BKV.hu

Válasz a VEKE nyílt levelére

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület mai közleménye többek közt arra hivatkozik, hogy a BKV Zrt. Igazgatósága számára készült 2007. évi előzetes beszámoló szerint a Társaság által elszállított utasok száma növekszik, ez szakmai alapokat mellőző csúsztatás részükről. Tény, hogy nem az általános utasszám növekedett, hanem azon belül a fizető utasszám növekedett a bliccelőkkel szemben. A BKV Zrt. 2007. évi előzetes beszámolója konkrétan arról ad tájékoztatást, hogy az úgynevezett fizető utasszám hogyan változott.
Egyúttal sajnálatunkat fejezzük ki, hogy a Zrt. Felügyelő Bizottsági tagjainak holnapi ülésére Vitézy Dávid pártdelegált FB tag, VEKE szóvivőnek kiküldött BKV Zrt. Igazgatósági anyagot, - amelyre a VEKE közleményében név szerint, de félreértelmezve hivatkozik -, "Üzleti titok" minősítése ellenére feltételezhetően nem az idevonatkozó hatályos jogszabályoknak megfelelően kezelték.
Budapest közösségi közlekedésének magas szintű biztosítása mindannyiunk számára elkötelezettség, mind a Főváros vezetésében, mind a fővárosi közszolgáltatóként működő BKV Zrt.-nél. Ez magától értetődő.
A szolgáltatással, annak jövőjével kapcsolatos tervek kialakításánál, azok megvitatásánál, a döntések meghozatalánál alapvető követelmény a tárgyszerűség és a szakmai alapok ismerete, magunkra nézve az együttműködő partnerekre, és az objektív civil szervezetekre nézve is. Ezt is magától értetődőnek gondoljuk.
Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes a Paraméterkönyv kidolgozásánál azt kérte a BKV Zrt. vezetőségétől, hogy a fővárosi lakosság érdekeit szem előtt tartva a Paraméterkönyv szakmailag legjobb legyen, és minél szélesebb szakmai, társadalmi és civil körben megvitatásra kerüljön. A BKV Zrt. ennek megfelelően dolgozza ki a VEKE által - tények ismerete nélkül - vitatott szakmai anyagot.
Tárgyszerűség kell, hogy vonatkozzon a vonalhálózat fejlesztésére, a szolgáltatásnak a folyamatosan változó utazási igényekhez illesztésére is. Egyetlen objektív civil vélemény nem vitathatja el szükségességét a szakmai változtatásoknak, hiszen köztudott, 1995 óta senki nem korszerűsítette átfogóan a BKV Paraméterkönyvét. A főváros szerkezete mindenki számára jól láthatóan tizenhárom év alatt jelentősen megváltozott, ahogy az utazói szokások és elvárások is.
Fontos még, hogy a tényszerű fizető utasszám az eladott jegyekből és bérletekből számítva kerül megállapításra. Ezt a témában jártas Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületnek is tudnia kell. A szakmában ismert körülményt kihagyva említeni az utasszám növekedését, még ha az mégoly kívánatos is lenne, téves értékelés, megtévesztő következtetés.
Azt is tudni kell, hogy a BKV által eladott bérletek és menetjegyek számára, a menetdíjbevételre, a bliccelés csökkentésére jótékony hatást gyakorolt a 2007 márciusában bevezetett szigorított ellenőrzés. A bliccelés csökkentése mindannyiunk közös érdeke, hozzájárul a költségek fedezéséhez, a szolgáltatási szint megtartásához. Erre való törekvésünket meggyőződésünk szerint a civil egyesület sem vitathatja, sőt támogatást várunk tőlük.
Az utasszámlálások alapján előálló forgalmi adatok alapján az igénybevétel - sajnálatosan - csökkenő tendenciája állapítható meg. A mérések járatonként készülnek, évente, részben reprezentatív jelleggel, így bizonyos hibahatáruk van. Az azonban a több éves tendenciából kiolvasható, hogy a tényleges igénybevétel csökken. 2007-ben a csökkenés örvendetesen lanyhult, de sajnos a csökkenést teljes mértékben megszüntetni nem sikerült.
A vonalhálózat fejlesztése kidolgozás alatt áll, és a következő hetekben kerül megvitatásra, majd pozitív döntés esetén bevezetésre. Ebben hangsúlyt fektetünk a kerületek, szakmai szakértők és objektív civil szervezetek véleményének beépítésre. A fejlesztés megvitatása előtt a sajtón keresztül tett találgatások, feltételezések, rémhírek csak a szakmailag megalapozott koncepció tudatos hitelrontását szolgálják.
A főváros lakossága teljes mértékben egyetért azzal, hogy a BKV elöregedett járműparkjában fiatalítás, fejlesztés szükséges. Ellentétben a mostani álláspontjával a VEKE korában azt szorgalmazta a BKV Zrt. felé, hogy használt járművekkel frissítse szolgáltatásait (például a használt hannoveri villamos vásárlást a VEKE is szorgalmazta). A VEKE álláspontváltozásától függetlenül is vitathatatlan szakmai tény, hogy a BKV Zrt, - mint bármely más közösségi közlekedési szolgáltató vállalat bárhol a világon - a fővárosi lakosság elégedettségére szolgáló utazóközönség szolgáltatási színvonalának javítását csak azon egyensúly megtartásával tudja elérni, amelyben szerepelnek a vonalhálózati valós elvárások és a járműpark és egyéb területeket érintő fejlesztések is.


Regőczi Miklós
BKV Zrt.
Vezérigazgató-helyettes
Somodi László
BKV Zrt.
Vezérigazgató-helyettes