BKV.hu

A BKV Zrt. közleménye az orosz gyártmányú ZIU trolibuszok rázásos balesetiről

A mai napon, 13 óra után a 70-es trolibusz vezetője vélt áramütést jelzett a központ felé.
A járművezetőt kórházba szállították. A sajtóban megjelent hírekkel ellentétben jól van, karja nem bénult le.

Az érintett trolibuszok 600 V-os egyenfeszültségről működnek. A kocsiszekrénytől mind a negatív, mind a pozitív ág el van szigetelve, így ezek együttes érintése a járművön kizárható.
Amennyiben valamelyik polaritás szigetelése megsérül, a jármű utasterében ekkor sem alakulhat ki az áramút, hiszen az ehhez szükséges potenciálkülönbség nem jön létre.

Az orosz gyártmányú trolibuszok vezetőterében egy elektromechanikus relé található a vezető bal oldalán, a járműszekrény oldalfalára szerelve. A relé érintkezőin 24 V-os egyenfeszültség van a kocsi testpontjához képest (akkumulátor feszültség). A mechanikus kézifékkar működtetése közben előfordulhat, hogy a járművezető ebbe a relébe beveri a könyökét, illetve hozzáér a 24 V-os feszültségen lévő segédérintkezőhöz.
Ezt az eseményt érezheti úgy a jármű vezetője, "mintha áramütés érte volna".