BKV.hu

Újabb érdekes járművel gyarapodott a BKV szentendrei múzeuma

Ezen a héten érkezett meg a BKV szentendrei járműskanzenjének újabb „lakója”, a 3750 pályaszámú Hungaroplan villamos. A villamos az egyik legizgalmasabb budapesti „járműcsoda”, többek között azért, mert csupán „másfél” készült el belőle.

A járművet úgymond „házilagosan” építették. Az 1975-ös minisztertanácsi határozat újabb, korszerű villamosok beszerzését kívánta elérni. A hazai Ganz helyett azonban a CKD gyártmányú TÁTRA villamosokat szerezték be. Még a 1980-as évek első felében a BKV Zrt. fejlesztési igazgatóság helyettese a hazai villamoskocsi gyártás járműszerkezeti részének előállítására az Ikarus gyárat tartotta a legalkalmasabbnak. Az ott készülő autóbusz vázelemek adaptálásával, készítették könnyűszerkezetes kivitelben.

1988-ban mutatták be az elkészült prototípust BKV-Ikarus kooperációban. A kocsiszekrény legyártása az Ikarus feladata volt, majd az összeszerelés a BKV Zrt. Fehér úti üzemében történt meg. A villamos berendezést a Fehér úti Főműhely készítette.

A szerelvényt 1990. óta üzemeltetik a közösségi közlekedésben, azonban 2006-ban a forgalomból kivonták, azóta nem szállított utasokat. A villamos elemeit tekintve egy igen izgalmas képet kapunk, hiszen a forgóváz a Ganz ipari csuklósból való, az utastér zöme Ikarus buszokból származik. Az ülések szintén autó és trolibuszból származnak. A fényszórók a Wartburg, a zár- és irányjelzőlámpák pedig Zsiguli személygépkocsi típussal azonosak. A 16 év hűséges szolgálat után a szentendrei skanzen parkjában tekinthetik meg az érdeklődők a nem mindennapi villamost.