Azbesztmentesítés az M3 metróvonal déli szakaszán
Az M3 metróvonal építésekor 1970-1990 között a középületek, ipari létesítmények esetén előszeretettel alkalmaztak azbeszt származékokat. A kitűnő hőszigetelő tulajdonságokkal rendelkező azbeszt világszerte közkedvelt építőanyagnak számított, egészségkárosító hatása később vált ismertté, Magyarországon 2005 óta tilos a használata. Az Európai Uniós szabályoknak megfelelően épületek bontásakor kötelező azbesztazonosítást és szórtazbeszt-mentesítést végezni.
A kép illusztráció
A metrófelújítás kezdete óta kiemelt figyelmet fordítunk az azbeszt tartalmú szigetelések beazonosítására és szakszerű eltávolítására. A vonal északi szakaszán az építési tervek alapján és a ’80-as évek végére jellemző felhasználási metódus ismeretében a gépészeti szerkezetek bizonyos egységeinél várhatóan előforduló azbeszt tartalmú szigetelések bontására olyan technológiát írtunk elő, amivel megelőzhető volt, hogy káros anyag kerüljön a környezetbe.
A korábbi építésű déli szakasz korszerűsítésének előkészítése is a lehető legnagyobb gondossággal történt. A 2019 áprilisa óta tartó bontási munkálatok során azonban, korábban nem ismert azbeszt tartalmú szigeteléseket azonosítottak be június első hetében a szakemberek. A Vállalkozó az érintett munkaterületeket azonnali hatállyal lezárta, a kiporzás megakadályozására minden intézkedést megtett, független, akkreditált laboratóriumi vizsgálatot rendelt el.
Az azbesztmentesítés szigorú szabályait a 12/2006. (III.23.) EüM rendelet rögzíti, a munkavégzést az illetékes Hatóságok rendszeresen ellenőrzik. A Vállalkozó az előírásoknak megfelelően azbesztmentesítésre jogosultsággal rendelkező Szakkivitelezőt bízott meg a terület hermetikus lezárásával és az azbesztmentesítési feladatok előkészítésével. A megbízott kivitelező az azbesztmentesítéshez előírt munkatervet benyújtotta a területileg illetékes Budapest Főváros Kormányhivatala Munkavédelmi és Munkaügyi Főosztály Munkavédelmi Ellenőrzési Osztályára, és ezzel egyidejűleg elkezdte a mentesítéshez szükséges berendezések telepítését.
Az azbesztmentesítés folyamatának első lépéseként az érintett területet negatív nyomás alá helyezett zónával veszik körül, amelyből levegő csak a háromfokozatú, „H” jelű (HEPA) szűrőn keresztül hagyhatja el a mentesítés alatt álló munkaterületet.
Az azbesztmentesítés az állomások teljes feszültségmentesítése mellett végezhető, így a zóna 24 órás üzemeltetését és a negatív nyomás folyamatos fenntartását külső energiaforrás, felszínen telepített aggregátor biztosítja, ami az éjszakai órákban zajterheléssel járhat. A kivitelező a környezeti adottságokhoz alkalmazkodva hangszigetelő anyagok alkalmazásával és a telepítési helyszín körültekintő megválasztásával próbálja a zajterhelést minimalizálni.
Az azbesztmentesítés során a lakosság kizárólag az áramfejlesztő hanghatását érzékeli.
Az első helyszín: Pöttyös utca metróállomás
A mentesítés kezdete: 2019. június 27. (csütörtök) 8:00 óra
A szigorú szabályok betartásával az azbesztmentesítési folyamat nem jelent kockázatot sem a környezetre, sem a mentesítést végzőkre. Műszaki Ellenőr felügyelete mellett a Vállalkozó és a Szakkivitelező folyamatosan tájékoztatja a Hatóságokat és a BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóságát az eljárásról és a laboratóriumi vizsgálatok eredményéről.
Az M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukciójának egyik alapvető célja, hogy az azbesztmentesítés teljes körűen megvalósuljon, minden egészségre káros anyagtól megtisztuljon a metró területe. A lakosság tájékoztatása érdekében a metrófelújítás hivatalos honlapján http://www.m3felujitas.hu/ beszámolunk a fejleményekről, fontosnak tartjuk utazóközönségünk széleskörű és sokoldalú informálását.
Megértésüket és együttműködésüket köszönjük!
További információ az eljárásról: http://www.m3felujitas.hu/node/412
Rövid tájékoztató: http://www.m3felujitas.hu/node/413
BKV Zrt.