Sikeres volt a tender - hamarosan újabb alacsonypadlós buszok erősítik a fővárosi autóbuszflottát
Sikeresen zárult a tavaly decemberben meghirdetett, használt, alacsonypadlós szóló autóbuszok beszerzésére irányuló tender. A nyertes VDL Bus Center 38 db Volvo 7700 típusú szóló autóbuszt szállít Budapest számára, buszonként 55.000 EUR (azaz kb. 16,3 millió forintos) áron. A használt buszok beszerzése a régi Ikarusok felújítását váltja ki és teszi lehetővé az öreg járművek selejtezését, tehát nem azt jelenti, hogy új autóbuszok forgalomba állításáról letettünk volna. A beszerzéssel párhuzamosan a BKK által elindított új buszüzemeltetési modell megvalósítása folyik és új buszok ennek nyomán a következő években állhatnak forgalomba Budapesten.
A hollandiai Veldhovenből érkező járműveket korábban a Veolia Transport üzemeltette. A 2004-es évjáratú, közel 12 méteres autóbuszok meghajtásáról EURO 3-as besorolású, 199 kW-os motor gondoskodik, átlagos futástelítettségük 477 ezer km. A Budapestre történő indulás előtt minden autóbuszt Volvo szakműhelyben készítenek fel a hosszú útra, majd már BKV-s járművezetőkkel érkeznek Magyarországra.
A járművek lényegében megegyeznek a szintén 2004-től Budapesten forgalomba állított csuklós Volvo autóbuszokkal, ugyanazon típuscsalád rövidebb változatai, megkímélt állapotban. A járművek lényegesen kevesebbet futottak, kedvezőbb környezetvédelmi besorolásúak, mint az öreg Ikarusok. Az alacsonypadlós járművek az esélyegyenlőség követelményeinek is megfelelnek és nehezen mozgó, mozgáskorlátozott, idős és babakocsival közlekedő utasainknak különösen kedvező lehet forgalomba állításuk. A használt, de alacsonypadlós, a búcsúzó Ikarusoknál sokkal környezetbarátabb autóbuszok vételára alig haladja meg egy régi Ikarus felújításának költségét, viszont jelentősen alatta marad egy új busz vételárának: a használt Volvo 7700-asok egy új jármű vételárának kevesebb mint egyharmadába kerültek. A használt járművek beszerzésének programja a BKK a 2011-ben indult tömegközlekedési beruházási program részeként valósult meg, ennek jegyében 13 darab Van Hool, 31 darab Mercedes Citaro alacsonypadlós autóbusz és 14 db német Gräf&Stift MAN alacsonypadlós trolibusz beszerzése történt már meg a Volvók előtt.
A tervek szerint az első járműcsoport május közepén indul Hollandiából, de legkésőbb július 19-ig valamennyi autóbusz útra kel új szolgálati helye, Budapest felé. Megérkezésüket követően már a magyar szakemberek végzik el a budapesti illesztéseket, valamint a magyar előírásokhoz való igazításokat. Az autóbuszok üzemeltetője a BKV Zrt. lesz.
Az öreg, elavult, környezetszennyező Ikarus autóbuszokat leváltó járművek amellett, hogy biztonságosabbá és kiszámíthatóbbá teszik a közlekedést, az utasok számára is kényelmesebbé, komfortosabbá teszik az utazást. A használt autóbuszok beszerzését a folyamatban lévő közbeszerzési eljárások útján folytatjuk, egyúttal dolgozunk az új buszüzemeltetési modell megvalósításán és ily módon új autóbuszok mihamarabbi forgalomba állításán is.