Reagálás az M3-as metrókocsik rozsdásodásáról megjelent mfor cikk állításaira

  • 2020-01-04 09:52:28

A mai napon ’M3-as metrókocsik: a rozsdásodásnál is nagyobb a baj’ címmel megjelent cikk megfogalmazása több pontban félreérthető. A helyzet tisztázása, valamint a korrekt tájékoztatás érdekében a legfontosabb állításokra a BKV az alábbiakban reagál.

A rozsdásodás kérdésköre

Leszögezzük, hogy a cikkben foglaltakkal ellentétben nem a kocsik vázszerkezeténél, hanem a vázat burkoló lemeznél észlelhető rozsdásodás.

Az Igazgatóság a 2019. december 10-i ülésén az M3 járműállomány műszaki állapotával kapcsolatban meghallgatta a menedzsment részéről elhangzott szakértői véleményeket, amelyek alapján megállapította, hogy a járműállománnyal kapcsolatban felmerülő problémák kezelése szakszerű, ezért külső fél bevonása a folyamatokba nem szükséges. Az elhangzott szakértői vélemények alapján az Igazagatóság – 1 tag  kivételével – a menedzsment javaslatait a helyzet kezelésére elfogadta. 

A BKV Zrt. menedzsmentje a 2019. december 10-i ülés alkalmával arról tájékoztatta az Igazgatóságot, hogy nemcsak az orosz járművekkel fordultak elő korábban problémák, hanem általában minden vasúti szerelvény üzembeállításánál jelentkeznek kezdeti javítási vagy módosítási feladatok. A BKV Zrt. már 2017 májusában látta azt, hogy a felújítási és korszerűsítési technológián módosítani szükséges annak érdekében, hogy a szerelvények a tervezett 30 éves élettartam egészében üzemeltethetők legyenek. Ezt társaságunk azonnal jelezte is az orosz fél részére. Ezt követően a járművek a módosított technológiának megfelelően készültek az Üzemeltető részére. 

A BKV Zrt. a metróállomány üzemeltetését a megszokott magas színvonalon végzi, de a fenti előzmények alapján kiemelt figyelmet fordítunk a technológiai módosítás előtt felújított járművek üzemeltetésére. Ennek eredménye, hogy jelenleg az első prototípus szerelvény kivonásra került garanciális felülvizsgálat és javítás céljából. A javítást az orosz fél saját költségére végzi el.

Semmilyen műszaki, többlet hozzáadott értékkel nem bírna a külső szakértő bevonása, mivel a BKV Zrt. szakembergárdája maximálisan felkészült a probléma rendezésére. 

Ennek alapján döntött a BKV Zrt. Igazgatósága arról, hogy nem szükséges külső szakértő bevonása. 

Beszerzés kérdésköre

A cikkben ellentmondásként jeleníti meg a szerző a beszerzés és a felújított járművek fogalmát. A valóság ellenben az, hogy a két fogalom nem ellentéte egymásnak, ugyanis a felújítást a BKV Zrt. nyílt közbeszerzési eljárás keretében pályáztatta meg. Ennek megfelelően a „beszerzés” szó a társaságon belül magába foglalja a felújított járműveket is.

BKV Zrt.
2020.01.03.