BKV.hu

Még több Combino Bernben


A berni önkormányzat közlekedési vállalata, a Bernmobil 21 Combino Classic villamost rendelt a Siemens legújabb alumíniumvázas modelljéből, 65 millió euró értékben, de a korábban vásárolt 15 Combino Advanced típusú villamosok hosszát is elkezdik megnövelni a következő hónapokban. A Bernmobil ezzel is azt bizonyítja, hogy bízik a Combinoban. A Budapestről is ismert, a világ leghosszabb alacsonypadlós, egyterű városi villamosaként számon tartott Combino Plus a berni modellekkel szemben már nem hegesztett alumínium vázas, hanem rozsdamentes acélszerkezetű, így a BKV villamosainak élettartama várhatóan ennél is hosszabb lesz.


Néhány hete fejeződött be a Siemens 2004-ben elkezdett helyreállítási programja, amely során 475 Combinon megerősítést hajtottak végre, valamint tehermentesítő elemekkel egészítették ki őket, hogy megfeleljenek a tervezett 30 éves élettartamnak. A módosítások végrehajtásához a Siemens kutatásokat végzett azokról az erőkről, melyek működés közben hatnak a villamosra - a vizsgálatok eredményeit már alkalmazzák az új típusoknál. A Bernmobil számára készülő Combino Classic villamosok is alacsonypadlójúak lesznek, az utastérben nem lesz sem rámpa, sem lépcső, hasonlóan a budapesti Combinokhoz. A villamosok 42 méter hosszúak lesznek, 11 méterrel hosszabbak, mint a jelenlegi berni Combino villamosok, 12 méterrel rövidebbek a budapestieknél, és körülbelül egyharmaddal több utast lesznek képesek szállítani.

A villamos elejének tervezésekor - az ütközési felület kiképzésekor - figyelembe vették a lehetséges gyalogosbaleseteket, ezzel együtt fokozták a vezetőfülke törésállóságát is, hogy megvédjék a villamosvezetőt egy másik közúti járművel vagy egy másik villamossal történő ütközés esetén - adta hírül nemrég az angol nyelven megjelenő cseh közösségi közlekedési magazin, a TransUrban. A budapesti Combino villamosokat már így vásárolta a fővárosi közlekedési társaság, ennek köszönhető, hogy az elmúlt évben történt, szabálytalanul közlekedő autósok által okozott, 40 koccanás során nem sérült meg járművezetőnk.

Az új berni járművek esetében a vezetőpult különlegessége a CCTV monitor, mely jelzi az ajtóktól való távolságot, valamint kiegészíti a visszapillantó tükröket, hogy a fel- és leszállást figyelemmel lehessen kísérni. A budapesti járművek esetében a beépített mozgásérzékelőnek köszönhetően visszanyílik az ajtó, ha fel-, illetve leszálláskor valami probléma adódik, de az utasok is jelezhetik az esetleges veszélyt, hiszen minden peronajtónál kialakításra került egy jelzőszerkezet a vezető felé.

Továbbra is nagy az érdeklődés a Combinok iránt, több nagyváros (Tel Aviv, Valencia, Varsó, Kijev) is jelezte a Siemensnél, hogy a budapestiekhez hasonló, acélvázas szerkezetű járműveket szeretne rendelni. Bernbe a Combino Classic villamosok várhatóan 2009, 2010 körül érkeznek majd meg és a jelenlegi 9-es vonalon fognak közlekedni, valamint a Westside Brünnen épülő vonalán, amely a Nyugat-Bern Villamosprojekt részét képezi.