BKV.hu

Nincs veszélyben a 4-es metró Európai Uniós támogatása

A mai napon megjelent sajtóhírekkel ellentétben nincs veszélyben a 4-es metró Fővám téri állomása körül kialakult vitás kivitelezői kérdések miatt a beruházás európai uniós támogatása. A metróépítő szakemberek minden olyan alternatívát elvetnek, amelyek előnytelenek a fővárosnak, és amelyek esetleg kedvezőtlen hatást gyakorolnának a jelenleg véglegesítés alatt álló támogatási kérelem elbírálására.

Előre menekültek a Fővám téri állomás építésével kapcsolatos tárgyalások során a metróépítő szakemberek. Az állomás kritikus szakaszba került miután a Hídépítő bejelentette, hogy csak több hónapos csúszással tudja vállalni az állomás eredeti szerződéses kondíciók szerinti befejezését. A városvezetés továbbra is kitart amellett, hogy a Fővám téri állomásnak meg kell épülnie, a kivitelezőnek pedig be kell tartania a szerződésben vállalt kötelezettségeit. A peronalagút kivitelezési alternatíváiról még tovább folyhatnak a tárgyalások, a Főváros és a BKV minden olyan, a kivitelező által felvetett alternatívát, amely a fenti feltételeknek nem felel meg (határidő hosszabbítás elfogadása, olyan technológia-váltás, amely jelentős költségemelkedést eredményez) elvetett.

A Hídépítő a közbeszerzési eljárás keretei között megnyert szerződésben úgy választott technológiát és úgy határozta meg a szükséges idő- valamint költségkeretet is, hogy azokat később nem volt képes betartani. A munka megkezdése után a vállalat úgy ítélte meg, hogy az eredetileg vállalt technológiával az állomás Duna alatti szakaszát csak jelentős határidő és költségmódosítással képes befejezni. Indoklása szerint, a talaj más összetételű, mint amire számított, így lassabban és drágábban kell dolgoznia.

A Főváros és a metróépítő szakemberek a problémát észlelve döntöttek úgy, hogy felülvizsgálják a Hídépítő érveit, szerződésben vállalt kötelezettségeit és megpróbálják a budapestiek, valamint a beruházás egészét tekintve a legjobb megoldást megtalálni. Ennek megfelelően a nem kellően megalapozott indoklást mérlegelve elutasították a Hídépítő határidő módosítási kérelmét. Sem a város, sem a beruházás szempontjából nem engedhető meg ekkora csúszás, illetve költségnövekedés.

A metróépítés projektmenedzsmentje a tárgyalások során érdemben összesen hét műszaki alternatívát vizsgált meg, ezek valamennyi jogi, pénzügyi és véghatáridőre gyakorolt hatását figyelembe véve. Ezekből március elejére három lehetőség maradt.

1.) Amennyiben nem épülne meg az állomás, nem létesülne közvetlen kapcsolat a forgalmas 2-es villamossal, a Budapesti Corvinus Egyetemmel, vagy a Vásárcsarnokkal. Ez pénzügyi szempontból a legolcsóbb megoldás és időveszteséget sem okozna, a budapestiek szempontjából viszont jelentősen csökkentené a metró használati értékét és az unió számára készülő támogatási kérelem teljes felülvizsgálatát igényelné.

2.) Amennyiben felbontaná a BKV a Hídépítővel kötött szerződést, úgy el kellene kezdeni egy esetleges új, gyorsított tender kiírásának az előkészítését, és egy új kivitelező építené meg az állomást. Ez viszont feltehetően időveszteséggel járna, csúszást okozna a teljes projektben. A város szempontjából hosszútávon kedvezőbb alternatíva, mint az állomás elhagyása, pénzügyileg viszont előnytelen.

3.) Végül a harmadik alternatíva az, amely szerint a Hídépítőnek kell megépítenie a teljes állomást, a jelenlegi szerződéses kereteken belül, csúszást nem megengedve (az esetleges technológiaváltásra a fennálló szerződés lehetőséget biztosít a kivitelező számára, amennyiben ez a megbízó számára nem jelent többletterhet, vagy egyéb hátrányt).

A kivitelezési munkálatok egyelőre a szerződés szerint folynak, az állomás dobozszerkezete épül. A Főváros, a BKV és metróberuházásban érintett szakértők a város szempontjából legelőnyösebb (a kialakult helyzetben legkevésbé hátrányos) megoldást helyezik előtérbe, és továbbra is mindent megtesznek annak érdekében, hogy a fennálló visszás helyzet ellenére se legyen csúszás, vagy költségnövekedés a teljes beruházás tekintetében, és a Hídépítőt a vállalt szerződéses keretek közé szorítsák.
A BKV és a városvezetés nem egyezik bele olyan megoldásba, amely veszélybe sodorná a metró uniós támogatását. Van mozgástér a megegyezéshez, és még időben is vagyunk a legjobb megoldás megtalálására. Senki sem örül a Fővám tér kapcsán kialakult helyzetnek, amely egyébként nem a BKV vagy a városvezetés hibájából jött létre. A Hídépítő aláírta a szerződését és az általa adott vállalásokat, melyeket menet közben kívánt megváltoztatni. A projektirányító menedzsment ekkor lépet közbe. Most nem indulatból kell cselekednünk, hanem elemzések, tervek megoldási javaslatok alapján kell döntenünk.


DBR Metró Projekt Igazgatóság