BKV.hu

A Metró Projektmenedzsment megerősítésére igenis szükség van

2008-04-30 11:53:00

Nem véletlenül kötött a DBR projektvezetési tanácsadói szerződéseket

A 4-es metró szerződéseinek tartalma továbbra is nyilvános: a DBR Metró Projekt Igazgatóság és a Metróber Kft. között január óta keretszerződés van érvényben, 47,5 millió forint értékben. Az - egyébként óradíjas - szerződés keretében többek között speciális projektvezetési tanácsadást is igénybe vehet a DBR a cégtől, amennyiben erre szükség van. A Metró Közlekedésfejlesztési, Beruházási és Mérnöki Szolgáltató Kft. a mai napig nem kapott feladatot, részére ez idáig kifizetés nem történt.

Jelenleg az első szakasz mind a tíz állomásának építése folyik, az alagutak az ütemtervnek megfelelően épülnek, mind a végállomások, mind a kapcsolódó beruházások munkálatai jól haladnak. Ezek - az utóbbi egy, másfél évben indult tényleges - kivitelezési munkálatok, illetve a támogatási kérelem elbírálása, az Európai Unió elvárásai (a tavaly elvégzett audit is erre világított rá) egyértelművé tették, hogy a projektmenedzsment terén meg kell erősíteni a DBR Metró Projekt Igazgatóságot. (A 2008. január 21-ei szerződéskötés időpontjában még nem tudta a DBR, hogy a Fővárosi Közgyűlés elfogadja a menedzsment megerősítéséről, működési költségeinek megduplázásáról szóló javaslatot).

A jelenlegi legnagyobb magyarországi beruházás a DBR Metró Projekt Igazgatóság szintjén - egyébként messze az európai átlag alatt - húszfős menedzsmenttel bonyolódik. A 4-es metró kapcsán köttetett szerződések pedig a hatályos jogszabályi keretek között, bizonyos speciális megkötésekkel nyilvánosak, azokba eddig is bárki betekinthetett.

Nyilvánvaló, hogy egy ekkora beruházást a feladatok számának folyamatos növekedésével párhuzamosan egy húszfős menedzsment nem fog tudni mindig ellátni, az uniós elvárásoknak nem tud majd így megfelelni. Az is nyilvánvaló, hogy egy metróépítésnél a műszaki szakembereken kívül szükség van jogi, pénzügyi, biztosítási, vezetői tanácsadásra is. Ennek érdekében döntött úgy a közelmúltban a DBR, hogy a menedzsment segítésére speciális tanácsadói szerződéseket köt.

A Metróber Kft. neves, a 2-es metró építésében is részt vett, nemzetközi szinten is elismert szakemberekkel rendelkezik, akik tapasztalatára speciális esetekben szükség lehet. A tanácsadói cégek, tanácsadó szakemberek kiválasztásánál minden esetben a szakmai szempontok döntenek. A Metróber szerződéses tevékenységi körébe tartozik a költségcsökkentési lehetőségek feltárása, a szerződéses határidők koordinációja, az interface egyeztetések kezelése, részvétel a DBR monitoring, kontrolling folyamataiban.

Az EUROMETRÓ Kft. közbeszerzési eljárás keretében elnyert szerződése értelmében az előkészítési szakaszban közreműködött a tervfelülvizsgálatokban, a kivitelezői tenderdokumentációk készítésében, illetve az engedélyeztetési eljárásokban, ma, a lebonyolítási szakaszban mérnöki tanácsadást nyújt a beruházás menedzsmentjének, valamint független műszaki ellenőrzési tevékenységet végez, ami egyénként az EU támogatási kérelem egyik alapfeltétele.

Jelenleg átalakulás alatt áll a DBR menedzsmentje, de a szakemberhiány – ahogy azt már többször is hangsúlyoztuk – állandó problémát jelent (a kivitelezői oldalról, vagy akár külföldről nagyon nehéz egy önkormányzati tulajdonban álló céghez „csábítani” a legjobb szakembereket). Bízunk benne, hogy a Fővárosi Közgyűlés kedvező döntése által a magasabb finanszírozás segít majd abban, hogy a megfelelő szakértőket - az átmeneti megoldásokon túl is - megtaláljuk.

 

DBR Metró Projekt Igazgatóság