Szinte valamennyi autóbusz viszonylaton biztosítunk akadálymentes szolgáltatást Budapesten januártól
A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ folyamatosan törekszik új és használt járművek forgalomba állításával a régi, elavult fővárosi autóbuszflotta lecserélésére. Az elmúlt másfél évben Budapestre érkezett járművek akadálymentesek, hiszen minden esetben alacsonypadlós járműveket szerzünk be, akár az elmúlt időszakban beszerzett használt járművekről, akár a 2013 tavaszán érkező új autóbuszokról van szó. A fejlesztések eredményeképpen szinte a teljes autóbusz hálózatán alacsonypadlós szolgáltatást és ezáltal akadálymentes utazási lehetőséget biztosítunk 2013. január 1-jétől. Ezáltal a jelenlegihez képest sűrűbb követést és jobb kiszolgálást nyújtunk az idős, a kisgyermekes utasaink, illetve a mozgásukban korlátozottak számára.
A szolgáltatásfejlesztést az teszi lehetővé, hogy 2013. január 1-jétől teljes körűen forgalomba állnak a közelmúltban vásárolt használt, de jó állapotú, alacsonypadlós Mercedes Citaro és Volvo 7700-as járművek, amelyeket a BKV üzemeltet. A kibővült és megújult autóbuszflotta összességében annyi alacsonypadlós szóló és csuklós járművel rendelkezik, hogy a térbeli elosztásnak köszönhetően néhány kiegészítő jellegű, csak csúcsidőben közlekedő, illetve midibuszokkal kiszolgált járat kivételével minden vonalon közlekedni fognak alacsonypadlós autóbuszok.
Az újonnan forgalomba álló Volvo 7700 típusú akadálymentes autóbuszok (38 db) a BKV Kelenföldi telephelyére kerülnek, a járműveket jellemzően a budai, illetve a pesti belvárosi területeken közlekedtetjük. Az immár teljes körűen honosított Mercedes Citaro típusú akadálymentes autóbuszok (31 db) a BKV Óbudai telephelyére kerülnek, s jellemzően az óbudai és újpesti vonalakon járnak majd. A budai, illetve a pesti belvárosi területekről felszabaduló, IK 412 típusú akadálymentes autóbuszok átkerülnek a pesti autóbusz telephelyekre, így ezek a járművek a pesti oldalon fogják bővíteni az alacsonypadlós szolgáltatást.
A fentiek alapján 2013. január 1-jétől újabb vonalakon biztosítjuk az akadálymentes szolgáltatást: Hűvösvölgyben a 63-as és 157-es, Óbudán és Békásmegyeren a 118-as, 143-as, 186-os és 243-as, Rózsadombon 191-es, míg Törökbálinton a 140-es vonalon. Januártól már csak néhány, jellemzően kiegészítő járaton nem lesz akadálymentes szolgáltatás: 39-es, 100-as, 121-es, 150E, 172E, 174-es és 225-ös, szólóbuszokkal üzemeltetett, illetve a 30-30A-230, a 45-ös, 169E, 233E és 239-es, csuklós buszokkal üzemeltetett vonalakon. Néhány vonalon már folynak az előkészületek, így a 45-ös és a 169E járatokon február 1-jétől biztosítjuk az akadálymentes szolgáltatást az alacsonypadlós autóbuszok átcsoportosításával. A 30-as autóbusz-család vonalain a 150 db új autóbusz 2013 tavaszi érkezését követően valósul meg az akadálymentes közlekedés.
A fenti vonalak mellett a midibuszokkal kiszolgált vonalakon (16-os, 16A, 27-es, 116-os, 203-as, 203A, 237-es és 251-es járatok) csak új járművek érkezését követően nyílik majd lehetőség az akadálymentes szolgáltatás biztosítására, mivel ezeken a vonalakon a forgalomtechnikai adottságok következtében kizárólag ezek a típusú járművek közlekedhetnek. A midibuszok lecserélése érdekében a BKK már megkezdte a közbeszerzési eljárás előkészítését.
2013 májusától 150 új, Mercedes Citaro 2 típusú autóbusz áll forgalomba Budapesten a VT-Transman üzemeltetésében. A járművek korszerű, alacsonypadlós, légkondicionált, az európai sztenderdeknek megfelelő járművek lesznek, a flotta fele csuklós, fele kéttengelyes, szóló kivitelű. A buszok az új buszüzemeltetési modell keretében állnak forgalomba, és beszerzésüknek köszönhetően megszűnhet a súlyos járműhiány Budapest autóbusz-közlekedésében. A fővárosban hét év után először állnak ismét forgalomba új buszok.
Budapesti Közlekedési Központ