BKV.hu

Elindultak a 4-es metró fúrópajzsai a Duna alá

Elindultak a 4-es metró fúrópajzsai a Duna alá
Június végéig átérhetnek a pesti oldalra

Megkezdte a Duna alatti alagútszakasz építését ma reggel a 4-es metró déli alagútfúró pajzsa. Várhatóan négy-hat hetet dolgozik majd a folyó alatt, és amint átért a pesti oldalra, északi párja is elindul. A pajzskiszolgáló berendezés az elkövetkezendő hetekben fokozatosan áttelepül majd az Etele térről a Szent Gellért térre, ahol mindezekkel párhuzamosan az állomás építése is folytatódni fog, és a kijárat építése is megkezdődik.

Véget ért a pajzsok több hetes felkészítése a Duna alatti szakaszra, amit időközben az alagútépítő BAMCO konzorciummal folytatott vita is lassított. A gépmonstrumok karbantartásával a munkák újraindulását követően a szakemberek május 18-ára végeztek, így a déli pajzs elindulhatott az új metróvonal egyik legizgalmasabb szakaszára. A folyó alatti fúrás az átlagosnál nagyobb kihívás, de az előzetes talajvizsgálati mérések alapján ugyanolyan sebességgel és biztonsággal fog haladni az alagútépítés itt is, ahogy normál körülmények és beépített felszín felett haladt.

Az alagútépítési munkák a budai oldalon így tehát teljesen befejeződtek, a pesti oldal építéshez - az eredeti terveknek megfelelően - az Etele téri pajzskiszolgáló rendszert fokozatosan áttelepíti a BAMCO a Szent Gellért térre. Néhány hét múlva már innen történik majd az alagút falazatát alkotó tübbingek beszállítása, illetve a kifejtett föld elszállítása egészen addig, amíg a pajzsok el nem érik a Baross téri állomáson kialakítandó pajzskiszerelő kamrát. A pajzsok maximális előrehaladása esetén a kitermelt föld mennyisége mintegy 1200 m3 lesz naponta, amelynek elszállításához, illetve a tübbingek beszállításhoz - hasonlóan az Etele térhez - napi mintegy 120 tehergépkocsi szükséges. A pajzsok esetében jellemzően folyamatos, 24 órás munkavégzés során óránként átlagosan 5 teherautó fog közlekedni a Műegyetem rakparton a Lágymányosi híd felé, majd a hivatalos lerakóhelyek irányába, ami valószínűleg nem lesz jelentős hatással a kerület életére.

Budapest, 2009. május 18.

DBR Metró Projekt Igazgatóság