BKV.hu

Újabb téves állításokat fogalmazott meg a Blikk

Így folyt el a metrópénz címmel a 4-es metró beruházásról közölt mai cikkében a Blikk című bulvárlap azt próbálja meg sugallni, hogy rejtélyes körülmények között a lap birtokába került egy szintén rejtélyes, közel 9 milliárd forint értékű „tanácsadói” szerződés, ezen túl a szerződések úgy köttettek, hogy a „kivitelezők diktálhatnak”, ráadásul nincs független ellenőrző mérnöke sem a beruházásnak. A cikk címében ítéletet mond a lap a hatóságok helyett, és a metróépítés vezetőit gyakorlatilag korrupcióval rágalmazza meg.


A nagyberuházások esetében a FIDIC nemzetközi mérnöki normarendszer szerint is általános feladatmegosztás van a megbízó, a mérnök és a vállalkozók között. Az említett mérnökcég egy háromlábú asztal egyik lába tehát, nem kevésbé fontos, mint a DBR, vagy a vállalkozók. Minden nemzetközi nagyberuházásban van ilyen mérnökszervezet, amely a beruházás volumenéhez képest hasonló arányban kap díjazást.  Nélküle nem is lehetne beruházást indítani, menedzselni. Ugyanolyan fontos szereplő, mint a megbízó vagy a kivitelező. Noha nincs tudomásunk arról, hogyan „került” a bulvárlap „birtokába” a szerződés, szeretnénk mind a lap, mind a lap értesüléseit átvevő hírügynökség figyelmébe ajánlani, hogy a beruházás honlapján - mintegy 40 egyéb szerződés mellett - a mérnökcég „rejtélyes” szerződése fent van évek óta.

Az ominózus szerződés értelmében az Eurometro Kft. látja el a kötelező ún. FIDIC mérnöki feladatokat. Ide tartozik többek között a vállalkozók által készített tervek, dokumentumok felülvizsgálata, véleményezése, javaslattétel a megbízó részére azok elfogadására/elutasítására vonatkozóan, a munkaterület átadás-átvételek lebonyolítása, a heti, rendszeres kooperációs értekezletek tartása, a helyszíni munkavégzés rendszeres, napi szintű ellenőrzése, a kivitelezésre vonatkozó szerződésekben rögzített feladatok, előírások vállalkozók általi teljesítésének ellenőrzése, részvétel a hatóságokkal, szakhatóságokkal, üzemeltetőkkel, közmű vállalatokkal folytatott egyeztetéseken, közreműködés az ún. interfészek kezelésében, a vállalkozók által készített ütemtervek ellenőrzése, az ütemterv-egyeztetések megszervezése, valamint a vállalkozók által elvégzett munkák teljesítés igazolása, a benyújtott számlák, illetve azok mellékleteinek ellenőrzése. Egyre inkább előtérbe kerülő feladata a vállalkozók által benyújtott változtatási kérelmek és követelések felülvizsgálata, döntés ezek jogosságáról. A mérnök a projekt vezetése során a kezdetektől megszerzett részletes ismereteivel, esetleírásokkal, döntései részletes indoklásával támogatja a megbízót a jogvitákban.

Mindezeken túl a kötbérek és többletmunka követelések rendszere is a már említett FIDIC nemzetközi mérnöki normarendszer szerint került beépítésre a 4-es metró szerződéseibe. Ez szintén megtalálható a beruházás weboldalán lévő anyagokban, ahogy arról is külön közleményben tájékoztatta a sajtót és a közvéleményt a DBR, hogy a 4-es metrónak van független ellenőrző mérnöke, egy nem is akármilyen szakmai múlttal rendelkező szakember személyében, aki a szükséges műszaki, jogi, törvényességi tájékoztatást minden esetben megadja, így különös tekintettel a 4-es metróval összefüggésben kötött szerződésekre. Korábban arról számolt be a lap, hogy feltehetően lopják a vasat a metróépítésről, hiszen az egyik olvasója „rejtélyes” vaselemekre bukkant egy lerakóhelyen. Később kiderült, hogy fel nem használt hulladék volt, amit természetesen nem fizetett ki a DBR a vállalkozónak. De megírta már a lap egyebek mellett, hogy a metróépítés miatt apadt a Feneketlen tó, vagy azt is, hogy illegálisan szállított földet az egyik alvállalkozó, holott egyiknek sem volt valóságalapja.

A DBR nem tudja, hogy a megtévesztő, hamis állítások mögött egyszerűen csak az újságíró felkészületlensége és hanyagsága, vagy szándékos rágalmazás áll, de kénytelen megtenni a szükséges jogi lépéseket a lap ellen. A nyilvánosság előtt felszólítja a DBR a Blikk című bulvárlapot, hogy a jövőben próbáljon meg a tényekre szorítkozni, illetve a tényeket ne úgy mosni össze különböző „szerkesztési trükkökkel”, hogy azzal a 4-es metró beruházás negatív színben tűnjön fel.

DBR Metró Projekt Igazgatóság