BKV.hu

A 2-es metró felújításának 2005-ös feladatai

A 2004-ben lebonyolított versenyeztetések, a megkötött szerződések tartalma, a kivitelezés, az abban szerzett tapasztalatok és a további évek feladatai egyértelműen bizonyítják, hogy a projekt bonyolításában pillanatnyi megállás sincs. A további kivitelezéshez már most elkezdjük az előkészítő tevékenységet.

A feladatok meghatározó részét, hasonlóan a 2004. évihez, a nyári leállás alatt, június 11-e és augusztus 17-e között végezzük el.

A 2005. évi feladatok:

  • alagút szigetelési munkák a bal vonalalagútban Deák tér - Stadionok között,
  • Deák tér - Stadionok jobb vágány pályaszakasz átépítése,
  • Keleti pu., Astoria, Batthyány tér állomások felújítása,
  • liftek beépítésének kezdése (I. ütem),
  • technológiai tenderek szerződésben meghatározott része.

    Vonalalagutak, vonali műtárgyak szigetelése

    A vágányzárat nem igénylő szigetelési munkák a nyári leállást megelőzően és azt követően folynak:

  • főszellőző műtárgyak és aknák szigetelés javítása, acélszerkezetének korrózió elleni védelme (2005. január 10-től június 10-éig és szeptember 1-jétől - december 15-éig)

    A nyári vágányzár idején a 2004-ben felújított vasúti pályaszakaszon folytatódnak a vízelzárási és vízelvezetési munkák:

  • öntöttvas tübbinges és vasbeton blokkos falazatok és műtárgy csatlakozások szigeteléseinek javítása,
  • monolit szerkezetű alagútfalazatok szigetelés javítása injektálással,
  • mélyszivárgó építése és a felszíni vízelvezető rendszer kiépítése.

    Állomások felújítása (Keleti pu., Astoria, Batthyány tér)

    Az eredeti döntéseknek megfelelően az állomások felújítását évente versenyeztetjük.

    Ennek feladatai:

  • az állomások ajánlati dokumentációjának elkészítése, az eddigi tapasztalatok valamint a technológiai tenderek állomási kihatásainak figyelembe vételével
  • tendereztetési eljárás lefolytatása, és azt követően a vállalkozási szerződés megkötése.

    A rekonstrukció keretében a három állomás üzemi tereit, gépészeti berendezéseit, elektromos hálózatát és az utastereit újítjuk fel.

  • A Batthyány tér állomáson a padlóburkolatot felcsiszoljuk, az oldalfal kőburkolatait elbontjuk és új, sík tüzizománcozott elemeket építünk be. A tereket a peronszinti elosztócsarnokban megnyitjuk, bővítjük. Az állomás felújításával párhuzamosan az aluljárót is felújítjuk.
  • Az Astoria állomáson mind a padlóburkolat, mind az oldalfalburkolat felújításra kerül. Ezen az állomáson is bővítjük az utastereket, és az aluljáró felújítást is elvégezzük.
  • A Keleti pályaudvar állomáson a padlóburkolat felcsiszoljuk, az oldalfal kőburkolatának elbontásával szélesítjük a peronokat. Az íves tüzizománcozott oldalfalburkolat beépítésével mind az elosztócsarnokot, mind a peronokat tovább fogjuk bővíteni. A felújítás során vizsgálni kell a 2-es kijárat DBR keretében történő megépítésének visszahatását a K-Ny-i felújításra.

    Alagúti vágányok átépítése

    A 2004-ben átépült szakasz próbaüzemét lezárva a használatbavételi eljárást 2005. február 20-ig folytatjuk le.

    A még át nem épült vágányok (közel 15 km vágány hossz) felújítási terveit elkészítjük és a közlekedési hatósággal engedélyeztetjük. Ez előfeltétele a 2005. évi munkáknak is.

    A 2005. év során a jobb vágányt építjük át a 40+35 - 76+50 szelvények között, mintegy 3.600 vágányméter hosszon (Deák tér - Stadionok között). A vasúti pálya átépítésére új tendert nem írunk ki, a tendernyertessel négy évre szóló szerződésünk van, ezzel is garantálva a technológia és az organizáció folytonosságát.

    Az előkészítő munkákat 2005. május hónapban kezdjük meg, hogy 2005. június 11-én kezdődő vágányzárra a szükséges sín és kapcsolószerek a munkaterületen legyenek.

    A vágányzár kezdetéig 2005. május-június hónapban el kell végezni a metrópótló buszok közlekedéséhez szükséges felszíni forgalomterelési feladatokat is.

    Liftek telepítése

    Az első ütemben a Kossuth tér, Blaha Lujza tér, Keleti pu. és Astoria állomásokon épülnek meg a liftek.

