Forgalomba állnak Budapesten az első földgázüzemű buszok
Budapesten újdonságnak számító, sűrített földgázzal működő 37 jó állapotban lévő Van Hool New A330 CNG típusú autóbusz áll forgalomba idén tavasszal és nyáron a fővárosban. Az első három szóló-, alacsonypadlós, háromajtós és légkondicionálóval ellátott busz április 2-án a dél-pesti 182-es és 184-es vonalán jár majd, a további 34 busz honosítása pedig legkésőbb augusztus 31-éig készül el, melyek szintén a dél-pesti térségben állnak majd forgalomba. A mai napon Dr. György István főpolgármester-helyettes mutatta be a fővárosban újdonságot jelentő sűrítettföldgáz-üzemű autóbuszokat.
Budapest Főváros Önkormányzata és a Budapesti Közlekedési Központ elkötelezett a közösségi közlekedés színvonalának javítása, ezen belül a buszflotta megújítása, a korszerű, alacsonypadlós autóbuszok arányának növelése mellett. 2010 óta közel 200 alacsonypadlós használt, valamint 150 alacsonypadlós vadonatúj autóbuszt állítottunk forgalomba Budapesten. A flotta megújítása tovább folytatódik: 2014 tavaszától újabb mintegy 150 új autóbuszt indítunk el a fővárosban és egyes környező településein a Budapesti Közlekedési Központ megrendelése alapján és a VOLÁNBUSZ Zrt. üzemeltetésében.
A 37 földgázüzemű buszból három a Derkovits Gyula utcán is végighaladó 182-es és 184-es járat vonalán fog közlekedni április 2-ától. A Dijonból érkezett gázüzemű járművek arculatát a BKK átalakítja, ezenkívül az utastájékoztatást és a kijelzőket a FUTÁR rendszerbe illesztik. A vizsgára felkészítésük és hatósági forgalomba helyezésük folyamatosan zajlik.
A Budapestre kerülő buszok műszaki paraméterei és története
Van Hool New A330 CNG típusú autóbuszok
A buszok 12 méter hosszú szóló, alacsonypadlós, háromajtós, városi kivitelezésű, légkondicionálóval ellátott típusok. Budapesten újdonságot jelent, hogy meghajtásukat sűrítettföldgáz-üzemű (CNG) motor végzi. A CNG-üzem általános előnye a dízelmotorokéval szemben az, hogy kevesebb káros anyagot bocsátanak ki és csendesebbek, ezért nagymértékben hozzájárulnak Budapest környezeti állapotának, a budapestiek életminőségének javulásához. Az egyelőre tapasztalatszerzésnek minősülő beszerzés az eddigiektől eltérő módon - más üzemanyaggal történő jármű-üzemeltetést követően - a jövőben megalapozott döntés lehet a CNG-üzem további alkalmazásáról, kiterjesztéséről.
A jelenlegi beszerzést megelőzően 2013 tavaszán sűrített földgázzal működő (CNG) buszt tesztelt a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV. A járművet a Főgáz CNG Kft. és az MAN buszgyártó bocsátotta rendelkezésre. A tesztautóbusz üzemeltetési szempontból megfelelt az elvárásoknak, műszaki hibától mentesen zajlott a tesztidőszak.
A belgiumi székhelyű Van Hool Európa öt legnagyobb autóbuszgyártójának egyike, jóllehet hazánkban kevéssé ismert. A magas árakhoz magas minőség is társul: a BKV 2008-tól kezdődően a mai napig több ütemben számos használt Van Hool autóbuszt vásárolt, amelyek az elmúlt években rendkívül megbízható, strapabíró járműveknek bizonyultak.
A most fővárosba érkező 2005–2009 között gyártott buszok futásteljesítménye alacsony, ennek ellenére rendkívül kedvező áron, darabonként mintegy 8 millió forintért lehetett beszerezni őket. Hangsúlyozva, hogy ez az eladási ár a megszokott piaci áraknál jóval alacsonyabb, mely annak következménye, hogy a korábbi üzemeltető teljesen felszámolja saját CNG-üzemét, így egyszerre rövid időn belül kívánja értékesíteni teljes flottáját.
Budapesti igényeknek megfelelő átalakítás
A fővárosba érkező autóbuszokat az alapvető műszaki felülvizsgálaton túl a komfortérzet növelése és a magasabb színvonalú szolgáltatás érdekében elektronikus jegykezelőkkel és a FUTÁR dinamikus utastájékoztató rendszerrel látjuk el, valamint új, a fővárosi buszpark megújulását is jelképező égszínkék fényezést kapnak. A beszerzések honosítással együtt számított egy buszra eső teljes költsége nagyjából megegyezik a 18-19 éves buszok vázfelújításának költségével. Ebben az esetben viszont Budapest alacsonypadlós, légkondicionált, fiatalabb és egy kategóriával környezetkímélőbb motorral rendelkező autóbuszokat kap, amelyek jól illeszkednek a jelenlegi járműpark összetételébe, és amelyek kényelmesebb, komfortosabb és biztonságosabb szolgáltatást nyújtanak utasainknak. A használt buszok beszerzése nem az új buszok forgalomba állítását helyettesíti, hanem a régiek szükségszerű felújítását váltja ki lehetővé téve a 20 évesnél idősebb buszok selejtezését. A használt buszok beszerzése a járatkimaradások számának csökkentéséhez is hozzájárul: az 1990-es évek vége óta nem látott szintre szorítottuk vissza az autóbusz-ágazatban a műszaki hibából eredő járatkimaradásokat, az elmúlt évtized járatkimaradási értékeit mintegy 75%-kal csökkentve.
A BKK és a BKV az új autóbuszok beszerzésére indított programokat folytatja – tekintettel a nagyszámú elöregedett járműre –, és a jövőben is indít tendereket jó állapotú, alacsonypadlós, használt autóbuszok beszerzésére, hiszen az elmúlt 2 évben vásárolt járművek betöltötték a hozzájuk fűzött elvárásokat: ügyfeleink mind a használtan beszerzett alacsonypadlós buszokat, mind a Németországból érkezett trolibuszokat megkedvelték