adatot egyeztetni? Miért nem tudom más adatait lekérdezni?
Az Ön személyes adatainak védelmében, az adatvédelmi törvény előírásainak figyelembevételével telefonos tájékoztatásra csak a személyes adatok alapján történő egyértelmű azonosítás esetén van lehetőség. Személyes egyeztetésre, megbeszélésre előzetes időpont egyeztetést követően, természetesen lehetőséget biztosítunk.
Mit csináljak, ha a pótdíjazott már nem lakik ott, ahol én, és nem tudom, hol tartózkodik?
A felszólító leveleket a pótdíjazott által megadott vagy bejelentett lakcímére tudjuk küldeni. Ha a fizetésre kötelezett már nem lakik a megadott címen, kérjük, hogy írásban jelezzék felénk az utolsó ismert lakcímét. Végső esetben lehetőségük van kényszerkijelentést alkalmazni, okirattal történő visszaélés miatt rendőrségi feljelentést tenni.
Mit tegyek, ha ellopták (elhagytam) az irataimat és/vagy visszaélnek az adataimmal?
Előzetes telefonon történt időpont egyeztetést követően lehetőség van a Pótdíjkezelési osztályon személyes adat-, aláírás egyeztetésre. A pótdíjazás körülményeinek ismeretében, javasolhatjuk, hogy forduljon rendőrséghez, személyes adatokkal és/vagy személyes okmányokkal történő visszaélés miatt.
Nem volt pótdíjazásom, visszaélnek adataimmal, vétlen vagyok, miért én rohangáljak a saját igazam után, miért én járjak a rendőrségre?
A pótdíjazáskor a pótdíjazott által megadott adatok alapján Önnel szemben van követelésünk, Önnek van lehetősége és az Ön érdeke, hogy igazolja a visszaélést, tisztázza magát. Mi ebben lehetőségeink szerint segítséget nyújtunk.
Nem kaptam felszólító levelet, küldenek?
Már a pótdíjazás során olyan csekket és tájékoztatót adnak ellenőr kollégáink, melyen részletes tájékoztatás található a pótdíj rendezésének szabályairól és következményeiről. A felszólító levél a pótdíjazott által megadott címre, az önkéntes pótdíjrendezésre biztosított 30 nap után kerül kiküldésre. Ekkor azonban már a pótdíj a hatályos Díjszabás szerint változik, késedelmi- és eljárási díjjal megemelkedik. A felszólító levelet társaságunk illetve társaságunkkal szerződéses kapcsolatban álló megbízottjaink (behajtásban résztvevő ügyvédi irodák, követeléskezelő cégek) is küldhetik.
Megbüntettek, elismerem, de anyagi lehetőségeim szűkösek. Kérhetek méltányosságot?
Miből tevődik össze a jogerős fizetési meghagyás alapján fizetendő összeg?
A jogerős fizetési meghagyás esetén már a jogszabályban rögzítettek szerinti a járulékos díjakat, költségeket is Önnek kell megfizetni. A fizetési meghagyás alapján fizetendő összeg a pótdíjkövetelésből (alappótdíj, a késedelmi- és eljárási díj), továbbá a Társaságunk által megelőlegezett illetékből, ügyvédi munkadíjból és költségből, és a kifizetés napjáig járó, Ptk. szerinti késedelmi kamatból, valamint postaköltségből tevődik össze.
Hány éves kortól kell matrica a diákigazolványra?
Az oktatási igazolványokról szóló 362/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 37. paragrafus (1) bekezdése szerint a tanköteles tanulók diákigazolványa érvényesítő matrica nélkül is érvényes azon tanévet követő október 31. napjáig, amely tanévben a tanuló a tanköteles kor felső határát betölti. A tanköteles kor felső határát a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 45. § (3) és 97. § (1) bekezdése határozza meg.
