Frankfurti villamosok - tények a beszerzésről
Sajnálatosan az utóbbi napokban a tények részleges ismeretén és hibás értelmezésén alapuló téves információk jelentek meg a használt frankfurti villamosok beszerzésével, klimatizálhatóságával kapcsolatban. Június 25-én a témában megjelent közleményünk állításait megerősítve az alábbiakat tartjuk szükségesnek megjegyezni.
Az elmúlt időszak új jármű-beszerzései (CAF) ellenére is a BKV Zrt. villamos-járműállománya zömmel, mintegy 80%-ban magaspadlós, korszerűtlen járművekből áll. A korszerűsített, közel 50 éves Ganz-csuklós villamosok is elérik 10-12 év múlva azt az életkort, amely után már nem üzemeltethetők tovább.
A BKV Zrt. – az igen forrásigényes új járművek vásárlása mellett, a villamosopció lehívásának bizonytalanságára is figyelemmel – lehetőségként megvizsgálta az esetlegesen fellelhető használt villamosok beszerzését is. A vizsgálat során jelentős üzemidőtartalékkal rendelkező, magasabb szolgáltatási színvonalú, használt járművek felkutatása volt a cél, amelyek egy átmeneti időszakra, legalább 15 éves időtávra javítanak a flotta átlagos életkorán és a szolgáltatási színvonalon.
Az elsődleges beszerzési cél a korszerűtlen Ganz-csuklós villamosok kiváltása, ezért a piackutatás elsődlegesen a jármű szélességét tekintve keskeny kivitelű járműparkokra fókuszált. Frankfurtban sikerült olyan használt jármű kontingenst találni, amely műszaki kialakítás szempontjából megfelelő (jól karbantartott, keskeny kocsiszekrénnyel rendelkezik, alacsonypadlós), ugyanakkor a villamosok nem klimatizáltak, mivel a 10-15 évvel ezelőtti felújítások során a frankfurti üzemeltetőnek nem sikerült erre gazdaságos megoldást találnia (azóta azonban a klímatechnológia jelentősen fejlődött, a berendezések kompaktabbak lettek). Ezt felismerve, az első pillanattól kezdve azzal számoltunk, hogy a beszerzendő villamosok honosítása során a klimatizálást meg kívánjuk oldani. A klimatizálhatóság előzetes felmérését, tervezését megkezdtük, jelenleg műszaki akadályát nem látjuk a megvalósíthatóságnak, amelyet az elsőként beszerzendő prototípus jármű átalakítása egyértelműen igazolhat majd.
Jelenleg a beszerzés pénzügyi kérdéseinek, és a járművek műszaki megfelelőségének vizsgálata zajlik. Amennyiben a felmerülő kérdéseinkre megnyugtató választ kapunk, nyílt közbeszerzési eljárás kiírása és sikeres lefolytatása után lesz lehetőség a villamosok megvásárlására.
Ahogy a témában június végén kiadott közleményünkben is jeleztük: „A korábbi műszaki egyeztetések a klimatizálás kérdéseit is érintették, erről is részletes tájékoztatást adott a VGF.” Az egyeztetések során a német közlekedési vállalat nem tárt fel olyan körülményt, ami a villamosok utólagos klimatizálását ellehetetlenítené. Fontos hangsúlyozni, hogy a klímatechnika az utóbbi években rohamosan fejlődött. Bár a VGF korábban az aktuális műszaki feltételeket és gazdasági szempontokat figyelembe véve elvetette a légkondícionálók felszerelését, jelenleg műszaki akadályát nem látjuk a megvalósíthatóságnak.
A műszaki környezet és a lehetőségek folyamatos változását jól mutatja az a tény is, hogy az R2-s széria vezetőfülkéit a német cég utólagosan már klimatizálta.
Megerősítjük, hogy "jelenleg vizsgáljuk a klímaberendezés lehetséges elhelyezésének részleteit, pl. statikai kérdéseket, elektromos tápellátást – célunk, hogy a járművek klímával felszerelve kerülhessenek majd forgalomba".
Budapest, 2021. július 6.
BKV Zrt.