Válasz a VEKE nyílt levelére
A Városi és Elővárosi
Közlekedési Egyesület mai közleménye többek közt arra hivatkozik, hogy
a BKV Zrt. Igazgatósága számára készült 2007. évi előzetes beszámoló
szerint a Társaság által elszállított utasok száma növekszik, ez
szakmai alapokat mellőző csúsztatás részükről. Tény, hogy nem az
általános utasszám növekedett, hanem azon belül a fizető utasszám
növekedett a bliccelőkkel szemben. A BKV Zrt. 2007. évi előzetes
beszámolója konkrétan arról ad tájékoztatást, hogy az úgynevezett
fizető utasszám hogyan változott.
Egyúttal sajnálatunkat
fejezzük ki, hogy a Zrt. Felügyelő Bizottsági tagjainak holnapi ülésére
Vitézy Dávid pártdelegált FB tag, VEKE szóvivőnek kiküldött BKV Zrt.
Igazgatósági anyagot, - amelyre a VEKE közleményében név szerint, de
félreértelmezve hivatkozik -, "Üzleti titok" minősítése ellenére
feltételezhetően nem az idevonatkozó hatályos jogszabályoknak
megfelelően kezelték.
Budapest
közösségi közlekedésének magas szintű biztosítása mindannyiunk számára
elkötelezettség, mind a Főváros vezetésében, mind a fővárosi
közszolgáltatóként működő BKV Zrt.-nél. Ez magától értetődő.
A szolgáltatással, annak jövőjével kapcsolatos tervek kialakításánál, azok megvitatásánál,
a döntések meghozatalánál alapvető követelmény a tárgyszerűség és a
szakmai alapok ismerete, magunkra nézve az együttműködő partnerekre, és
az objektív civil szervezetekre nézve is. Ezt is magától értetődőnek gondoljuk.
Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes a Paraméterkönyv kidolgozásánál azt kérte a BKV Zrt. vezetőségétől, hogy a fővárosi lakosság érdekeit szem előtt tartva a Paraméterkönyv szakmailag legjobb legyen,
és minél szélesebb szakmai, társadalmi és civil körben megvitatásra
kerüljön. A BKV Zrt. ennek megfelelően dolgozza ki a VEKE által -
tények ismerete nélkül - vitatott szakmai anyagot.
Tárgyszerűség kell, hogy vonatkozzon a vonalhálózat fejlesztésére, a szolgáltatásnak a folyamatosan változó utazási igényekhez illesztésére is. Egyetlen
objektív civil vélemény nem vitathatja el szükségességét a szakmai
változtatásoknak, hiszen köztudott, 1995 óta senki nem korszerűsítette
átfogóan a BKV Paraméterkönyvét. A főváros szerkezete
mindenki számára jól láthatóan tizenhárom év alatt jelentősen
megváltozott, ahogy az utazói szokások és elvárások is.
Fontos
még, hogy a tényszerű fizető utasszám az eladott jegyekből és
bérletekből számítva kerül megállapításra. Ezt a témában jártas Városi
és Elővárosi Közlekedési Egyesületnek is tudnia kell. A
szakmában ismert körülményt kihagyva említeni az utasszám növekedését,
még ha az mégoly kívánatos is lenne, téves értékelés, megtévesztő
következtetés.
Azt is tudni kell, hogy a BKV által eladott bérletek és menetjegyek számára, a menetdíjbevételre, a bliccelés csökkentésére jótékony hatást gyakorolt a 2007 márciusában bevezetett szigorított ellenőrzés.
A bliccelés csökkentése mindannyiunk közös érdeke, hozzájárul a
költségek fedezéséhez, a szolgáltatási szint megtartásához. Erre való
törekvésünket meggyőződésünk szerint a civil egyesület sem vitathatja,
sőt támogatást várunk tőlük.
Az utasszámlálások alapján előálló forgalmi adatok alapján az igénybevétel - sajnálatosan - csökkenő tendenciája állapítható meg.
A mérések járatonként készülnek, évente, részben reprezentatív
jelleggel, így bizonyos hibahatáruk van. Az azonban a több éves
tendenciából kiolvasható, hogy a tényleges igénybevétel csökken. 2007-ben a csökkenés örvendetesen lanyhult, de sajnos a csökkenést teljes mértékben megszüntetni nem sikerült.
A
vonalhálózat fejlesztése kidolgozás alatt áll, és a következő hetekben
kerül megvitatásra, majd pozitív döntés esetén bevezetésre. Ebben hangsúlyt fektetünk a kerületek, szakmai szakértők és objektív civil szervezetek véleményének beépítésre. A
fejlesztés megvitatása előtt a sajtón keresztül tett találgatások,
feltételezések, rémhírek csak a szakmailag megalapozott koncepció
tudatos hitelrontását szolgálják.
A főváros lakossága
teljes mértékben egyetért azzal, hogy a BKV elöregedett járműparkjában
fiatalítás, fejlesztés szükséges. Ellentétben
a mostani álláspontjával a VEKE korában azt szorgalmazta a BKV Zrt.
felé, hogy használt járművekkel frissítse szolgáltatásait
(például a használt hannoveri villamos vásárlást a VEKE is
szorgalmazta). A VEKE álláspontváltozásától függetlenül is
vitathatatlan szakmai tény, hogy a BKV Zrt, - mint bármely más
közösségi közlekedési szolgáltató vállalat bárhol a világon - a
fővárosi lakosság elégedettségére szolgáló utazóközönség szolgáltatási
színvonalának javítását csak azon egyensúly megtartásával tudja elérni,
amelyben szerepelnek a vonalhálózati valós elvárások és a járműpark és
egyéb területeket érintő fejlesztések is.
Regőczi Miklós BKV Zrt. Vezérigazgató-helyettes |
Somodi László BKV Zrt. Vezérigazgató-helyettes |