BKV.hu

Nagykörúti munkák az új Combino villamosok magas színvonalú közlekedéséhez

A budapesti Nagykörúton található Európa legforgalmasabb villamos vonala, amelyet naponta mintegy 200 ezer utazó vesz igénybe. 2006 nyarától a Nagykörúton, a 4-es és 6-os villamosok vonalán folyamatosan állnak forgalomba az új alacsonypadlós Siemens Combino villamosok.

Az új járművek közlekedéséhez kiemelt cél, hogy a meglevő infrastruktúra biztonsága növekedjen, csökkenjenek a forgalmi zavarok, és még komfortosabbak legyenek a megállók, így minden tekintetben magas színvonalú közösségi szolgáltatás álljon az utazóközönség rendelkezésére.

A felújítás során és eredményeképpen

  • korszerűbbek lesznek a vonalat ellátó áramátalakító berendezések.
  • megújul az energiaellátó kábel- és a felsővezeték-hálózat, amellyel fokozódik az üzembiztonság.
  • az áramellátási hálózat megújításával a rendszer alkalmassá válik arra a visszatáplálási áramú fékezési üzemmódra, amelyet az új, energiatakarékos villamosok már használnak. Ezáltal megbízhatóbb és takarékosabb energia-felhasználás valósul majd meg, mely beruházáshoz a BKV Zrt. 300 millió forintos uniós támogatást kap.
  • azokon a helyeken, amelyeket a korábbi világbanki felújítás nem érintett - bár a Nagykörúti sínek nagy biztonsággal elbírják az új járműveket -, így megtörténik a panelek, vágányok cseréje a Margit hídi pályaszakasz pesti és budai le-felhajtóinál.
  • a Moszkva téri, a Margit utcai és az Aradi utcánál lévő vágánykitérők megújulnak, néhány ívben az elhasználódott vágányokat, a átépül a kiálló útvonalul szolgáló, csatlakozó kocsiszíni vonalak egyes részeit is.
  • az összes nagykörúti peron magasságát hozzá igazítják a villamoshoz, hogy ezzel akadálymentes ki- és beszállásra legyen lehetősége a kerekesszékkel és a babakocsival közlekedőknek.
  • a megállóperon végeinél - a gyalogátkelőkhöz való csatlakozásnál - rámpás kialakítás segíti a könnyebb közlekedést.
  • öt-öt nagykörúti megállóhely (Király utca, Wesselényi utca, Rákóczi tér, Boráros tér, Mester utca) válik szélesebbé, amelynek révén kényelmesebb lesz a várakozás, a ki- és beszállás pedig gyorsabb.
  • korszerűbb lesz néhány megálló is, így új-, a tér arculatához jobban illeszkedő és nagyobb utasváró várja az utasokat többek között a Nyugati téren.
  • minden megállóban a peronra festett piktogram jelzés segíti majd a mozgásukban korlátozottak közlekedését , a villamos azon részét jelölve, ahol külön, rögzített kerekes székes elhelyezésre módot adó ajtó nyílik.
  • A kapcsolódó beruházás során 8,5 km hosszon 21 megállópár épül át.
    A munkák teljes költsége 3,4 milliárd forintot tesz ki.

    A munkák ütemezése és a kivitelezés alatti forgalmi változások

    A nagykörúti felújítási munkákra két főütemben kerül sor, a villamos közlekedés részleges pótlása mellett.

    A munkák első üteme április 18-ától május 19-éig tart Ezen időszakban a Moszkva tér és a Blaha Lujza tér között autóbuszok járnak a villamosok helyett, 4-6V jelzéssel. A Blaha Lujza tértől a Móricz Zsigmond körtérig, illetve a Lágymányosi lakótelepig azonban zavartalanul közlekedik mind a 4-es, mind a 6-os villamos.
    A Blaha Lujza térnél a villamospótló autóbuszok visszafordulását ideiglenes balra kanyarodó sáv segíti a Rákóczi úton, melyet csak a tömegközlekedési járművek használhatnak.

    A két főütem közötti hétvégén, május 20-án és 21-én a nagykörúti teljes vonalszakaszon leáll a villamosközlekedés, és villamospótló autóbuszok szállítják az utasokat. A 4-6V jelzésű autóbuszok a Petőfi hídon áthaladva az Október huszonharmadika utca - Fehérvári út útvonalon érik el a Móricz Zsigmond körteret, azaz a 6-os villamos végállomását. Ideiglenes végállomásukról Pest felé elindulva a Karinthy Frigyes út - Irinyi József út érintésével haladnak a Petőfi hídra.

    A munkák második üteme május 22-én kezdődik, és június 9-éig tart. Ez idő alatt a vonal másik szakaszán, azaz a Blaha Lujza tér és Móricz Zsigmond tér között 4-6V jelzéssel villamospótló autóbuszok járnak. A Blaha Lujza tér és a Moszkva tér között összevontan vehető igénybe (4-6-os jelzéssel) a nagykörúti villamos.

    A Blaha Lujza térnél a Petőfi híd felöl érkező villamospótló autóbuszok a villamos peronok után, de még a Rákóczi út keresztezése előtt, fordulnak vissza. A Móricz Zsigmond körtér felé a pótló buszokra a József körút 13-15. számú ház előtti kijelölt helyen lehet majd felszállni.

    A második ütem pünkösdi hétvégéjén és hétfőn, június 3-5-e között a nagykörúti villamosok rövidebb útvonalon, a Moszkva tér és Oktogon között járnak. Az Oktogon és Móricz Zsigmond körtér között - a villamos helyett - autóbuszokkal lehet utazni.

    A villamospótló buszok forgalmát az építés mindkét főüteme alatt ideiglenesen kijelölt autóbusz-sávok is segítik majd. A nagykörúti kivitelezés során pedig számolni kell azzal, hogy átmenetileg nem lehet majd parkolni a nagykörúti szélső sáv egyes szakaszain.

    A majd nyolc hétig tartó építési munkák alatt a BKV Zrt. kéri az utazóközönség megértését, annak érdekében, hogy azt követően egy emeltebb színvonalú rendszer szolgálhassa Európa legforgalmasabb villamos vonalát a budapestiek méltó megelégedésére.