
Legendás mikrobusszal nyit a BKV szentendrei múzeuma
A BKV értékmegőrző tevékenységének eredményeként újabb busszal bővült a társaság múzeumi járműveinek sora. A legendás Volkswagent, a Typ2-es felújított példányát is megtekinthetik április 1-től a Városi Tömegközlekedési Múzeum látogatói. Az 1914-ben épült egykori BHÉV remízben nyílt közlekedési múzeum tavasztól őszig újra várja vendégeit.
Idén is új járművel köszönti látogatóit a szentendrei közlekedési múzeum. Míg tavaly a „himbálózónak” elkeresztelt margitszigeti sétajárat mutatkozott be felújítása után a közösségi közlekedés kedvelőinek, idén újabb, használatból kivont, felújított jármű került a múzeumba.
A Volkswagennek ez a típusa 1950-ben jelent meg, majd szinte trendet teremtve sokáig meghatározta a mikrobuszok fejlesztésének irányát. Típusnevét a VW Bogárhoz képest (Typ1) határozták meg, hiszen a legendás autógyár második járműtípusáról van szó, ami a VW holland járműimportőrének ötlete nyomán jött létre. A Typ2-nek a hetvenes évek végéig – széleskörű felhasználásától függően – számos altípusa született, például a Westy (lakóautó), a Caravelle vagy a Samba, de megjelent fagylaltosautóként, hűtőkocsiként, tűzoltó- és mentőautóként, vagy éppen rendőrségi furgonként is. A karosszériától függően a kisbusz mellett ugyanis furgonként és kisteherautóként is gyártották.
Ebbe a sorba illeszkedik a BKV kisbusza is, amelyet 1977-ben gyártottak és eredetileg forgalmi üzemzavar-elhárítóként működött a közlekedési társaságnál, később pedig egy speciális átalakítással sínkenő autó lett belőle. A legendás VW ilyen típusú felhasználásával a BKV jó eséllyel teljesen egyedi járművet teremtett. A kisbusz most bekerült a szentendrei járműgyűjteménybe régi villamosok, buszok, trolik, hévek és egyéb vasúti járművek mellé.
A közlekedési múzeum korhűen felújított és bemutatott járműállománya több mint 60 felújított járművel várja a régi korok közlekedésének szerelmeseit. Megtalálható benne például egy 1956 után a fővárosban közlekedő UV villamos és pótkocsija, egy egyedülálló prototípusjármű, amely sorozatgyártásra nem került: a Hungaroplan villamos (Csufi), valamint a Ganz-Hunslet szintén prototípus metrószerelvényének 400-as pályaszámú kocsija is. A múzeum BKV-s korszakot bemutató vizuális és információs anyaga 3 éve, a múzeum 30. születésnapjára újult meg.
A Városi Tömegközlekedési Múzeum idén is április 1-jétől várja újra a látogatókat. Címe: 2000 Szentendre, Dózsa György út 3., közvetlenül a HÉV végállomás és a Volán pályaudvar mellett.
A BKV Deák téri múzeuma egész évben fogadja a látogatókat. A Fogaskerekű vasút 150 évéről szóló időszaki kiállítás április végéig tekinthető meg. A Millenniumi Földalatti Vasúti Múzeum címe: Budapest, Deák Ferenc téri metró aluljáró.
BKV Zrt.
2025. március. 31.