BKV.hu

A BKV Zrt. 2005. évi működési feltételei

A BKV Zrt. 2005. évben kedvezőbb szabályozási és irányítási feltételek között működhet, pozitív folyamatok részesévé válhat.
A fővárosi költségvetés tervezetében 11,87 milliárd Ft összegű hozzájárulás szerepel a BKV Zrt. számára, amely a bázis szintű működési támogatás és fővárosi tőkejuttatás együttes összegéhez képest 97,8 %-kal magasabb. A Fővárosi Közgyűlés döntött a BKV Zrt. 2005. évi tarifáiról: január 01-jétől átlagosan 10 %, július 01-jétől további 5 %-os tarifaemelést fogadott el. A tarifaemelés bevételnövelő hatásának a tavalyi évhez hasonló realizálása várható.
2005. évben a Társasági saját beruházásokon felül összesen 34 milliárd Ft értékű fővárosi finanszírozású beruházás megvalósulása várható. Folytatódik a K-Ny-i metróvonal rekonstrukciója, a 4-es metróvonal építésének munkálatai, alacsonypadlós villamosok beszerzése keretében vételár-előleg átutalásra kerül sor, valamint megkezdődnek az É-D-i, regionális gyorsvasút előkészítő munkálatai.

A normatív állami támogatás éves előirányzott összegéből a BKV Rt-re jutó összeg nagysága pontosan nem ismert. Amennyiben megvalósul az infrastruktúraigénnyel arányos súlyozási rendszer az előirányzott összeg felosztásában, úgy 11,87 milliárd Ft állami támogatás várható, amely a 2004-ben juttatott támogatáshoz képest 100 %-os növekedést jelent. A tömegközlekedés finanszírozásában vállalt állami szerepvállalás tehát megváltozott: a 15 milliárd Ft keretösszegig terjedő állami hitelgarancia-nyújtás szintén szemléletmód változást tükröz.

A BKV Zrt. 2005. évi új hiteligénye a korábbi hitelek moratóriumának leteltével esedékessé váló tőketörlesztési kötelezettség, a magas kamatterhek, az ÁFA törvény módosítás miatti negyedéves ÁFA visszaigénylési lehetőség, valamint a felhalmozódott 2004. év végi halasztott szállítóállomány többlet finanszírozási terheinek következtében mintegy 20 milliárd Ft-ra tehető. A társaság 2005. év végi várható hitelállománya közel 60 Md Ft lesz. Ismereteink szerint a BKV Zrt. 2005. évben 15 milliárd forint hitelfelvétel biztosítékaként állami garanciát kap.

Az Országgyűlés 2004. december 20-án 2004. évi CXXXV. számú törvényében elfogadta a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetését. A törvény 96. §-a módosította a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 1. számú mellékletének 5.7. pontját.
A módosítás lényege, hogy 2005. január 1-jétől a törvény a helyi utazási bérlet vagy menetjegy munkáltató által történő elszámolhatóságát az étkezési utalvány nyújtásával együtt támogatja.

Adómentesen nyújtható természetbeni juttatások:
1.) A havi 10.000,- Ft-os szabály választása esetén a havi, illetve az éves bérlet, jegy ára 6.000,-Ft-ig elszámolható adómentesen, e mellett még havi 4000,-Ft értékben meleg étkeztetést, ételre szóló utalványt is nyújthat a munkáltató a munkavállalójának, az együttes összeg 10.000,-Ft/hó adómentes természetbeni juttatásnak minősül. (Éves szinten 120.000,-Ft.)
2.) A havi 6.000,-Ft-os szabály választása esetén a munkáltató a bérlet, illetve jegy mellett kizárólag fogyasztásra kész étel vásárlására jogosító utalvány formájában nyújtható támogatás. Az ingyenesen adott étkezési juttatás értékének és a bérlet, jegy árának együttes összegéből 6.000,-Ft/hó adómentes természetbeni juttatásnak minősül. (Éves szinten 72.000,-Ft.)
3.) A havi 2.000,-Ft-os szabály választása esetén a munkáltató kizárólag bérlet-, jegy vásárlása formájában nyújthat támogatást és a bérlet, jegy árának összegéből 2.000,-Ft/hó adómentes természetbeni juttatásnak minősül. (Éves szinten 24.000,-Ft.)
A törvény rendelkezései értelmében ugyanazon magánszemély esetében kiválasztott juttatási mód egy naptári évre szól, ezért amennyiben a bérlet vásárlásáról döntenek célszerű a kedvezményes áron kapható éves bérlet megvétele, mivel ekkor az étkeztetésre magasabb havi keret marad.
Ezen külső szabályozóváltozás kedvező hatására a Társaság menetdíjbevételeinek 2,5 milliárd Ft-tal történő növekedése prognosztizálható.