Kevesebb menetkimaradás a buszjáratokon, egyre több akadálymentes jármű
A BKV autóbusz-ágazata jelentős nehézségekkel küzd, a Fővárosi Önkormányzat a kétezres években hosszú éveken át elhanyagolta az ágazatot, emellett a BKV korábbi átalakítása nyomán az üzemeltetési morál is folyamatosan romlott. Mindezen körülmények oda vezettek, hogy Európában egyedülállóan magas számban robbantak le és maradtak ki buszjáratok naponta, 2008-tól kezdve folyamatosan romló tendenciával, rendszeresen 4-5% közötti tartományban mozgott a járatkimaradások száma, amely elképesztően rossz érték. Tarlós István főpolgármester és az új városvezetés hivatalba lépése után, a BKK létrejöttével kiemelt célnak tekintettük és tekintjük a budapesti buszközlekedés megújítását, a körülmények javítását.
A változások eredményei mára egyértelműen érezhetők a budapesti buszközlekedésben
- Kiemelt célunk Budapest buszparkjának megújítása: míg előtte évekig lényegében semmilyen intézkedés nem történt, a BKK létrejötte óta több mint 100 darab alacsonypadlós busz állt forgalomba (31 db BKV Mercedes, 38 db BKV Volvo, 13 db BKV Van Hool, 22 db VT-T Volvo-Aabenraa), a műszaki okú járatkimaradások száma ennek köszönhetően már most érezhetően csökkent a tavaly télihez viszonyítva.
- A buszpark megújítását célzó programot idén tovább folytatjuk – 2013-ban további 159 darab új és kb. 40 db használt alacsonypadlós busz áll forgalomba Budapesten.
- A járatkimaradások további csökkentése is célunk: februártól új tartalékbuszokat állítottunk be a telephelyeken, tavasztól pedig az új buszok segítségével frissítjük a járműparkot, így reményeink szerint 2013 nyarára az 1990-es évek vége óta nem látott szintre szoríthatjuk vissza a járatkimaradások számát.
Mindez a buszbeszerzéseken kívül annak a BKV szervezeti átalakítását célzó programnak is köszönhető, melyet Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója dolgoztak ki és mely rendszerben 2012. októbertől működik a BKV buszüzemeltetési ágazata. A telephelyeken újra lett felelős vezető, aki a szerelők és járművezetők közös főnöke és felelős a járatkimaradások visszaszorításáért, a fegyelmezett és hatékony üzemeltetésért. Korábban a járművezető és a telephelyi karbantartók első közös felettese a vezérigazgató volt, így a buszüzem valós teljesítménye számonkérhetetlen volt, a felelősségi viszonyok a BKV-ban szétporladtak, és mindez az öreg járművek mellett még jócskán hozzátett a járatkimaradások számának növekedéséhez.
Korábban egy-egy komolyabb meghibásodás elhárítása – az eszközpark ismert, elöregedett állapotából adódóan – nem volt egyszerű feladat, hiszen több esetben a komolyabb javítások átfutási ideje akár napokat is igénybe vehetett. 2011 végén például a napi kocsikiadást sem lehetett minden esetben teljesíteni a csúcsidőkben. A BKV szakemberei eddig is folyamatosan dolgoztak azon, hogy az ilyen problémák az utasok számára a lehető legkevesebb kellemetlenséget okozzák, és hogy a járműkiadási helyzet mielőbb normalizálódjon. Február 1-jétől tovább javult a munkaszervezés: a BKV telephelyeken új tartalékjárművek segítik, hogy az esetlegesen meghibásodó járművek ne órákig az utcán vesztegeljenek, hanem gyorsan lecserélhessük őket üzemképes buszra. Ennek köszönhetően tovább javulhat a szolgáltatás megbízhatósága utasaink számára.
Ezen az úton haladunk tovább:
- Jelenleg több olyan tendert folytat a BKK és a BKV közösen, amely újabb alacsonypadlós buszok forgalomba állítását célozza.
- A jó állapotú használt buszok mellett májustól forgalomba áll a VT-Transman üzemeltetésében a 159 db új alacsonypadlós autóbusz is (a napi forgalomba álló buszok száma 150 darab lesz), jelentős lökést adva a korukat jócskán megszolgált, régi buszok cseréjének.
Az eddigi munka eredményét mutatja, hogy míg a 2012. nyári időszakban az előírt autóbusz-járatok 4,42%-a maradt ki műszaki meghibásodás miatt, ezt 2013 januárjára a felére, 2,21%-ra csökkentettük. Ez még mindig nem tölthet el bennünket elégedettséggel, hisz minden egyes járatkimaradás elkerülése fontos számunkra, azonban látható, a járműbeszerzések és a BKV buszüzemének átszervezése meghozta hatását és nagymértékű javulás következett be ezen minőségi mutatónál. Dolgozunk tovább, hogy ezek a járatkimaradások is megszűnjenek, melyen az újabb munkaszervezési intézkedések és az új buszok 2013 tavaszi forgalomba állása jelentősen fog segíteni.
Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt.