BKV.hu

Folytatódik a nagykörúti villamosvágányok felújítása

2013-06-28 15:19:41

Idén nyáron folytatódik a nagykörúti villamosvágányok 2012-ben elkezdett felújítása. A gyengébb forgalmú nyári tanítási szünet idejére ütemezett felújítási munkálatok két ütemben zajlanak. Az első ütemben július 1-je és 27-e között a Bérkocsis utca és az Oktogon, július 27-e és augusztus 19-e között pedig a Corvin-negyed és a dél-budai végállomások közötti szakaszon újulnak meg egyes szakaszokon az elhasználódott villamosvágányok. A villamosokat nappal az érintett szakaszokon, éjjel pedig a teljes vonalon közlekedő autóbuszok helyettesítik. A pótlóbuszok zökkenőmentes közlekedésének elősegítése érdekében a Nagykörút egyes szakaszain buszsávot jelölünk ki, illetve a munkavégzés miatt a közúti forgalom korlátozására is sor kerül.
 
Megújuló villamosvágányok a Nagykörúton
 
A Nagykörút Európa egyik legforgalmasabb villamosvonala. Az 1990-es években történt - az akkori közműfelújításhoz kapcsolódó –-munkák óta a világ egyik legtöbb utast szállító villamosvonalán alaposan igénybe vett pálya felújítása ismét időszerűvé vált. Az előző alapos felújítás óta eltelt két évtized alatt csupán kisebb beavatkozásokra volt mód az ívekben, útátjárókban. 2006-ban, a Combinók forgalomba állásához kapcsolódóan ugyancsak történtek beavatkozások, ekkor épültek az emelt megállói peronok, és ekkor került sor az áramellátási rendszer felújítására is - ezekhez most nem nyúlunk. A nagykörúti villamosvonal most felújításra kerülő szakaszai azonban 15-20 éve nem voltak felújítva.
 
A Budapest egyik fő útvonalának számító Nagykörúton naponta 420 ezer utas használja a 4-es és 6-os villamosokat. A Budapesti Közlekedési Központ és a BKV azért döntött e nagy igénybevételű pályarendszeres felújítása mellett, mert e nélkül előbb-utóbb újabb sebességkorlátozásokat kellene bevezetni, amely megnövekedett utazási időt és a vonal nagyobb járműigényét eredményezné.
 
Tavaly a Bérkocsis utca és a Corvin-negyed megállók közötti szakaszt újítottuk fel, míg a munkálatok mostani fázisában két fontos csomópontban dolgoznak majd a szakemberek.
 
Az egyik helyszín az Oktogon, ahol a Nagykörút és az Andrássy út kereszteződésében újulnak meg a villamosvágányok. A másik helyszín pedig a Blaha Lujza téri csomópont: itt a villamospálya hibáinak kijavítása mellett az elhasználódott váltók, vágánykapcsolatok cseréjére is sor kerül.
 
A munkavégzés időzítésekor tekintettel voltunk arra, hogy az M2-es metró vonalán telepített új biztosítóberendezés próbái miatt három hétvégi napon nem közlekedtek a szerelvények a vonalon, a metrópótló buszok mellett a nagykörúti villamosok jelentettek alternatív eljutási lehetőséget utasainknak.
 
A két ütemben zajló fejlesztést közel félmilliárd forintból valósítja meg a BKV Zrt. a Budapesti Közlekedési Központ által finanszírozott beruházási terve keretében.
 
Közúti közlekedés a pályafelújítás idején
 
A nagykörúti villamosok helyett közlekedő villamospótló autóbuszok forgalmának gördülékenysége érdekében a Nagykörúton a Nyugati tér és a Király utca, illetve a Népszínház utca és a József utca között mindkét irányban buszsávot jelölünk ki. Emiatt a gépkocsiforgalom számára csak egy sáv marad szabadon, így a környéken torlódások várhatók.
 
Az Oktogonnál a villamosok ideiglenes végállomásának kialakítása miatt le kell zárni az Aradi utca kereszteződését.
 