                
                
                            
        Szolgáltatásunk igénybevételéhez nem elégséges a bérletszelvény megvásárlása, azt megfelelően kitöltve ellenőrzéskor - a viteldíj megfizetésének igazolásaként - a hatályos Díjszabásban meghatározott igazolvánnyal (2013. január 1-jétől bérletigazolvánnyal, diákigazolvánnyal, vagy személyazonosító igazolvánnyal, kártya formátumú vezetői engedéllyel) fel kell mutatni, át kell adni az ellenőrzést végző személynek. Amennyiben az utazáskor bérletét (bérletszelvényt, illetve a kapcsolódó igazolványt nem tudta kollégánknak bemutatni, úgy jogosan pótdíjazták Önt. Lehetőséget biztosítunk azonban, utólag, a pótdíjazástól számított 2 munkanapon belül, hogy a társaságunk által kijelölt helyen, szintén a Díjszabásban rögzített eljárási díj, adminisztrációs költség lerovása és az előírt feltételek együttes teljesülése mellett rendezze pótdíjazását.
Mi történik, ha nem foglalkozom a felszólító levelekkel?
A fizetési felszólításokra a tartozás összege növekedésének elkerülése és a további jogkövetkezmények elkerülése érdekében mindenképpen célszerű reagálni, a levelet küldőt megkeresni. Sikertelen megkeresés esetén, vagyis ha a felszólítás ellenére a befizetés nem teljesül, a jogos pótdíjkövetelések kiegyenlítése, behajtása érdekében a követelés jogosultja fizetési meghagyás kibocsátást kezdeményezhet, szükség szerint végrehajtóhoz fordul. Ebben az esetben a pótdíjkövetelésen felül felmerülő költségek (illeték, ügyvédi munkadíj, postaköltség és a kifizetés napjáig járó kamat) megfizetése is a pótdíjazottat terheli majd.
Amennyiben a követelés behajtását már átadtuk a követelés jogosultjának megbízásából, a behajtást ellátó szervezetnek, úgy egyeztetésre és a pótdíjtartozás kiegyenlítésére alapvetően ott van lehetőség.
Miért nem tudok telefonon minden adatot egyeztetni? Miért nem tudom más adatait lekérdezni?
Az Ön személyes adatainak védelmében, az adatvédelmi törvény előírásainak figyelembevételével telefonos tájékoztatásra csak a személyes adatok alapján történő egyértelmű azonosítás esetén van lehetőség. Személyes egyeztetésre, megbeszélésre előzetes időpont egyeztetést követően, természetesen lehetőséget biztosítunk.
Mit csináljak, ha a pótdíjazott már nem lakik ott, ahol én, és nem tudom, hol tartózkodik?
A felszólító leveleket a pótdíjazott által megadott vagy bejelentett lakcímére tudjuk küldeni. Ha a fizetésre kötelezett már nem lakik a megadott címen, kérjük, hogy írásban jelezzék felénk az utolsó ismert lakcímét. Végső esetben lehetőségük van kényszerkijelentést alkalmazni, okirattal történő visszaélés miatt rendőrségi feljelentést tenni.
Mit tegyek, ha ellopták (elhagytam) az irataimat és/vagy visszaélnek az adataimmal?
Előzetes telefonon történt időpont egyeztetést követően lehetőség van a Pótdíjkezelési osztályon személyes adat-, aláírás egyeztetésre. A pótdíjazás körülményeinek ismeretében, javasolhatjuk, hogy forduljon rendőrséghez, személyes adatokkal és/vagy személyes okmányokkal történő visszaélés miatt.
Nem volt pótdíjazásom, visszaélnek adataimmal, vétlen vagyok, miért én rohangáljak a saját igazam után, miért én járjak a rendőrségre?
A pótdíjazáskor a pótdíjazott által megadott adatok alapján Önnel szemben van követelésünk, Önnek van lehetősége és az Ön érdeke, hogy igazolja a visszaélést, tisztázza magát. Mi ebben lehetőségeink szerint segítséget nyújtunk.
Nem kaptam felszólító levelet, küldenek?
