
A Kelet-Nyugati metróvonal felújítási munkái
A 2-es metróvonal
infrastruktúrális felújítása 5 évig tartó projekt, mely 2003 őszén
indult és 2007 végéig tart. A munkák 2003 óta folyamatosan zajlanak a
vonalon. Eddig 9 tendert írtunk ki és várhatóan a továbbiakban még 6
tender kiírása szükséges.
A nyílt, nemzetközi tendereken (tenderenként 5-12 pályázó)
lebonyolított verseny után kötöttük meg a szerződéseket a
kivitelezőkkel (pl. Strabag Rt, Hídépítő- Betonplasztika Konzorcium,
ENGEOCOM Konzorcium, SAGEM Magyarország Kft., CEGELEC, VIV Rt.,
Siemens, OTIS Felvonó Kft), melyekkel - a Strabag Rt. kivételével -
2007. év végéig szóló, az egész vonalra kiterjedő szerződésünk van.
A közvélemény, az utazóközönség a folyamatos felújítási munkálatoknak azt a szakaszát érzékeli, amely forgalomkorlátozással jár. A felújítás során az állomások rekonstrukcióját, az alagúti vágányok átvételét és az alagútszigetelés javítási munkákat azonban nem lehet elvégezni az utasok zavarása nélkül. A nyári iskolaszüneti időszakban lényegesen kisebb a vonal terhelése és a felszíni pótlás is viszonylag könnyebben megoldható (ahogy az idei nyáron is történt), így a munkák jelentős részét erre az időszakra terveztük. Ez nem jelenti azt, hogy ezt megelőzően, ill. ezek után a munkák nem folytatódnak.
Idén a Strabag Rt befejezte két metróállomás felújítását, az ENGEOCOM Konzorcium átépített a Deák tér - Stadionok állomások közötti bal alagútban 3600 méter vágányt valamint ezzel párhuzamosan a jobb alagútban a Hídépítő- Betonplasztika Konzorcium 3.000 m horonyszigetelést, 3.500 m2 szerkezet szigetelést, 1.330 m mélyszivárgót, 1.420 m menekülő járdát - 1.800 m3 beton felhasználásával - készített el. A Siemens megkezdte a biztosító berendezések tervezését. A két felújított állomásra koncentrálva a távközlési rendszerek, valamint az erősáramú berendezések cseréjét végzi a SAGEM Magyarország Kft. és a VIV Rt. A CEGELEC elvégezte az új főszellőzés modellezését és jelenleg a kiemelt fontosságú tűz- és füstpróbák tervezése, valamint a berendezések gyártása van folyamatban. A Deák téri állomáson az OTIS Felvonó Kft az új mozgólépcsők beépítését végzi.
ÁLLOMÁS FELÚJÍTÁS
Az állomások
felújítását négy ütemben évente versenyeztetjük meg. Ennek az első
üteme fejeződött be 2004. november 15-én, a megkötött szerződésnek
megfelelően. November 15-én a kivitelező a munkát (Kossuth Lajos tér,
Blaha Lujza tér állomások felújítása) készre-jelentette.
A 2004. évi állomás-felújítási munkákra a nyílt kétfordulós
nemzetközi tendereljárás lebonyolítása után 2004. május 3-án kötött
kiviteli szerződést a BKV Zrt. a STRABAG Építő Rt-vel. A szerződés
szerint a felújítási munkák véghatárideje 2004. november 15. Ez az a
határidő, ameddig a Vállalkozónak el kell végeznie a szerződés szerinti
munkákat, kivéve néhány olyan kisebb hiányzó munkát és hibajavítást,
amely lényegében nem befolyásolja a létesítmények tervezett céljának
megfelelő használatát.
A kivitelező a szerződésben foglaltaknak megfelelően a kiviteli
munkákat november 15-ére a fentieknek megfelelően készre-jelentette,
ebben az időpontban a megbízó a munkák felügyeletét ellátó Független
Mérnök kezdeményezésére meg fogja szemlélni az átadásra felajánlott
munkákat és összeállítja azoknak a kisebb hiányzó munkáknak és hibáknak
listáját, amelyek nem akadályozzák az állomások rendeltetésszerű
használatát. A hibák kijavítására határidőt állapít majd meg és kitűzi
a műszaki átadás-átvétel időpontját is. A megbízó által feltárt
hiányosságok finanszírozására fedezetet nyújt a kivitelező
jóteljesítési biztosítékában szereplő összeg.
A VONALALAGUTAK ÉS VONALI MŰTÁRGYAK SZIGETELÉSE
Az ajánlatkérési dokumentációban a BKV Zrt. mint megbízó azt a követelményt fogalmazta meg, hogy a technológiai berendezések, illetve a metrószerelvények feletti alagút felülete legyen vízmentes. Ezért került kiírásra az alagút felső 4,6 méteres szakasza. Ezen szakaszon kívüli vizesedések pályára (vágányra) kerülésének megakadályozása érdekében épülnek a vízelvezető folyókák. A pályabeton alulról történő vizesedésének megszüntetése a mélyszivárgó megépítésével történik.
A kivitelező a szerződésben foglaltaknak megfelelően, összhangban az állomások felújításával, valamint az alagúti pálya felújításával 2004-ben megkezdte a munkát a Stadionok - Deák tér állomások közötti jobb alagútszakaszon:
A 2004. évre a BKV Zrt. által kijelölt szelvényekben
a vízszigetelés javítását a kivitelező elvégezte. A munkák elszámolása
tételes felmérés alapján történik, így a ténylegesen elvégzett munka
számlázása folyamatban van. A 2007. június 4-ig tartó szerződés
keretében az ütemterv szerint, az idei évben végzett és számlázott
munka az ütemezett költséghatáron belül van.
A kijelölésre került szelvényekben újra jelentkező esetleges
vizesedést a kivitelező garanciában, többletköltség nélkül javítja ki
(garanciavállalási idő: 2011. 08. 13.). A kivitelezés kezdetekor száraz
szelvényekben 2007-ig jelentkező vízfolyások utólagosan kijelölésre
kerülnek, melyet a szerződés szerint a kivitelező munkába vesz.
A szerződés mellékletét képező ütemtervben foglaltak szerint
2005-ben a Stadionok - Deák tér állomások közötti bal alagútszakaszon
történik a további munkavégzés.
Budapesti Közlekedési Részvénytársaság