BKV.hu

Folytatódik a 2-es metró felújítása. Három állomás újul meg

A 2-es metró átfogó, több mint öt évig tartó rekonstrukciója 2005-ben is folytatódik.

Ebben az évben a Batthyány tér, az Astoria és a Keleti pályaudvar metróállomás kap új arculatot. A három állomás felújítására kiírt nyílt, nemzetközi pályázat nyertese a STRABAG Rt. lett.

A forgalmat nem befolyásoló munkák eddig is folyamatosan haladtak, az állomások utastereit érintő munkák ebben az évben is több lépcsőben folynak - így lehet elérni, hogy a legrövidebb ideig kell csak korlátozni a metró forgalmát. Amit lehet, a metróközlekedés fenntartása mellett, előkészítő és utómunkaként szerveznek a tervezők és a kivitelezők. Mint azt a metróval utazók me tapasztalhatják, mind a három állomáson már elkezdődtek az utasforgalom biztonságos lebonyolítása mellett végezhető burkolatbontási munkák. Az üzemi terekben folyamatosan zajló felújítási tevékenység nem látványos, de az utasszállítási feladatok biztonságos, zavar- és balesetmentes végrehajtásához elengedhetetlen.

Idén a korábban elkezdett munkák mellett, új feladatokat is elvégez a BKV Zrt. :

  • Elindul a liftek szerkezetépítése - folyamatos átadásuk a következő év végétől várható.
  • A Baross téren találkozik a 2-es metróvonal felújítása és a 4-es metró építése: már készül a jelenlegi állomás új bejárata, mivel a 4-es metró állomásának építésekor, a két vonal közötti átszállás biztosítása érdekében, teljesen átalakul a jelenleg üzemelő bejárati csarnok is. Emiatt az idei felújítás során a majdan elbontandó és átépítésre kerülő területen a kivitelezők elvégzik a szükséges javításokat, karbantartási feladatokat, lefestik vagy lemossák a falfelületeket, letakarítják és karbantartják a berendezéseket.

A Batthyány tér állomáson a peronszinti csarnok légtere bővül. A jó állapotban lévő padlóburkolatot nem kell cserélni, várhatóan csak csiszolásra kerül sor. Az oldalfal kőburkolatát azonban elbontják és új, sík tűzi-zománcozott elemeket építenek be.

Az Astoria állomáson mind a padlóburkolatot, mind az oldalfalburkolatot felújítják. Ezen az állomáson is bővíthető az utasterek légtere, és az aluljáró is megújul.

A Keleti pályaudvar állomáson megtörténik a padlóburkolat csiszolása, az oldalfal kőburkolatának elbontásával pedig szélesíthető a peronok. További tér nyerhető az íves tűzi-zománcozott oldalfalburkolat beépítésével az elosztócsarnokban és a peronokon.

A 2004-ben felújított állomásokhoz hasonlóan, a három állomás üzemi tereit, gépészeti berendezéseit, elektromos hálózatát is érinti a felújítás.

Folytatódnak a vonalalagutak, vonali műtárgyak szigetelési, a vízelzárási és vízelvezetési munkálatai:

  • az alagúti falazatok és műtárgyak szigetelésének javítása, a főszellőzőkben lévő acélszerkezetek korrózió elleni védelme,
  • az alagútba kerülő víz elvezetését szolgáló mélyszivárgó építése és a felszíni vízelvezető rendszer kiépítése.

A különleges gépészeti berendezések telepítése során a Blaha Lujza téren ez évben már elkészültek az állomás szellőzését, tűz és füst elleni védelmét biztosító berendezések: az állomási főszellőzők, a vízködoltó berendezések és a sugár ventilátorok. Ez a munka folytatódik az Astoria állomáson, a Batthyány téren és a Kossuth téren.

A biztosítóberendezés és vonatvezérlés területén a létesítési engedély megszerzése, a kiviteli tervezés elkezdése és a berendezések gyártásának beindítása a cél. A felügyeleti rendszerek és vasúti távközlési berendezések tervezését követően elkezdődik az optikai kábel fektetése, és a felújított állomásokra az adatátviteli berendezések telepítése.

Az áramellátási berendezések vonatkozásában kiemelhető a Keleti pályaudvar, Astoria, Batthyány tér állomások 10 kV-os, 0,4 kV-os és 0,8 kV-os elosztóinak, valamint távvezérlő automatikáinak és kábelezésének tervezése és kivitelezése.

2005-ben az alagúti vasúti pálya átépítése ismét a Deák tér és a Stadionok közötti szakaszon, de az Örs vezér tere felé menő vonatok vágányán történik.

A forgalom folyamatos szünetelése alatt 3610 m hosszon újul meg a vágány. Az új eljárással itt is rugalmas, zaj- és rezgéscsökkentő, korszerű pálya kerül kialakításra.

Az áramvezető sínek közel 400 méteres szakaszán csere, a többi részen javítás történik.

A 2004-ben, az előrehozott forgalomba helyezés (augusztus 29. helyett augusztus 20.) következtében átütemezett 486 folyóméter mélyszivárgó megépítése a következő évek munkáival egyeztetve történik meg.

Az ez évi pályaátépítésnél az áramszedő sín cseréjére két állomáson kerül sor, majd - az ütemezéseknek megfelelően - a teljes vonal felújításának végéig tovább folytatódik.

A 2-es metró felújításának idei munkálatai 7,6 milliárd forintba kerülnek.