
Villamospálya-felújítás a Nagykörúton
A Tátra utca és a Jászai Mari tér közötti szakasz felújításával folytatódik a nagykörúti villamosvonal modernizálása. A munkák során nemcsak a síneket cseréljük, hanem egy modern, zaj- és rezgéscsillapító technológiát is alkalmazunk. Ennek köszönhetően a villamosok gyorsabban és halkabban közlekedhetnek majd, miközben a környezetet is kevésbé terhelik.
A rekonstrukciót az alacsonyabb forgalmú iskolaszünetre időzítettük, hogy a lehető legkisebb fennakadást okozza a közlekedésben. A BKV és a kivitelező törekszik rá, hogy a gondos tervezésnek és a szakszerű munkavégzésnek köszönhetően a felújítás a minél kevesebb zajjal és porral járjon, és a lehető legkisebb mértékben zavarja a környéken élők nyugalmát és pihenését. Fontos azonban tudni, hogy bizonyos, a rekonstrukcióhoz szükséges technológiákat a nyári kánikulában a magas hőmérsékleti viszonyok között nem lehet alkalmazni. Ezért egyes munkafázisokat alkalmanként az esti vagy éjszakai órákban végeznek majd el, a vonatkozó előírások és szabályozás figyelembevételével, a zajterhelés minimalizálására törekedve.
Kiemelt figyelmet fordítunk a nagykörúti villamosközlekedés fenntartására, hiszen a 4-es és 6-os villamosvonal a budapesti közösségi közlekedés igazi gerince. Különösen igaz ez a Jászai Mari tér és a Tátra utca közötti szakaszra, ami a nagykörúti villamosvonal egyik legforgalmasabb része.
A vonalon naponta csaknem 280 ezren utaznak. Hétköznaponként, tanítási időszakban 36 darab, 54 méter hosszú, közel 70 tonnás Combino villamos közlekedik. Ráadásul a 6-os villamos éjszaka is jár – hétköznapokon 7, hétvégén 9 járművel.
Mivel ezt a szakaszt utoljára 15 évvel ezelőtt, 2009–2010-ben újítottuk fel, és a pálya állapota - a nagy igénybevétel miatt - jelentősen leromlott, a nyári korszerűsítés indokolttá vált.
Az alábbiakban összegyűjtöttük a legfontosabb információkat a felújításról.
Forgalmi változás
A gondos előkészületek és szakszerű kivitelezés mellett is a felújítás jelentős közúti korlátozással jár. A BKK-val közösen arra kérjük az autóval, valamint a kerékpárral közlekedőket, hogy más útvonalat válasszanak.
Fontos közúti információk:
- A Szent István körúton a Pannónia utca és Margit híd pesti hídfője között csak egy sávon haladhat majd a forgalom. Ezt a sávot használhatják majd a közösségi közlekedés járművei, a kerékpárral, valamint a gépjárművel közlekedők is.
- A kerékpárral közlekedőknek elsősorban a Lánchidat, illetve az Árpád híd–Margitsziget–Margit híd útvonalat ajánljuk a felújítás idejére, mert a Margit híd pesti hídfőjénél a megszokottól eltérő módon lehet csak haladni.
- Az autóval közlekedőknek azt javasoljuk, hogy – a torlódások elkerülése érdekében – a felújítás idejére lehetőleg válasszanak másik útvonalat.
- A Margit híd pesti hídfője és a Nyugati tér környékén a gyalogosoknak is érdemes számítaniuk a jelentősebb közúti- és gyalogosforgalom korlátozásra.
Villamosközlekedés és buszos pótlás
A felújítás miatt a nagykörúti villamosok rövidített útvonalon járnak. Június 22-én, vasárnap 4:00-tól várhatóan július 31-ig a 4-es és a 6-os villamosok a Jászai Mari tér (Vígszínház) ideiglenes végállomás és a dél-budai végállomások Újbuda-központ M, illetve a Móricz Zsigmond körtér M között közlekednek.
Annak érdekében, hogy utasainkat a legkisebb kényelmetlenség érje, a rendelkezésre álló legtöbb autóbusz bevonásával 24 órás üzemidővel pótoljuk a kieső villamoskapacitást. Hétköznap 28 db, míg szombaton és vasárnap 17 db csuklós autóbusz teljesít szolgálatot.
Az ideiglenes végállomás kiépítése miatt:
- június 21-én, szombaton 0:00 és 12:00 között a villamosok csak az Oktogon M és a dél-budai végállomások között járnak, az Oktogon M és a Széll Kálmán tér M között a 4-6-os pótlóbusszal lehet utazni;
- június 21-én, szombaton 12:00-tól június 22-én, vasárnap 4:00-ig csak a Nyugati pályaudvar és a dél-budai végállomások között közlekednek a szerelvények, a Nyugati pályaudvar M és a Széll Kálmán tér M között a 4-6-os pótlóbusszal lehet utazni.
Június 22-én, vasárnap 4:00-tól várhatóan július 31-ig a 4-es és a 6-os villamosok a Jászai Mari tér (Vígszínház) ideiglenes végállomás és a dél-budai végállomások Újbuda-központ M, illetve a Móricz Zsigmond körtér M között közlekednek. A 4-6-os pótlóbusz a Nyugati pályaudvar M és a Széll Kálmán tér M között közlekedik, de a villamosokról a Jászai Mari tér (Vígszínház) ideiglenes végállomáson érdemes átszállni a buszokra.
Fontos!
A 4-6-os villamospótló autóbuszok a Margitszigetnél egyik irányban sem állnak meg.
A felújítás mögötti technológia
Különösen fontos része a projektnek, hogy a Jászai Mari térnél található kitérő kapcsolat és a Tátra utca között új, úgynevezett sínkörülöntéses vágány épül. Ez egy korszerű zaj- és egy modern, zaj- és rezgéscsillapító technológia, amelynek lényege, hogy a síneket egy speciális, elasztikus anyaggal öntik körül, ami csökkenti a villamosok által keltett vibrációt és zajt. Ez a megoldás nemcsak a környéken lakók életminőségét javítja, de a szerkezetet is óvja, növelve a pálya élettartamát. A zaj- és rezgéscsillapításnak köszönhetően a villamosok utastere is csendesebb és komfortosabb lesz. A felújítás után a szakaszon megszűnik a pálya állapota miatt korábban bevezetett sebességkorlátozás, így a villamosok újra 50 km/h-s sebességgel közlekedhetnek.
Kiemelt szerepe van a felújításban a BKV kúszóváltójának. Ezt a speciális szerkezetet - a beépítése után - alkalmas lesz a villamosok fordítására oly módon, hogy tulajdonképpen kiemeli a villamos kerekét a sínvályúból, majd az ellenkező oldali vágányba tereli a szerelvényt. Vagyis a kúszóváltó segítségével tudnak az egyik vágányról a másikra váltani a villamosok, és így tudnak az ideiglenes peron mellé beállni.
Az ideiglenes peron is kulcsfontosságú, ebből fakadóan újfajta, eddig nem alkalmazott technológiával épül. Az utasbiztonság érdekében pedig az ideiglenes peron külső oldalán az utasokat a közúti forgalomtól magas, rácsos kerítés fogja védeni.
Galériák: