
Az örökifjú Kisföldalatti
112 éve, 1896. május 2-án, az európai kontinensen elsőként nyitotta meg kapuit a budapesti Millenniumi Kisföldalatti. A számos szempontból úttörő jellegű építkezés méltán nyerte el korának legnagyobb elismerését.
A budapesti földalatti
vasutat 1896. május 2-án, szombat délután nyitották meg az
utazóközönség előtt. Az ezredévi kiállítás alkalmából Budapestre
érkezett Ferencz József kíséretével, aki déli 12 órakor aláírta a
vendégkönyvet és megengedte, hogy megkapja a Ferencz József Földalatti
Villamos Vasút Rt. cégnevet (FJFVV).
Az európai kontinens első
földalatti vasútja az előkelőségeken kívül a szakemberek körében is
nagy elismerést váltott ki. Szép sikerrel szerepelt az 1900-as párizsi
világkiállításon, ahol aranyéremmel díjazták a faburkolatú motorkocsit.
Az egyedi tervezésű,
különleges motorkocsik sajátossága, hogy mindkét végükről vezethették,
így pótkocsik alkalmazása nem jött szóba. Az alagút csekély
belmagassága miatt, itt alkalmaztak először süllyesztett padlós
szerelvényeket a világon.
A 3,7 km hosszú vasútvonal mindössze 21
hónap alatt készült el úgy, hogy ez idáig még nem alkalmazott műszaki
megoldásokat itt próbáltak ki először. Több európai nagyvárosban
mintául szolgált az alagút egyedi műszaki kidolgozottsága is.
A földalatti vasútnak korát megelőző automatikát terveztek. Az
automatikus biztosító berendezés révén a kocsik állomástávolságban
követhették egymást, így az állomás személyzete nyomon tudta követni az
alagútban lévő forgalmat.
1896. májusától az év végéig 469 846 utassal, 13 600 menettel, összesen 50 320 kocsikilómétert teljesítettek.