BKV.hu

Nyári megoldások a Combinón - három javaslat a komfortosabb utazásért

Az utasok komfortérzetének javítása érdekében a BKV Zrt. és a Siemens Zrt. megállapodást kötött; három Combinón különböző szellőzési- és léghűtési rendszereket állítnak az utasok kényelmének szolgálatába.

A nagykörúton közlekedő CombinoPlus szellőztető berendezése óránként harmincszor, azaz kétpercenként kicseréli a levegőt az utastérben, ablakai visszaverik a hő 60%-át és a fény 40%-át és más Combino-típusokhoz viszonyítva nagyobb az elhúzható ablakok felülete. Egy utasunk átlagosan 7 percet tölt el a járművön, és jellemzően 4-5 megállót utazik. Utasaink komfortérzetének növelése érdekében próbaként a nyári hónapokban három technikai megoldást valósítunk meg egy-egy villamoson.

1. Az első tesztjárművön a nyitható ablakok felülete kétszeresére nő, így a levegő keringése és a nagyobb menetszél csökkenti a jármű belsejében képződő hőt és a párát.
2. A második villamoson a meglévő szellőzőrendszer átalakítása után az utastérben lévő melegebb, párásabb levegőt a berendezés elszívja, a helyére friss, külső levegő áramlik, csökkentve a belső tér felmelegedését.
3. A harmadik tesztjárműnek a középső kocsiszekrénye fölé légkondicionáló berendezés kerül. A villamos közepére fújt hideg levegő keveredik majd az oldalsó szekrények melegebb levegőjével optimális hőérzetet biztosítva az utazóknak.
1-3. A tesztelésre kijelölt mindhárom járművön a vezetőfülkékben lévő légkondicionálók az utastér legmelegebb pontjait fogják lehűteni.

Elképzelhető, hogy több műszaki megoldás ötvözésével érhető el a legjobb hatás, így a költségek majd a végső döntés függvényében alakulnak ki. Független szakértők bevonásával folyamatosan vizsgáljuk majd az újonnan kialakított berendezések tényleges hatásait, melyet a nyári hónapokban utasaink is megtapasztalhatnak.

Azt a tényt a végső megoldás kialakításánál mindenképpen szem előtt kell tartanunk, hogy utasok egészségének védelme érdekében legfeljebb a részleges léghűtés működtethető. A nagykörúton közel egy percenként megállóhelyre érkező villamos ajtónyitásakor összesen 22 négyzetméteres felülten áramlik be a külső levegő, emellett az emberi test átlagosan egy 100 wattos izzónak megfelelő hőt termel, így a 350 férőhelyes járművön jelentős hőmérséklet-különbség csak olyan nagymennyiségű hideglevegő beáramlásával érhető el, amely a befúvórendszer alatt utazók egészségére már káros lehet.

A tesztelések által igazolt optimális megoldást a későbbiekben mind a 40 nagykörúti villamoson megvalósítjuk, így biztosítva azt, hogy az elkövetkező években az utasok a legkomfortosabb körülmények között utazhassanak a korszerű járművön. Június elején az elkészült tesztvillamosokat a sajtó képviselőinek is bemutatjuk.