    A liftek szerkezet-építésének engedélyezési eljárása folyamatban van. Ezt követően feladat az ajánlati dokumentációk elkészítése, a versenyeztetési eljárás megkezdéséhez.
    A beadott ajánlatok értékelése és szerződéskötés a nyertes pályázóval 2005. augusztus 15-ig megtörténik, és ezt követően kezdődik a kiviteli tervek elkészítése és a kivitelezés.
    2005. harmadik negyedévében, a liftek kiépítésének második ütemének előkészítése során az engedélyezési eljárást is megkezdjük a többi állomáson telepítendő liftekre.

    Biztosítóberendezés és vonatvezérlés beszerzése és telepítése

    2005 az előkészítés éve: februárban meg kell szerezni a létesítési engedélyt a Fővárosi Közlekedési Felügyelettől. A létesítési engedély birtokában kezdődhet meg a kiviteli tervek elkészítése és a berendezések gyártásának beindítása.

    Felügyeleti rendszerek és vasúti távközlési berendezések beszerzése és telepítése

    Feladatok az év során:

  • a teljes vonalat kiszolgáló adatátviteli rendszer tervezése, majd ezt követően az optikai kábel fektetése,
  • az elkészült állomásokra az adatátviteli berendezések telepítése, üzembe helyezése,
  • Az idén felújításra kerülő három állomás augusztus 17-i üzembe helyezéséhez provizor hírközlő berendezések telepítése, üzembe helyezése (állomási hangos, videó rendszer, mozgólépcső vezérlés, segélykérő rendszer, üzemi telefonok.)
  • Az állomások teljes hírközlési rendszerének kiépítése és átadása 2005. november 15. (végleges állomási diszpécser asztalok, műszaki ügyeletesi munkahely elkészítése, tűzjelző hálózat kiépítése, végleges terepi berendezések üzembe helyezése, órahálózat, videó, hangos rendszer, segélykérő rendszer, rádió hálózat módosítása).

    Az áramellátási berendezések beszerzése és telepítése

    2005-ben:

  • Befejeződik a Blaha és Kossuth állomások középfeszültségű és vontatási kapcsoló berendezéseinek felújítása,
  • a védelmi, automatika és vezérlő berendezések kialakítása,
  • a három felújításra kerülő állomás áramátalakítóinak felújítása.

    Különleges gépészeti berendezések beszerzése és telepítése

    A tenderben foglalt berendezések az utasok biztonságának (tűz esetén) jelentős növelése céljából kerülnek beépítésre.

    A 2005-re tervezett munkálatok tervezést, gyártást, telepítést és a szükséges próbák elvégzését tartalmazzák. Mivel az állomási különleges gépészeti berendezések rekonstrukciója nem folyhat az állomási terek átépítésével egy időben, ezért az egyes különleges gépészeti berendezések telepítése az építészeti rekonstrukció előtt, illetve után valósul meg.

    Jellemző témák:

  • rendszertechnikai terv készítése az egész vonalra,
  • füstelvezetés számítása és szimulációja,
  • állomás főszellőzés, vízködoltó berendezés és sugár ventilátorok telepítése, teljes körű kiépítése,
  • vonali főszellőzőbe szellőző ventilátorok telepítése, beüzemelése,
  • füst- és tűzpróbák lebonyolítása,

    A koordináció és a kivitelezők "kiszolgálása" a 2005-ös munkálatok idején

    Mint az iménti felsorolásból kitűnhetett, a rekonstrukció munkálatok jelentős hányada egymással párhuzamosan zajlik. Az előzetes organizációs tervek már magukban foglalják azon munkafolyamatok számbavételét, amelyek együttes lefolytatása egymás akadályozásával, ellehetetlenítésével jár. A 2005. év során ennél fogva is különlegesen fontos szerephez fog jutni a logisztika, hiszen a 2004. évi munkáktól eltérően a munkálatok több helyszínen, több kivitelezővel, nagyobb térbeli szórásban fognak zajlani. Így a munkálatok nagyobb odafigyelést, rugalmasságot, precizitást, racionalizáltságot, összefogottabb háttérmunkát fognak igényelni a projekt megrendelői és vállalkozói oldalán egyaránt.

    A legkritikusabb feladat az "üzemi szolgáltatás" biztosítása, elsősorban a vontatójármű és a vonatok biztosításával. Mivel egy időben három metróállomás is felújítás alatt lesz, illetve ezzel párhuzamosan az alagútban is nagy nyersanyag- és infrastruktúraigényű munkálatok (pályafelújítás, alagútszigetelés, kábelszerelés) fognak zajlani, hatványozottan jelentkezik a szervezettség és a racionalizáltság iránti igény.

    A budapestiek elégedettek a 2-es metró rekonstrukciójával, és a többséget nem zavarták a nyári közlekedési változások

    A Studio Metropolitana felmérése:
    www.studiometropolitana.hu

    Budapesti Közlekedési Részvénytársaság