Már a pótdíjazás során olyan csekket és tájékoztatót adnak ellenőr kollégáink, melyen részletes tájékoztatás található a pótdíj rendezésének szabályairól és következményeiről. A felszólító levél a pótdíjazott által megadott címre, az önkéntes pótdíjrendezésre biztosított 30 nap után kerül kiküldésre. Ekkor azonban már a pótdíj a hatályos Díjszabás szerint változik, késedelmi- és eljárási díjjal megemelkedik. A felszólító levelet társaságunk illetve társaságunkkal szerződéses kapcsolatban álló megbízottjaink (behajtásban résztvevő ügyvédi irodák, követeléskezelő cégek) is küldhetik.
Megbüntettek, elismerem, de anyagi lehetőségeim szűkösek. Kérhetek méltányosságot?
A hatályos Üzletszabályzatban részletesen leírt feltételek teljesülése esetén, igen. Felhívjuk azonban szíves figyelmét, hogy a kérelem befogadása nem jelent kötelezettséget a pozitív bírálatra. Az elbírálás egyedileg, de egységes elvek és mértékek alapján történik. Alapvetően a pótdíjtartozás részletekben történő teljesítésével tudjuk a fizetési kötelezettség terhét csökkenteni. A kérelem indokoltságát  megalapozó dokumentumokat célszerű rögtön a beadáskor csatolni a beadványhoz. A megbízottjaink  által kezelt ügyek esetén méltányosságot, az ügyben eljáró illetékes partnerektől  kell kérni.
Kiskorú gyerek pótdíjazása esetén a szülő kapja a felszólító levelet?
Álláspontunk szerint, amennyiben a kiskorú, a törvényes képviselő döntése alapján már önállóan veheti igénybe Társaságunk szolgáltatását, akkor az utazási feltételek megszegése esetén pótdíjazható is. Társaságunk feltételezi a szülő és gyermeke közötti bizalomra épülő viszonyt, hogy amennyiben sor kerül a pótdíjazásra, akkor a kiskorú tájékoztatja a törvényes képviselőt a keletkezett fizetési kötelezettségről, átadja a pótdíj megfizetése kötelezettségéről és lehetőségéről szóló tájékoztatót és csekket, elősegítve ezzel a pótdíjazás mielőbbi rendezését.
Az ellenőr pótdíjazáskor csak a gyermek adatait tudja felvenni, mert Ő a pótdíjazott. Emellett a kiskorúnál nincs olyan okirat, amellyel hitelt érdemlően tudná igazolni a gondviselője pontos nevét és címét. Így felszólítást csak a kiskorú által megadott címre, törvényes képviselőjének címezve küldhetjük. Fizetési felszólítás a törvényes képviselő részére a pótdíjrendezésre biztosított 30 napot követően kerül kiküldésre, azonban ekkor már a késedelmi- és eljárási díjjal növelt összeggel.
Kiskorú gyerek pótdíjazása esetén a szülő kapja a felszólító levelet?
Álláspontunk szerint, amennyiben a kiskorú, a törvényes képviselő döntése alapján már önállóan veheti igénybe Társaságunk szolgáltatását, akkor az utazási feltételek megszegése esetén pótdíjazható is. Társaságunk feltételezi a szülő és gyermeke közötti bizalomra épülő viszonyt, hogy amennyiben sor kerül a pótdíjazásra, akkor a kiskorú tájékoztatja a törvényes képviselőt a keletkezett fizetési kötelezettségről, átadja a pótdíj megfizetése kötelezettségéről és lehetőségéről szóló tájékoztatót és csekket, elősegítve ezzel a pótdíjazás mielőbbi rendezését.
