BKV.hu

A Kelet-Nyugati metróvonal felújítási munkái

A 2-es metróvonal infrastruktúrális felújítása 5 évig tartó projekt, mely 2003 őszén indult és 2007 végéig tart. A munkák 2003 óta folyamatosan zajlanak a vonalon. Eddig 9 tendert írtunk ki és várhatóan a továbbiakban még 6 tender kiírása szükséges.
A nyílt, nemzetközi tendereken (tenderenként 5-12 pályázó) lebonyolított verseny után kötöttük meg a szerződéseket a kivitelezőkkel (pl. Strabag Rt, Hídépítő- Betonplasztika Konzorcium, ENGEOCOM Konzorcium, SAGEM Magyarország Kft., CEGELEC, VIV Rt., Siemens, OTIS Felvonó Kft), melyekkel - a Strabag Rt. kivételével - 2007. év végéig szóló, az egész vonalra kiterjedő szerződésünk van.

A közvélemény, az utazóközönség a folyamatos felújítási munkálatoknak azt a szakaszát érzékeli, amely forgalomkorlátozással jár. A felújítás során az állomások rekonstrukcióját, az alagúti vágányok átvételét és az alagútszigetelés javítási munkákat azonban nem lehet elvégezni az utasok zavarása nélkül. A nyári iskolaszüneti időszakban lényegesen kisebb a vonal terhelése és a felszíni pótlás is viszonylag könnyebben megoldható (ahogy az idei nyáron is történt), így a munkák jelentős részét erre az időszakra terveztük. Ez nem jelenti azt, hogy ezt megelőzően, ill. ezek után a munkák nem folytatódnak.

Idén a Strabag Rt befejezte két metróállomás felújítását, az ENGEOCOM Konzorcium átépített a Deák tér - Stadionok állomások közötti bal alagútban 3600 méter vágányt valamint ezzel párhuzamosan a jobb alagútban a Hídépítő- Betonplasztika Konzorcium 3.000 m horonyszigetelést, 3.500 m2 szerkezet szigetelést, 1.330 m mélyszivárgót, 1.420 m menekülő járdát - 1.800 m3 beton felhasználásával - készített el. A Siemens megkezdte a biztosító berendezések tervezését. A két felújított állomásra koncentrálva a távközlési rendszerek, valamint az erősáramú berendezések cseréjét végzi a SAGEM Magyarország Kft. és a VIV Rt. A CEGELEC elvégezte az új főszellőzés modellezését és jelenleg a kiemelt fontosságú tűz- és füstpróbák tervezése, valamint a berendezések gyártása van folyamatban. A Deák téri állomáson az OTIS Felvonó Kft az új mozgólépcsők beépítését végzi.


ÁLLOMÁS FELÚJÍTÁS

Az állomások felújítását négy ütemben évente versenyeztetjük meg. Ennek az első üteme fejeződött be 2004. november 15-én, a megkötött szerződésnek megfelelően. November 15-én a kivitelező a munkát (Kossuth Lajos tér, Blaha Lujza tér állomások felújítása) készre-jelentette.
A 2004. évi állomás-felújítási munkákra a nyílt kétfordulós nemzetközi tendereljárás lebonyolítása után 2004. május 3-án kötött kiviteli szerződést a BKV Zrt. a STRABAG Építő Rt-vel. A szerződés szerint a felújítási munkák véghatárideje 2004. november 15. Ez az a határidő, ameddig a Vállalkozónak el kell végeznie a szerződés szerinti munkákat, kivéve néhány olyan kisebb hiányzó munkát és hibajavítást, amely lényegében nem befolyásolja a létesítmények tervezett céljának megfelelő használatát.
A kivitelező a szerződésben foglaltaknak megfelelően a kiviteli munkákat november 15-ére a fentieknek megfelelően készre-jelentette, ebben az időpontban a megbízó a munkák felügyeletét ellátó Független Mérnök kezdeményezésére meg fogja szemlélni az átadásra felajánlott munkákat és összeállítja azoknak a kisebb hiányzó munkáknak és hibáknak listáját, amelyek nem akadályozzák az állomások rendeltetésszerű használatát. A hibák kijavítására határidőt állapít majd meg és kitűzi a műszaki átadás-átvétel időpontját is. A megbízó által feltárt hiányosságok finanszírozására fedezetet nyújt a kivitelező jóteljesítési biztosítékában szereplő összeg.


A VONALALAGUTAK ÉS VONALI MŰTÁRGYAK SZIGETELÉSE

A Vonalalagutak és vonali műtárgyak szigetelési munkáira kiírt nyílt, kétfordulós nemzetközi tendereljárás lebonyolítása után a Hídépítő-Betonplasztika Konzorcium bizonyult a legkedvezőbb ajánlattevőnek. A tenderkiírás értelmében a BKV Zrt. felkérésére a kijelölt alagútszakaszon sikeres próbaszigetelést végzett. 2004. június 28-án megtörtént a kivitelezési munkára vonatkozó vállalkozási szerződés megkötése. A szigetelési munkák elvégzésének véghatárideje: 2007. június 4.
Az ajánlatkérési dokumentációban a BKV Zrt. mint megbízó azt a követelményt fogalmazta meg, hogy a technológiai berendezések, illetve a metrószerelvények feletti alagút felülete legyen vízmentes. Ezért került kiírásra az alagút felső 4,6 méteres szakasza. Ezen szakaszon kívüli vizesedések pályára (vágányra) kerülésének megakadályozása érdekében épülnek a vízelvezető folyókák. A pályabeton alulról történő vizesedésének megszüntetése a mélyszivárgó megépítésével történik.
A kivitelező a szerződésben foglaltaknak megfelelően, összhangban az állomások felújításával, valamint az alagúti pálya felújításával 2004-ben megkezdte a munkát a Stadionok - Deák tér állomások közötti jobb alagútszakaszon:
  • az öntöttvas tübbinges és vasbetonblokkos falazatok szigetelése a kijelölt helyeken,
  • a monolit szerkezetű alagút pálya fölötti 4,6 méteres szakaszának szigetelés javítása,
  • pályabeton víztelenítése (mélyszivárgó építése) felszíni vízelvezető rendszerek kiépítése,
  • vonali főszellőző műtárgyak szigetelésének javítása és az acélszerkezeteinek korrózióvédelme.

    A 2004. évre a BKV Zrt. által kijelölt szelvényekben a vízszigetelés javítását a kivitelező elvégezte. A munkák elszámolása tételes felmérés alapján történik, így a ténylegesen elvégzett munka számlázása folyamatban van. A 2007. június 4-ig tartó szerződés keretében az ütemterv szerint, az idei évben végzett és számlázott munka az ütemezett költséghatáron belül van.
    A kijelölésre került szelvényekben újra jelentkező esetleges vizesedést a kivitelező garanciában, többletköltség nélkül javítja ki (garanciavállalási idő: 2011. 08. 13.). A kivitelezés kezdetekor száraz szelvényekben 2007-ig jelentkező vízfolyások utólagosan kijelölésre kerülnek, melyet a szerződés szerint a kivitelező munkába vesz.
    A szerződés mellékletét képező ütemtervben foglaltak szerint 2005-ben a Stadionok - Deák tér állomások közötti bal alagútszakaszon történik a további munkavégzés.

    Budapesti Közlekedési Részvénytársaság