BKV.hu

Fenyegetőzéssel próbál nyomást gyakorolni a Bamco Konzorcium

Az alagútépítő BAMCO konzorcium levélben kereste meg a DBR Metró Projekt Igazgatóságot, miszerint átmenetileg felfüggeszti az általa végzett munkálatokat, amíg a beruházó felé benyújtott többletköltség-követelései nem teljesülnek. A DBR ahogy eddig, a jövőben is kifizet minden jogos, a kivitelezőnek fel nem róható többletmunkát, de a jogosulatlan követeléseket még ultimátumok hatására sem fogja teljesíti. Bármely indokolatlan leállásáért a kivitelező tartozik anyagi és jogi felelősséggel.

A nagyberuházásokban általános, hogy a kivitelezők folyamatosan többletköltség-követeléseket nyújtanak be, azt a mérnökcég megvizsgálja, az építtető mérlegel, a jogos követeléseket elfogadja, az indokolatlanokat pedig elutasítja. A BAMCO konzorcium mindezidáig hozzávetőleg 150 többletköltség követelést nyújtott be (az összes többi, közel 20 kivitelező együttesen is csak ennek töredékét). A beruházó megvizsgálta ezeket a követeléseket, melyekből mintegy 25 bizonyult valós és jogos igénynek 6,4 millió euró értékben, ennek a kifizetése folyamatban van (a többi vagy feldolgozás alatt áll, vagy teljesen irreális igényt fogalmaz meg).

A DBR Metró Projekt Igazgatóság csak olyan követeléseket fogadhat be, amelyek mögött valós teljesítés van és a megfelelő dokumentáció jogszerűséget eredményez, hiszen ellenkező esetben az Állam, a Fővárosi Önkormányzat, illetve közvetve az adófizetők érdeke sérül. Egy szerződés megkötésével minden esetben ellenérdekű féllé válik a kivitelező, akinek nyilvánvaló érdeke, hogy minél több pénzhez jusson a munkálatok során. A DBR dolga az, hogy metrót építsen, biztonságosan, minél rövidebb idő alatt és minél költséghatékonyabban.

További 3 követelés megjárta a döntőbizottságot is, zajlik a békéltető tárgyalás és a törekvés a megegyezésre, a DBR megtette az ajánlatát, és jelenleg várjuk a kivitelező erre vonatkozó válaszát, hiszen nem engedhető meg az, hogy az adófizetők pénzéből irreális és indokolatlan követelések teljesüljenek, még fenyegetőzések hatására sem.


DBR Metró Projekt Igazgatóság

HÁTTÉR

Amint az ismeretes, az alagutakat és két állomást (Etele tér és Szent Gellért tér) is építő BAMCO konzorcium nem kért engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól a Szent Gellért téri állomást megelőző vasúti átkötő alagút építésére, ezért a hatóság helyszíni szemléjét követően le kellett állnia az odaérő déli pajzzsal. Ennek oka az volt, hogy korábban késésbe került az említett átkötő alagút megépítésével, új műszaki megoldást javasolt (áthalad a műtárgy helyén a pajzsokkal, majd azt utólag felbővíti átkötő alagúttá), amit egyszerű sorrendi változásnak tekintett, ami így nem engedélyköteles. A DBR technológiai változásnak tekintette, hiszen nem az eredetileg tervezett bányászásos technológiával oldotta volna meg az építő, nem beszélve arról, hogy többletkockázatot jelentett volna a még akkor beadott és nem megfelelően alátámasztott új módszer. A kivitelező aztán önkényesen egy napra újra indította a pajzsot, majd az NKH ismételt közbenjárására ismételten leállt, a hatóság megtiltotta aztán határozatában a további munkavégzést az engedély megérkezéséig, illetve megbírságolta a kivitelezőt. Várhatóan szeptember végén, október elején lehet meg az engedély, ha a hiánypótlás az eljárásban megtörtént, ekkor indulhat újra a pajzs (az északi is odaér feltehetően eddig), de ez már az NKH hatásköre és egyénként a BAMCO gyorsaságán múlik, köztük zajlik az ügy, ezzel kapcsolatban nem szeretnénk állást foglalni.

A DBR Metró Projekt Igazgatóság csak olyan követeléseket fogadhat be, amelyek mögött valós teljesítés van és a megfelelő dokumentáció jogszerűséget eredményez, hiszen ellenkező esetben szintén az Állam, a Fővárosi Önkormányzat, illetve közvetve az adófizetők érdeke sérül. Minden ilyen kifizetés az összköltségvetés része, a finanszírozása az Állam és a Főváros között létrejött szerződés szerint történik hozzávetőleg 79-21 % arányban, a finanszírozás, így valamennyi kifizetés is biztosítva van, ezzel párhuzamosan a 353 milliárdos első szakaszra körülbelül 220 milliárd európai uniós támogatást vár a Főváros. A támogatási kérelem miatt különösen érdekünk, hogy irreális követeléseknek és fenyegetőzéseknek ne biztosítsunk táptalajt, ellenben teljesítjük valamennyi indokolt vállalásunkat.

DBR Metró Projekt Igazgatóság