KOr 4 menetkapcsoló
A GANZ csuklós villamosokhoz kifejlesztett menetkapcsoló. Ergonómikus kialakítású, a vezető számára kényelmes elérést és könyöklést tesz lehetővé. Feladata a járművezető gyorsításra és fékezésre vonatkozó parancsainak feldolgozása, és a végrehajtáshoz szükséges vezérlési feladatok ellátása. A vezérlési program a bütykös tárcsákon van kódolva. A prototípus kocsikhoz képest továbbfejlesztett változat, örvényáramú indítóművel kiegészítve.
A menetkapcsoló működése hasonló, mint a korábbi, bütykös tárcsás menetkapcsolóké, de ez már nem a vontatómotorok áramkörét, hanem csak a motor áramköröket kapcsoló kontaktorok áramkörét kapcsolja. Éppen ezért minden kontaktus jóval kisebb, csupán állandó mágneses ívoltás van, és csak 24V vezérlő feszültséget kapcsol. A méret csökkenése lehetővé teszi, hogy jóval több fokozat legyen. A kapcsoló 24 menet és 16 fékfokozattal rendelkezik, valamint egy előkészítő (*) fokozattal.
A kapcsoló érdekessége az örvényáramú fékezőmű. Menetre kapcsolásnál, amennyiben a járművezető túl gyorsan kapcsol, előfordulhat a kerekek kipörgése. Ezt megakadályozandó fejlesztették ki a fékező művet. Ez egy olyan fékezett tengely, a motor áramavál gerjesztett örvényáramú tekercs fékez. A fékezett tengely fékezi a bütykös tárcsás főhenger forgását. A járművezető által forgatott kar egy rugó közvetítésével mozgatja a főhengert, tehát a fékezőmű hatása miatt a főhenger leforgása késhet a karhoz képest. Így a mindenkori motoráram függvénye a főhenger leforgása, ezáltal a menet fokozatok kapcsolásának sebessége. A következő menet fokozat tehát csak akkor kerül bekapcsolásra, ha a motor áramfelvétele a meghatározott érték alá csökken. Ezzel korlátozza a fékezőmű a motorok indítóáramát, és csökkenti a kerék kipördülésének veszélyét. A fékezőmű fékhatása (tehát az indító áramerősség értéke) három fokozatban kapcsolható az irányváltó kar segítségével.
Induláskor, néhány fokozatnyi tartományban, amikor még nincs igazán nagy motoráram, 24V feszültséggel, állandó értékkel gerjesztett tekercs fékezi a főhenger mozgását, így előzi meg a jármű a lökésszerű indulást. Fékezéskor, mivel az biztonsági funkció, nem szabad a motoráramot korlátozni. Féken tehát a fékezőmű nincs hatással a főhengerre, az pontosan követi a kar mozgását.
Magyar
English