Különleges, veterán villamosokkal gazdagodott a BKV járműparkja
Hosszas, több éves előkészítő munka után ismét Budapestre került a BKV egyik jogelődjének 1895-ben gyártott villamosa, és egy 1910-es pótkocsi. A kalandos sorsú, eredetileg A- majd később N-típusjelzésbe sorolt motorkocsit, valamint az M típusú pótkocsit egy-egy miskolci, illetve Miskolc környéki telekről kellett kiemelni.
A Budapesti Közúti Vaspálya Társaság 1896-ban indította el villamosüzemét a Nyugati pályaudvar és Újpest között, erre a célra szerezték be az A típusú villamosokat a budapesti Schlick gyártól. A kezdeti üzemeltetési tapasztalatok alapján már viszonylag rövid időn belül műszaki változtatásokat eszközöltek a villamosokon, valamint több, akkor futó altípust egységesítettek, így 1900-tól már N típusként hivatkoztak a most előkerült villamosra is.
Budapesten a sorozat selejtezése az 1940-es évektől 1957-ig tartott, ekkor közlekedett N típusú kocsi utoljára a fővárosi síneken. A forgalomból kivont kocsik jelentős része vidéki társvállalatokhoz került, így a most megmentett kocsi is Miskolcon kezdett új életet: 1953-1964-ig volt aktív szolgálatban, ezután leállították, elektromos berendezéseit, valamint hajtásrendszerét és alvázberendezéseit leszerelve értékesítették.
Sokáig úgy tűnt, hogy a villamosból napjainkra nem maradt fent egyetlen darab sem, ezért is egyedülálló, hogy mégis előkerült a már elveszettnek hitt sorozat – tudomásunk szerint – egyetlen túlélője. A kocsi közel 60 éven keresztül hétvégi házként funkciónált, míg hosszas szervezés és előkészületek után, 2022. májusában a BKV lelkes munkatársai útnak indították Budapest irányába egy új élet reményében. A villamoskocsi fennmaradása és a BKV-hoz kerülése érdekében elvitathatatlan érdemeket szerzett a Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület (MAVITE); nélkülük nem lett volna lehetőségünk a jármű megmentésére. A villamos telekről történő kiszabadítása komoly szakmai kihívás, embert próbáló feladat volt, amit a BKV önkéntes csapata sikerrel vett, így a közelmúltban végre megérkezhetett Budapestre ez a különleges életutat bejárt villamoskocsi. A kocsi jelenleg hiányos, teljes felújítása és komplettírozása szükséges, amelyhez anyagi lehetőségeink függvényében az elkövetkezendő években hozzákezdünk.
Egy másik, nem kevésbé érdekes sorsú jármű is érkezett az N típusú villamossal. Ez egy szintén budapesti, Budapesti Városi Villamos Vasút eredetű, M típusú pótkocsi, amelyet 1910-ben gyártottak, szintén a Schlick gyárban. Életútja sok párhuzamosságot mutat a fenti motorkocsiéval: 1959-ig Budapesten, attól az időponttól kezdve pedig Miskolcon dolgozott egészen 1977-es selejtezéséig. Ezután egy Miskolc környéki településen szintén hétvégi házként használták. A hazai villamosrajongók már korábban felfigyeltek a járműre, amely szintén a MAVITE és a BKV együttműködésének köszönhetően menekült meg az enyészettől, és érkezett a BKV telephelyére. Ez a jármű is hiányos, leromlott állapotban van, azonban utastéri díszítőelemei meglepő módon szinte hiánytalanul megmaradtak, jó alapot adva egy későbbi felújításnak.
Reményeink szerint és lehetőségeink függvényében a két újonnan érkezett veterán villamoskocsi felújítását az elkövetkezendő években, ütemezetten megkezdjük, addig is gondoskodunk az állapotuk megőrzéséről.
BKV Zrt.