BKV.hu

Befejeződtek a 2-es metró őszi rekonstrukciós munkái

Befejeződtek a metró rekonstrukció 2006. november 19-éig tartó - forgalomkorlátozással járó - őszi munkái. Határidőre elkészült az állomások (Déli pályaudvar, Moszkva tér és Deák tér) és üzemi terek felújítása, megkezdődött a műszaki átadás-átvétel.

Megújultak az alagúti szerkezet-részek, az alagúti vágányok, és egyéb üzemi berendezések is.

ELVÉGZETT MUNKÁK

Vasúti pálya

  • Idén átépítettünk 7497 méter vágányt (az áramvezető sínekkel együtt) a Deák tér és a Déli pályaudvar végállomás között. Bebetonozott talpfákkal, zárnyelves kitérőkkel átépítettük a Déli pályaudvari végállomás kettős vágánykapcsolatát.
  • A 2-es metróvonal egyik kulcsszerepét betöltő helyén, a Deák Ferenc téren átépítettük a vonatok fordítására szolgáló pályaszakaszt és a korábban fel nem újított vágánykapcsolatot is. Megnöveltük a pálya ívsugarát és erősebb sínszerkezettel, új sínleerősítésekkel, bebetonozott talpfás vágányzatot alakítottunk ki, elhagyva a korábbi zúzottköves kialakítást.

Alagúti szerkezet, földalatti műtárgyak

  • Elvégeztük a Déli pályaudvar - Kossuth tér közötti alagútszerkezet szigetelésének javítását az alagút felső, 4,6 méteres ívében, így hárítva el a berendezésekre, szerelvényekre és a vágányszerkezetre felülről csepegő víz károsító hatását. Szigetelésjavítási munka történt még azokon a kijelölt területeken, ahol a koncentrált vízfolyások közvetlenül károsították az alagútba telepített berendezéseket. 8,1 km hosszú horonyszigetelést és 1,3 km munkahézag javítást (injektálást) végeztünk el, valamint 13 ezer 400 m2 felületen műgyantás injektálással újítottuk meg az alagúti szerkezetet.
  • Mélyszivárgó rendszert építettünk ki, újítottunk fel mintegy 2,5 km hosszban a pályabetonon keresztül az alagútba bekerülő talajvíz összegyűjtésére, elvezetésére. A vágánytengelyben az alagútszerkezetig mélyített aknába épített vízgyűjtő drén csővel történik a talajvíz összegyűjtése és irányított elvezetése, illetve az alagútból történő kiemelése.
  • Felszíni folyóka kialakításával oldottuk meg az oldalfalon beszivárgó talajvíz összegyűjtését és elvezetését. Megfelelő vízelvezető rendszer kialakításával és az életvédelmi árok felbetonozásával botlásmentes menekülő járdát alakítottunk ki, mintegy 5 km hosszúságban. A munka során 1 700 m3 betont használtunk fel, amely egy kézilabda pályát több mint 2 méter magasságban boríthat be.
  • Megtisztítottuk a függőaknák falazatát, az acélszerkezeteket, valamint javítottuk, cseréltük és korrózió elleni védelemmel láttuk el az acél elemeket, lemezeket.

Állomások, távközlés, áramellátás

  • A kivitelezők elvégezték az állomás-felújítások befejező munkálatait és az üzemi területeket érintő utómunkákat. Felújításra kerültek az állomások technológiai helyiségei és egyes kapcsolódó technikai berendezései. Megkezdődött a műszaki átadás-átvétel.
  • Mindhárom felújított állomáson elkészült az állomási távközlési rendszer és a tűzjelző hálózat teljes cseréje.
  • Elkészült a Moszkva téri metróépület homlokzatának és közvetlen környezetének felújítása.
  • A felújított állomásokon elkészült a metró villamos energia ellátását biztosító 10 kV-os középfeszültségű, a 825 V-os egyenáramú vontatási és 0,4 kV-os segédüzemi kapcsoló berendezések felújítása. Új vákuummegszakítók kerültek a régi megszakítók helyére, a régi elektromechanikus, illetve analóg elektronikus védelmi készülékeket új, a berendezés villamos védelmét és vezérlő, automatika elemeit is magában foglaló számítógép vezérlésű ún. mezőgépek cserélték fel. Az új mikroprocesszoros védelmi berendezések a vontatási energia bekapcsolása előtt a metrójárművek számára mindig automatikusan megvizsgálják, van-e zárlat az adott pályaszakaszon. Ezek a készülékek árammeredekség figyelő védelmet is biztosítanak, mely egy esetleges zárlatot már a kialakulása kezdetén észlelni tud és lekapcsolja a hibás hálózatot, megelőzve ezzel a káros, nagy zárlati áramok kialakulását.

TOVÁBBI IDEI ÉVI FELADATOK

  • December közepéig készül el a felújított állomásokon az új vízködoltó rendszer, és a sugárventilátorok felszerelése (mozgólépcsők fölé) és végleges beüzemelése. Jelenleg folynak az előírt füstpróbák és a biztonsági hatósági eljárások.
  • A REKONSTRUKCIÓ FOLYTATÁSA
    Idén sokkal több, összetettebb feladatot végeztünk el, mint a korábbi években. Ezért is volt szükség nem csak nyáron, hanem ősszel is a forgalom további kismértékű korlátozására. A 2003-ban megkezdett 2-es metró rekonstrukció feladatainak helyzete - készültség szerint - a következő:

    A teljes vonalon elkészült:

    • az állomások felújítási munkáinak 85 %-a,
    • a vasúti pálya felújításának 82 %-a,
    • a víz elleni szigetelési munkák 85 %-a,
    • az áramellátási berendezések mintegy 80 %-a,
    • a vasúti távközlő berendezések kb. 70 %-a,
    • a gépészeti berendezések 82 %-a,
    • a tűzvédelmi és biztonsági berendezések 80 %-a.

    Látható, hogy a munkáknak még közel sincs vége. Az idei felújítási ütemen kívül, jövő év január közepétől márciusig az alagutakban folytatódnak először azok a munkák amelyek - a most befejezett őszi feladatokhoz hasonlóan - hétköznap esti és hétvégi forgalomkorlátozással is járnak majd. Ezt követően jövő év nyarán lehet újra nagyobb forgalmi változással járó felújítási munkákra számítani.

    Ezúton szeretnénk megköszönni az utazóközönség - munkánk során tanúsított - türelmét és megértését.