
Különleges építmények: a SMART-alagút
A malajziai Kuala Lumpur
Délkelet-Ázsia egyik leggyorsabban fejlődő városa, erőtől duzzadó
ázsiai tigris. A természet mégis évről évre azzal fenyegeti, hogy
térdre kényszeríti trópusi viharokkal, fékevesztett folyókkal és
szörnyű árvizekkel. A megoldást egy nagyszerű ötlet jelenti. Építsünk
egyetlen hatalmas közúti és vízelvezető alagutat, egyenesen át a
városon. Amikor a folyók kilépnek a medrükből, az alagút
közlekedő-szintjei tágas csatornákká alakulva vezetik el a tajtékzó
vizet a város utcái alatt. Az ország sokmilliárd dolláros gazdasága így
száraz lábbal menetelhet tovább odafent. Egy kivitelezési hiba viszont
sok millió dollár értékű ingatlant és százak életét veszélyeztetheti.
Ez lesz a világ első kombinált közúti és vízelvezető alagútja, amely
mintául szolgálhat más, árvizektől sújtott országok számára is.
A
modern ázsiai világváros, Kuala Lumpur két nagy folyó, a Klang és a
Gombak összefolyásánál áll. A vízi utak több mint egy évszázadon át a
maláj főváros verőereiként szolgáltak. Ma viszont ezek jelentik a
várost fenyegető legnagyobb veszélyt. Az évről évre Malajziára zúduló
trópusi viharok idején a folyók megáradnak. Amikor az árhullám eléri
Kuala Lumpurt, a folyók kilépnek a medrükből és elöntik a város
központját. Az ilyen árvizek nyomának eltüntetése milliókat emészt fel,
a város gazdasági élete pedig napokra megbénul.
A maláj kormányzatnak mindenképpen megoldást kellett találnia erre a
problémára. A nyertes javaslat radikális tervet fogalmazott meg, amely
az árvizek gondját és a város riasztóan romló közlekedési helyzetét egy
csapásra oldaná meg. A terv neve SMART. Az angol betűszó jelentése:
Esővíz-Elvezető és Közúti Alagút.
Az alapötlet megdöbbentően egyszerű: 9,7 kilométer hosszú alagút épül
Kuala Lumpur alatt, amely az északi Klang folyó vizét biztonságosan
levezeti a déli Kerayong folyóba. Ennek 3 kilométeres szakaszában
építik meg aztán a kétszintes, fizetős autópályát, amely a városi
közlekedés gondjait hivatott enyhíteni. Az úttest alatt, amelyen az
emberek munkába járnak, a víz egy zárt elvezető csatornán folyik le. Ám
ez még nem minden. A SMART attól válik igazán egyedi alkotássá, hogy a
várost a lehető legrosszabb eseményekkel szemben is felvértezi. Ha a
folyón nagyobb árhullám közeledne Kuala Lumpur felé, akkor a két közúti
folyosót is lezárják, és vízelvezető csatornaként hasznosítják. Az ár
levonul a város alatt, és nem érinti az ország sokmilliárdos gazdasági
életét.
Ez az első ilyen alagút a világon, ám egy ilyen különleges építmény
kivitelezése alig 20 méterrel a nagyvárosi utcák alatt óriási
nehézségekkel jár. A maláj mérnöki szakma és az építőipar nagyágyúi
számára ez a fajta alagútfúrás azonban újdonság. A megoldást a nagy
tapasztalattal rendelkező magyar alagútépítő szakember, Klados Gusztáv
felkérése jelentette. Ő az alagutak bajnoka, a világ legnagyobb föld
alatti beruházásain, köztük a Franciaországot Angliával összekötő
Csalagút építésén is dolgozott. Most az ő felelőssége, hogy még a
következő nagy vihar előtt befejezze a SMART alagutat. Elsődleges
szempontja a gép üzemeltetése és az ütemterv betartása. Ugyanakkor
arról is gondoskodnia kell, hogy pontosan az előírt pályán haladjon.
A SMART ideális vonala egy egyenes szakasz volna, ez azonban sajnos nem
volt lehetséges. Ennek oka, talán meglepő módon, a helyi
ingatlan-törvény. Malajziában a telektulajdonosok nem csupán a
földterülettel rendelkeznek, hanem mindennel, ami alatta van, egészen a
Föld magjáig. Mivel az alagút eredeti útvonala több száz magánterület
alatt haladt át, a városnak minden egyes tulajdonostól meg kellett
volna vásárolniuk a fúrás jogát, beleértve Kuala Lumpur egyik
legelőkelőbb golfklubját is. Ez több millió dollárral megnövelte volna
a beruházás költségét. A hatalmas alagutat ezért a város tulajdonában
lévő földterület, az utcák és autóutak alatt vezették el. Így azonban a
SMART több éles kanyart is tesz. Egy négy emelet magas, háztömbnyi
hosszúságú fúrógéppel 20 méterrel a föld alatt nem könnyű bekanyarodni.
Az
alagutakat igyekszünk a lehető legkisebb ívvel kialakítani. Egy ekkora
alagútnál a 250 méter sugarú ív már nagyon szűknek számít. Különleges
gépeket kellett rendelnünk, hogy ezt a helyzetet kezelni tudjuk - mondja Klados az építkezés nehézségeivel kapcsolatban. - Egy
9 kilométeres alagút megépítése egy városban, ilyen közel a felszínhez,
több mint nehéz geológiai viszonyok között nem kis dolog.
A
SMART a maga nemében elsőként elkészült építményként vonul be a
történelembe. Olyan eredmény ez, amit az építői sohasem fognak
elfelejteni. Ez a modern világ egyik legnagyszerűbb alkotása. Amikor a
természet legközelebb Délkelet-Ázsiára zúdítja haragját, Malajzia
virágzó fővárosában zavartalanul zajlik majd az élet. Most a National
Geographic Channel bemutatja, milyen problémákkal, nehézségekkel
kellett szembeszállni az alagútépítőknek, akik Klados Gusztáv mellett
sajátították el a mesterséget, és ma már tapasztalt alagútépítők.
Tartsanak velünk és láthatják, miként készült a modern világ egyik Különleges építménye!
A filmet az alábbi időpontokban vetítjük:
2008. november 29. Szombat | 21:00
|
2008. november 29. Szombat | 3:00
|
2008. december 10. Szerda | 22:00
|
2008. december 10. Szerda | 1:00
|
2008. december 10. Szerda | 4:00
|
2008. december 11. Csütörtök | 10:00
|
2008. december 11. Csütörtök | 15:00
|
2008. december 14. Vasárnap | 13:00
|