A Lánchíd budai hídfőjénél átépül a villamosalagút
2015. március 16-ától, hétfőtől elkezdődik a Lánchíd budai hídfőjénél lévő villamosalagút átépítése annak érdekében, hogy az új, alacsonypadlós CAF villamosok a budai fonódó villamoshálózat Bem rakparti ágán is tudjanak majd közlekedni. A Clark Ádám téri körforgalom alatt új szerkezetű alagút épül, miközben a felszínen a híd forgalmát nem korlátozzuk. A beruházást a budai fonódó villamoshálózat kiépítéséhez kapcsolódva és azzal összehangolva valósítja meg a Fővárosi Önkormányzat finanszírozásában a Budapesti Közlekedési Központ (BKK Zrt.). A munkálatok idején – várhatóan 2015 decemberéig – a 19-es és a 41-es villamos helyett a Clark Ádám tér és a Batthyány tér között a meghosszabbított útvonalon, megnövelt üzemidővel közlekedő 17-es villamospótló busszal, illetve a 86-os autóbusszal lehet utazni.
Az új CAF villamosok várhatóan idén ősszel állnak forgalomba a budapesti villamosvonalakon. A rövidebb (34 méteres) villamosok járnak majd a budai fonódó villamoshálózat 19-es és 61-es vonalán, azaz Óbuda és Újbuda között. Annak érdekében, hogy az új, alacsonypadlós CAF villamosok a budai fonódó villamoshálózat Bem rakparti ágán is közlekedhessenek, 2015. március 16-ától várhatóan 2016 március végéig több ütemben átépül a Lánchíd budai hídfőjénél lévő villamosalagút.
A több ütemben zajló átépítéssel az alagút szerkezetének főbb méretei megmaradnak, de ahhoz, hogy a jelenleginél nagyobb villamosok is elférjenek az alagútban, a középső oszlopokat el kell bontani. Az alagút teljesen megújul: támfalas szakaszát és a középső oszlopokat elbontják, középső szakaszát pedig átépítik. Hogy az új villamosok a középső oszlopok nélküli alagútszakaszban tudjanak közlekedni, a villamospálya jelenlegi ívét is meg kell változtatni: az új villamosok nagyobb ívben kanyarodó pályán közlekednek majd. A munkák speciális jellege miatt a kivitelezés különleges felkészültséget és figyelmet igényel.
Az átépítéskor a BKV áramellátási hálózata is megújul a Clark Ádám tér és a Batthyány tér közötti szakaszon, valamint a Lánchíd Palota előtt lévő felsővezeték-tartó oszlopot áthelyezzük a partfal mellé. A Clark Ádám téri oldalon lévő jelenlegi gyalogos-kerékpáros járdát is kiszélesítjük a gyalogosok és a kerékpárosok kényelmesebb és biztonságosabb közlekedése érdekében.
A várhatóan 2016 március végéig tartó munkálatok idején a Lánchídon folyamatosan biztosítjuk a közlekedést. Az alagút átépítése összesen nettó 884 millió forintba kerül. A Budapest Főváros Önkormányzata és a BKK Zrt. között megkötött Megvalósítási Megállapodás alapján 100%-os fővárosi forrásból valósul meg. A munkálatok kivitelezője a FŐMTERV Zrt.
Változások a közösségi közlekedésben
2015. március 16-ától, hétfőtől várhatóan december elejéig a 19-es villamos rövidített útvonalon: Kelenföld vasútállomás M és a Clark Ádám tér között, a 41-es villamos pedig a Kamaraerdei Ifjúsági Park és a Clark Ádám tér között közlekedik. Egyik járat sem érinti a Halász utca és a Batthyány tér M+H megállóhelyet.
A Clark Ádám tér és a Batthyány tér M+H megálló között a meghosszabbított útvonalon, a villamos utolsó indulási idejével összehangoltan, megnövelt üzemidővel közlekedő 17-es villamospótló busszal, illetve a 86-os busszal utazhatnak ügyfeleink. A 17-es villamospótló buszra a Szent Gellért tér M megállóban javasoljuk az átszállást.
A 17-es villamos helyett a budai fonódó munkálatai miatt 2014. április 14-étől közlekedik pótlóbusz a Bécsi út/Vörösvári út végállomás és a Batthyány tér M+H között. A 19-es és 41-es villamos pótlására a Clark Ádám tér és a Batthyány tér M+H között a 17-es villamospótló buszok útvonalát a Szent Gellért tér M megállóhelyig meghosszabbítjuk.
86-os autóbusz
A Clark Ádám tér és a Batthyány tér M+H között a 17-es villamospótló buszon kívül a 86-os autóbuszt ajánljuk, amely az Óbuda, Bogdáni út felé a Szent Gellért tér M megállóban, a 17-es pótlóbusz felszállóhelyén is megáll.
