Reagálás a Metróért Egyesület közleményére
A Metróért Egyesület közösségi média oldalán 2013. augusztus 21-én azt a bejegyzést tette, hogy az M2-es metróvonalon futó valamennyi Metropolis metrószerelvény kerekein - később pontosítva, hogy különösen a közbülső (vezetőállással nem rendelkező) kocsik esetén - "laposodás", vagyis kerék futófelületének kis mértékű rendellenessége észlelhető, amely miatt a szerelvények kereke a kerék és a sín érintkezésekor minden fordulatnál "üt". Az Alstom közleményében cáfolta az egyesület állítását.
Az Egyesület 2013. augusztus 26-án kiadott közleménye már az alábbiakról szól:
Egyesületünk a mai napon megvizsgálta az Alstom Metropolis szerelvények futását. A 18 óra körül forgalomban lévő szerelvényekben 22 kocsinál hallottunk véleményünk szerint laposodásra utaló hangokat, elsődlegesen a szerelvények vezetőállásos kocsijainál. Megfigyelésünk szerint - amely nem terjedt ki valamennyi, a vonalon közlekedő szerelvényre - tehát az M2 vonalon futó 110 db Alstom kocsi 20%-a legalább érintett a meghibásodásban.
A két időpontban kiadott közlemény egymástól gyökeresen eltérő, egymásnak ellentmondó megállapításokat tartalmaz (kiemelt rész), ami megkérdőjelezi az azt megfogalmazók szakmaiságát, hozzáértését és megalapozott véleményalkotását.
Rendellenes kerékkopások valóban találhatóak egyes Alstom szerelvényeken, azonban a BKV cáfolja az Egyesület első állítását, amely szerint az M2-es metróvonalon futó valamennyi metrószerelvénynél megfigyelhető ez a jelenség. Hasonlóan cáfolnunk kell a második, ugyan már csak 22 kocsira vonatkozó megállapításukat is, mert az augusztus 26-án elvégzett méréseink alapján a 110 kocsiból 9-nél igazolódott a laposodás ténye.
A BKV és az Alstom szakemberei jelenleg is vizsgálják a laposodás mögött álló műszaki jelenséget, valamint a néhány kocsiknál hallható laposodás szerű hang kiváltó okát, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy az okra mihamarabb fény derüljön. A laposodást szenvedett kerekek profiljának esztergálással történő helyreállítása az Alstom feladata, amit a gyártónak – mint ahogyan azt teszi is – soron kívül el kell végeznie. A BKV Zrt. minden, a szerelvények rendellenes működésével kapcsolatban felmerülő kárát, többlet költségét természetesen megtérítteti a szerelvények szállítójával.
A jelenség az utasbiztonságot nem befolyásolja. Az M2-es metróvonal működtetése üzemszerűen zajlik tovább.
A BKV visszautasítja a Metróért Egyesület azon ötletét, hogy a vizsgálat az Egyesület bevonásával történjen. A technikai vizsgálatok lefolytatatása kizárólag a BKV, az Alstom, adott esetben az érintett szakmai hatóság kompetenciája, amelyre civil szervezeteknek felhatalmazása nincs. Erre való tekintettel a BKV kéri a média adott ügy iránt érdeklődő tisztelt képviselőit, hogy tudósításaik forrásaként az ügyben szakmai kompetenciával rendelkező szereplőket kérdezzék, készséggel állunk rendelkezésükre.
Üdvözlettel:
BKV Zrt.
Az Egyesület 2013. augusztus 26-án kiadott közleménye már az alábbiakról szól:
Egyesületünk a mai napon megvizsgálta az Alstom Metropolis szerelvények futását. A 18 óra körül forgalomban lévő szerelvényekben 22 kocsinál hallottunk véleményünk szerint laposodásra utaló hangokat, elsődlegesen a szerelvények vezetőállásos kocsijainál. Megfigyelésünk szerint - amely nem terjedt ki valamennyi, a vonalon közlekedő szerelvényre - tehát az M2 vonalon futó 110 db Alstom kocsi 20%-a legalább érintett a meghibásodásban.
A két időpontban kiadott közlemény egymástól gyökeresen eltérő, egymásnak ellentmondó megállapításokat tartalmaz (kiemelt rész), ami megkérdőjelezi az azt megfogalmazók szakmaiságát, hozzáértését és megalapozott véleményalkotását.
Rendellenes kerékkopások valóban találhatóak egyes Alstom szerelvényeken, azonban a BKV cáfolja az Egyesület első állítását, amely szerint az M2-es metróvonalon futó valamennyi metrószerelvénynél megfigyelhető ez a jelenség. Hasonlóan cáfolnunk kell a második, ugyan már csak 22 kocsira vonatkozó megállapításukat is, mert az augusztus 26-án elvégzett méréseink alapján a 110 kocsiból 9-nél igazolódott a laposodás ténye.
A BKV és az Alstom szakemberei jelenleg is vizsgálják a laposodás mögött álló műszaki jelenséget, valamint a néhány kocsiknál hallható laposodás szerű hang kiváltó okát, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy az okra mihamarabb fény derüljön. A laposodást szenvedett kerekek profiljának esztergálással történő helyreállítása az Alstom feladata, amit a gyártónak – mint ahogyan azt teszi is – soron kívül el kell végeznie. A BKV Zrt. minden, a szerelvények rendellenes működésével kapcsolatban felmerülő kárát, többlet költségét természetesen megtérítteti a szerelvények szállítójával.
A jelenség az utasbiztonságot nem befolyásolja. Az M2-es metróvonal működtetése üzemszerűen zajlik tovább.
A BKV visszautasítja a Metróért Egyesület azon ötletét, hogy a vizsgálat az Egyesület bevonásával történjen. A technikai vizsgálatok lefolytatatása kizárólag a BKV, az Alstom, adott esetben az érintett szakmai hatóság kompetenciája, amelyre civil szervezeteknek felhatalmazása nincs. Erre való tekintettel a BKV kéri a média adott ügy iránt érdeklődő tisztelt képviselőit, hogy tudósításaik forrásaként az ügyben szakmai kompetenciával rendelkező szereplőket kérdezzék, készséggel állunk rendelkezésükre.
Üdvözlettel:
BKV Zrt.