A Paraméterkönyv és pozitív hatásai
A tényeket és szakmai ismereteket mellező találgatások elkerülése végett a BKV Zrt. fontosnak tartja, hogy tájékoztassa a közvéleményt a Paraméterkönyv II. munkaanyagának koncepciójáról, amelynek kidolgozása a mai nap folyamán fejeződött be.
Fontos leszögezni, hogy a Paraméterkönyv megváltoztatásának egyik kiemelt célja - amelyet egyetlen objektív civil, vagy szakmai vélemény sem vitatott el - a szakmai változtatás, a Főváros közösségi közlekedési hálózatának korszerűsítése. Köztudott, 1995 óta senki nem modernizálta átfogóan a BKV Zrt. Paraméterkönyvét. A főváros szerkezete mindenki számára jól láthatóan tizenhárom év alatt jelentősen megváltozott (például új lakóterületet jöttek létre, a kerületek lélekszáma átrendeződött stb.), ahogy az utazói szokások és elvárások is eltérnek a 13 évvel ezelőttitől.
A BKV Zrt. külső szakértők, civil szervezetek és a lakosság véleménye alapján összeállította a főváros közlekedését meghatározó Paraméterkönyv munkaanyagát.
A Paraméterkönyv összeállításában a Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság partnere volt egyebek mellett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki Kara, a Közlekedéstudományi Intézet Kht., a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft., valamint a Budapesti Műszaki Főiskola, Közlekedésinformatikai és Telematikai Egyetemi Tudásközpont.
A Paraméterkönyv olyan javaslatokat tartalmaz, amelyek alapján több pozitív változás lép életbe Budapest közlekedésében. Egyebek mellett több, eddig ellátatlan területen létesül új megállóhely, ezáltal bővül a szolgáltatási lefedettség, a menetrendi kínálat jobban illeszkedik majd az utasforgalom nagyságához, az összehangolt szolgáltatási rendszerben megfelelő csatlakozások biztosítottak, számos viszonylaton alacsonypadlós részüzemeltetés megvalósításával biztosítjuk az esélyegyenlőség javítását is.
A konkrét szakmai szempontjaink voltak többek közt:
- Viszonylatok meghosszabbítása - átszállások számának csökkentése
- Eddig ellátatlan területek bevonása a hálózatba
- A járatok kihasználtságának javítása
- Párhuzamos közlekedés csökkentése - kötött pálya preferálása
- Időben eltérő hálózat - utasforgalmi igényekhez igazodás
A jelenleg kidolgozott szakmai tervről a BKV Zrt. vezetése és a munkában részt vevő szakmai szervezetek véleménye az, hogy a jelenlegi vonalhálózatnál egy korszerűbb, azaz szakmailag a legjobb anyag készült el további egyeztetésre a BKV Zrt. mai lehetőségein belül. Azaz szakemberekkel történt egyeztetések, valamint a civil- és lakossági fórumok után a lehető legjobb megoldást dolgozta ki a végleges Paraméterkönyvet szerkesztő szakembercsoport.