17-es villamospótló busz közlekedése
A 17-es villamospótló busz a Szent Gellért tér M felé a Batthyány tér megállóig az eredeti útvonalán, majd onnan tovább a Fő utca–Clark Ádám tér–Lánchíd utca–Ybl Miklós tér–Apród utca–Szarvas tér–Krisztina körút–Döbrentei tér–Szent Gellért rakpart–Szent Gellért tér–Műegyetem rakpart–Szent Gellért tér M útvonalon közlekedik az alábbi megállóhelyek érintésével:
- Bécsi út/ Vörösvári út végállomás, felszállóhely: a 160-as, a 218-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Óbudai rendelőintézet: a 137-es, a 160-as, a 218-as, a 237-es, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Váradi utca: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Szent Margit kórház: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Selmeci utca: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Katinyi mártírok parkja: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Galagonya utca: a 9-es, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Kolosy tér: a 9-es, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Zsigmond tér: a 9-es, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Császár-Komjádi uszoda: a 9-es, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Margit híd, budai hídfő H: a 9-es, a 26-os, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Bem József tér: a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Batthyány tér M+H: a 86-os autóbusz megállója,
- Szilágyi Dezső tér: a 86-os autóbusz megállója,
- Clark Ádám tér: a 86-os autóbusz megállója,
- Várkert Bazár: a 86-os autóbusz megállója,
- Döbrentei tér: az 5-ös, a 86-os, és a 178-as autóbusz megállója,
- Rudas gyógyfürdő: a 86-os autóbusz megállóhelye,
- Szent Gellért tér M, leszállóhely: a Műegyetem rakparton, közvetlenül a Budafoki út torkolat után.
A 17-es villamospótló busz a Bécsi út/Vörösvári út felé a Szent Gellért tér M–Műegyetem rakpart–Szent Gellért tér–Szent Gellért rakpart–Döbrentei tér–Attila út–Szarvas tér–Apród utca–Ybl Miklós tér–Lánchíd utca–Clark Ádám tér–Fő utca–Jégverem utca–Bem rakpart útvonalon közlekedik, majd a Batthyány tértől tovább az eredeti útvonalán a Bécsi út/Vörösvári út végállomásig.
A Bécsi út/Vörösvári út felé az alábbi megállóhelyeket érinti a pótlóbusz:
- Szent Gellért tér M, felszállóhely: a Műegyetem rakparton a Budafoki út torkolat után lévő megállóhelyen,
- Rudas Gyógyfürdő: a 86-os autóbusz megállója,
- Várkert Bazár: a 86-os autóbusz megállója,
- Clark Ádám tér: a 86-os autóbusz megállója,
- Halász utca: a 86-os autóbusz megállója,
- Batthyány tér M+H: a 86-os autóbusz megállója,
- Bem József tér: a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Margit híd, budai hídfő H: a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Császár-Komjádi uszoda: a 9-es, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Zsigmond tér: a 9-es, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Kolosy tér: a 9-es, a 86-os, a 160-as, a 260-as és a 260 busz megállója,
- Katinyi mártírok parkja: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Selmeci utca: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Szent Margit kórház: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója,
- Váradi utca: a 960-as busz megállója,
- Perényi út: a 960-as busz megállója,
- Bécsi út: a 960-as busz megállója,
- Bécsi út (Vörösvári út) végállomás, leszállóhely: a 160-as, a 260-as és a 260A busz megállója.
Díjszabási tudnivalók
A villamospótlás miatti kényszerű átszállás a 19-es, a 41-es villamos és a 17-es villamospótló busz között, valamint a 86-os buszra a Szent Gellért tér M és a Kolosy tér megállóhely között nem minősül útmegszakításnak. Az átszállásnál az egyszeri utazásra szolgáló jegyek – a vonal- és gyűjtőjegyek, valamint az egyszeres átszállójegy – használatakor nem kell új jegyet kezelni, hanem a már érvényesített jeggyel lehet továbbutazni. A kezelt vonal- és gyűjtőjegyeket átszállás után a jegy számkocka nélküli végén ismét kezelni kell (a nyomdai kivitelű, tömbbe fűzve forgalmazott gyűjtőjegyeket ehhez természetesen ki kell tépni a tömbből). A mindkét végén számkockával ellátott, egydarabos álló átszállójegyet ilyen esetben nem kell újrakezelni, mivel a másik végén is olyan számkockával rendelkezik, amelyet a pótlástól függetlenül korábbi átszálláskor már érvényesítettek, vagy a későbbi átszálláskor kezelnek.
Budapest, 2015. március 9.
Budapesti Közlekedési Központ