Az ellenőr pótdíjazáskor csak a gyermek adatait tudja felvenni, mert Ő a pótdíjazott. Emellett a kiskorúnál nincs olyan okirat, amellyel hitelt érdemlően tudná igazolni a gondviselője pontos nevét és címét. Így felszólítást csak a kiskorú által megadott címre, törvényes képviselőjének címezve küldhetjük. Fizetési felszólítás a törvényes képviselő részére a pótdíjrendezésre biztosított 30 napot követően kerül kiküldésre, azonban ekkor már a késedelmi- és eljárási díjjal növelt összeggel.
Miből tevődik össze a jogerős fizetési meghagyás alapján fizetendő összeg?
A jogerős fizetési meghagyás esetén már a jogszabályban rögzítettek szerinti a járulékos díjakat, költségeket is Önnek kell megfizetni. A fizetési meghagyás alapján fizetendő összeg a pótdíjkövetelésből (alappótdíj, a késedelmi- és eljárási díj), továbbá a Társaságunk által megelőlegezett illetékből, ügyvédi munkadíjból és költségből, és a kifizetés napjáig járó, Ptk. szerinti késedelmi kamatból, valamint postaköltségből tevődik össze.
Hány éves kortól kell matrica a diákigazolványra?
Az oktatási igazolványokról szóló 362/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 37. paragrafus (1) bekezdése szerint a tanköteles tanulók diákigazolványa érvényesítő matrica nélkül is érvényes azon tanévet követő október 31. napjáig, amely tanévben a tanuló a tanköteles kor felső határát betölti. A tanköteles kor felső határát a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 45. § (3) és 97. § (1) bekezdése határozza meg.
Honnan tudhattam volna, hogy mit kell csinálnom a pótdíjazás után?
A jegyellenőrzést végző kollégák a pótdíjazáskor élőszóban is nyújtanak tájékoztatást, továbbá az átadott pótdíjbefizetésre szolgáló csekkhez is tartozik egy részletes írásos tájékoztató a pótdíjrendezés lehetőségeiről (bérletbemutatás, csekkes befizetés, átutalás, Pótdíjazási Irodában történő befizetés).
A jegyellenőrzést végző kollégák a pótdíjazáskor élőszóban is nyújtanak tájékoztatást, továbbá az átadott pótdíjbefizetésre szolgáló csekkhez is tartozik egy részletes írásos tájékoztató a pótdíjrendezés lehetőségeiről (bérletbemutatás, csekkes befizetés, átutalás, Pótdíjazási Irodában történő befizetés).
Hol és hogyan tehetek pótdíjazással kapcsolatban panaszt, adhatok be méltányossági kérelmet?
- E-ügyfélszolgálatunkon: kattintson ide
 
- BKK Zrt. Pótdíjazási Irodáján: 1072 Budapest, Akácfa utca 22., az alkalmazott formanyomtatványon, személyesen, írásban – a gyorsabb és érdemi ügyintézés érdekében, csatolva a kérelmet megalapozó dokumentumokat.
 
Nyitva tartás:
hétfő-péntek (munkanapokon) 7.00 - 20.00 óráig szombat (szombati munkarend szerinti napokon) 8.00 - 14.00 óráig vasárnap és ünnepnapokon 
zárva 
BKK Zrt. Ügyfélszolgálatán: 1075 Budapest, Rumbach Sebestyén utca 19-21., az alkalmazott formanyomtatványon, személyesen, írásban – a gyorsabb és érdemi ügyintézés érdekében, csatolva a kérelmet megalapozó dokumentumokat. 
Nyitva tartás:
hétfő-kedd
8.00 - 17.00 óráig
szerda
8.00 - 18.00 óráig
csütörtök-péntek
8.00 - 17.00 óráig
szombat-vasárnap
zárva
Telefonon: 06-1-BKV-INFO (06-1-258-4636) 
06-1-461-6500/11140, 11019, 11513
Faxon: 06-1-461-6500/12455 
E-mailen: potdijkezeles@bkv.hu, ugyfelszolgalat@bkv.hu 
Postai úton: BKK Zrt. Pótdíjkezelési osztály 1241 Budapest Pf. 200 
              
 Magyar
              
 English