BKV.hu

OFDR 14/70 menetkapcsoló

 

Az 1940-es években kifejlesztett, Siemens gyártmányú menetkapcsoló. A típusból a BSzKRt vásárolt 2 db-ot fejlesztési tapasztalatszerzés céljából, az akkor elkészült 1522 pályaszámú motorokocsi számára. A két menetkapcsoló a kocsi selejtezéséig folyamatosan üzemben volt, igen kedvező tapasztalatokkal. A kapcsoló szerkezetét a GANZ is felhasználta, a 3600-as Stuka villamosok SPK 5/IV típusú menetkapcsolóinak fejlesztéséhez.

A menetkapcsoló hozza létre a vontatómotorok menet és fék áramköreit, és biztosítja a motorok egyenletes, fokozatos gyorsítását illetve lassítását előtét ellenállások segítségével. A kapcsoló a motorok áramát közvetlenül kapcsolja, nagy áramerősségek (300-400A) folyhatnak át rajta, aránylag nagy, 600V egyen feszültségen. Több kocsi egyidejű kapcsolására, tehát távvezérlésre nem alkalmas.

A kapcsoló öntöttvas házában három henger található, ebből kettő egy tengelyen. A felső, kisebb henger az irányváltó és selejtező kapcsoló. Segítségével tudja a járművezető a kívánt menetirányt kiválasztani, illetve kizárhatja az egyik, vagy a másik vontatómotort az áramkörből. Az irányváltó henger mechanikai reteszelésben áll a főhengerrel. Amíg az irányváltó nulla helyzetben áll, tehát nincs kiválasztva menetirány, addig a főhenger nem kezelhető. Amíg a főhenger nincs nulla, tehát kikapcsolt helyzetben, addig az irányváltó nem kapcsolható. Ezek következtében az irányváltó henger áramot nem kapcsol, így ívoltásra sincs szükség.

Az alsó kisebb henger a menet-fék henger. Ez hozza létre a vontatómotorok menet, illetve  fék üzemi kapcsolásait. A főhenger működteti, kizárólag kikapcsolt állapotban kapcsol, tehát ívoltásra itt sincs szükség.

A nagyobb átmérőjű főhenger biztosítja a vontatómotorok gyorsítását és lassítását. A főhenger 19 db bütykös tárcsából áll, melyek görgős karok közvetítésével kontaktor elemeket működtetnek. A kapcsolási „program” a tárcsákon lévő bütykökkel van kódolva. Minden kontaktor elem saját ívfúvó tekerccsel, saját ívoltással rendelkezik. A kontaktor elemek stabilabb, megbízhatóbb kontaktust hoznak létre, így a kapcsoló kezelése egyszerűbb, és nagyobb áramok kapcsolására alkalamas. A főhenger egy fél máltai kereszt segítsével fordítja át a menet-fék hengert, a megfelelő helyen. A menetkapcsoló 23 menet és 17 fék fokozattal rendelkezik, ezáltal lágy, rángatásoktól mentes indítást és fékezést tesz lehetővé. A kapcsoló rendszeres, üzemi villamos fékezésre alkalmas.

A menetkapcsoló típus egyedül a 1522 pályaszámú kocsin volt üzemben. A jármű jelenleg felújítás alatt áll, így a menetkapcsolói is felújítás alatt állnak.