BKV.hu

Új trolibuszok a 76 - os vonalán

A Budapesti Közlekedési Részvénytársaság 2004-ben nyílt közbeszerzés eljárást folytatott le - négyéves keretszerződéssel - korszerű, alacsonypadlós, szóló trolibusz beszerzésére, kétéves karbantartással. Az eljárás nyertese a GANZ Transelektro Közlekedési Rt. lett. A megkötött szerződés értelmében a Budapesti Közlekedési Részvénytársaság 2008-ig 45 szóló trolibuszt vásárolhat rögzített áron, járművenként 78,5 millió forintért.

Ebből az első hat már megérkezett Budapestre, melyek a próbafutást követően, március közepétől szállítanak utasokat a 76-os trolibusz vonalán.

A pályázatban szereplő GANZ-SOLARIS Trollino 12 (GST 12) típusú trolibusz mind külső, mind belső megjelenésében korszerű kivitelű, a mai európai elvárásoknak megfelelő, teljes mértékben alacsonypadlós jármű. 26 párnázott ülés, 66 fős befogadóképesség (4 fő/m2), nagy méretű belső szabad terek biztosítják a kényelmes utazást.

Az utas-tájékoztató berendezések mind a megállóban várakozók, mind a trolibuszban utazók számára szolgáltatnak információkat. Az utastéri elektromos fűtőegységek és a nagyméretű, eltolható, színezett ablakfelületek az időjárási viszonyoknak megfelelően biztosítják a megfelelő klímát a járműben. Az alacsonypadlós megoldás és az utastér felszereltsége elősegíti a korlátozott mozgásképességűek helyváltoztatását is.

A trolibusz vezetőfülkéjében légkondicionáló berendezés, légrugózású vezetőülés, pneumatikusan állítható kormány és műszerfal is található. A járművezérlő elektronikus egység infravörös jeladóval vezérli az elektronikus váltókat. Ez a korszerű megoldás lehetővé teszi a megfelelő utazósebességet. A központi elektronika eseménynaplót vezet, menetregisztrálást végez, üzemi adatokat tárol. A műszerfal elektronikus képernyői tájékoztatnak a jármű villamos állapotairól, a diagnosztikai jelentésekről. Az utas-tájékoztató berendezés programozható, a különféle viszonylatokat az elektronika kezeli.

A jármű Magyarországon eddig egyedülálló módon ún. önjáró üzemmóddal is rendelkezik, amellyel szinte minden váratlan esetben (felsővezeték szakadás, hálózati feszültség kimaradás, forgalmi akadály) képes az utasokat tovább szállítani.

Az üzemeltetési költséget kedvezően befolyásolja a hálózati visszatáplálási lehetőség. A garázs műveletek végrehajtása is egyszerűsödik. A trolibusz elektronikus diagnosztikai rendszere vonalon történő közlekedés alatt központi szolgálati helyről felügyelhető.
A trolibuszok elektromos berendezéseit a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. gyártja és szereli, a jármű kocsitesteket pedig a lengyel Solaris cég szállítja.
Az új trolik március 15-ét követően a 76-os vonalán közlekednek majd. A BKV Zrt. szándéka a következő 10 jármű megrendelése jövő év elejéig történő szállítással. A tervek szerint ezek a járművek is a belvárosban szállítják majd az utasokat. A további 10 jármű beszerzésével lehetővé válik az elavult orosz ZIU trolik selejtezése.

Budapesti Közlekedési Részvénytársaság