
A BKV Zrt. közleménye az orosz gyártmányú ZIU trolibuszok rázásos balesetiről
A mai napon, 13 óra után a 70-es trolibusz vezetője vélt áramütést jelzett a központ felé.
A járművezetőt kórházba szállították. A sajtóban megjelent hírekkel ellentétben jól van, karja nem bénult le.
Az érintett trolibuszok 600 V-os
egyenfeszültségről működnek. A kocsiszekrénytől mind a negatív, mind a
pozitív ág el van szigetelve, így ezek együttes érintése a járművön
kizárható.
Amennyiben valamelyik polaritás szigetelése megsérül, a jármű
utasterében ekkor sem alakulhat ki az áramút, hiszen az ehhez szükséges
potenciálkülönbség nem jön létre.
Az orosz gyártmányú trolibuszok vezetőterében
egy elektromechanikus relé található a vezető bal oldalán, a
járműszekrény oldalfalára szerelve. A relé érintkezőin 24 V-os
egyenfeszültség van a kocsi testpontjához képest (akkumulátor
feszültség). A mechanikus kézifékkar működtetése közben előfordulhat,
hogy a járművezető ebbe a relébe beveri a könyökét, illetve hozzáér a
24 V-os feszültségen lévő segédérintkezőhöz.
Ezt az eseményt érezheti úgy a jármű vezetője, "mintha áramütés érte volna".