Az Oktogonnál az első ütemben a vágányok cseréje a szerviz utak végeinél kezdődik, ezért az Andrássy út egyik irányából sem lehet a Nagykörútra a szerviz utakon keresztül balra bekanyarodni. A második ütemben a villamosvágányok Andrássy utat keresztező szakasza újul meg, így az Oktogonon belül az Andrássy úton közlekedők csak a szerviz utakon tudnak továbbhaladni. A munkavégzés idején az Oktogonhoz vezető útszakaszon várható komolyabb torlódás.
 
A Bérkocsis utca és a József körút kereszteződésében a Bérkocsis utcából kihajtók ideiglenesen csak jobbra kanyarodhatnak a Blaha Lujza tér felé és ebben a csomópontban a gyalogátkelőhely is átmenetileg megszüntetésre kerül. A gyalogosoknak a közeli Kölcsey utcai átkelőhely használatát javasoljuk.
 
A gépkocsival közlekedőket arra kérjük, hogy az egyéni közlekedés helyett válasszák a tömegközlekedési járatokat, elsősorban az M2-es és az M3-as metrót. Amennyiben mégis autóval közlekednek, kérjük, legyenek előzékenyek a tömegközlekedési járművekkel szemben és kerüljék el munkavégzés környékét.
 
Villamosközlekedés nappal
 
Június 30-án, szombaton
 
A munkák előkészítése idején, június 30-án, vasárnap 22 órától a 4-es és a 6-os villamosok már nem közlekednek a teljes vonalon.
 
Július 1-jétől, hétfőtől július 27-éig, szombatig
 
2013. július 1-jétől, hétfőn üzemkezdettől július 27-én, szombaton üzemkezdetig a 4-es és a 6-os villamosok két részletben közlekednek: a 6-os villamosok a Móricz Zsigmond körtér és a Rákóczi tér között, a 4-es villamosok pedig Újbuda-központ és a Rákóczi tér között szállítják az utasokat. A villamosok a Széll Kálmán tér M és az Oktogon M végállomások között 4-6-os jelzéssel, összevontan közlekednek.
A Széll Kálmán tér M és az Oktogon M között, az összevont 4-6-os villamos vonalán - üzemviteli okok miatt - a Combino villamosok mellett időlegesen a korábbi csatolt Ganz csuklós villamosok is közlekednek majd. A déli szakaszon, a 4-es és a 6-os villamosok önálló szakaszán kizárólag Combino villamosok járnak.
 
Villamosközlekedés éjszaka
 
Július 1-jétől, hétfőtől augusztus 20-áig, keddig
 
Az egész éjszaka közlekedő 6-os villamos helyett július 1-jén 0:30-tól augusztus 20-án 4 óráig a Nagykörút teljes hosszában, azaz a Széll Kálmán tér M és a Móricz Zsigmond körtér között 6V jelzéssel villamospótló autóbuszokat közlekedtetünk éjszakánként.
 
Villamospótló autóbuszok közlekedése nappal
 
Június 30-án, szombaton
 
A munkák előkészítése során 2013. június 30-án, szombaton 22 órától éjfélig a 4-es és a 6-os villamosok helyett a teljes vonalon villamospótló autóbuszok közlekednek. A 4V jelzésű pótlóbusz a Széll Kálmán tér M és Újbuda-központ; a 6V jelzésű járat a Széll Kálmán tér M és a Móricz Zsigmond körtér között jár.
 
Július 1-jétől, hétfőtől július 26-áig, szombatig
 
A nagykörúti villamosok helyett 2013. július 1-jén, hétfőn üzemkezdettől július 26-án, pénteken üzemzárásig a Nyugati pályaudvar M és a Rákóczi tér között villamospótló autóbuszok közlekednek 4 és 24 óra között. A 4-6V jelzésű pótlóbuszok az alábbi megállóhelyeken állnak meg:

  • Nyugati pályaudvar M, végállomás (felszállóhely): a 234-es autóbusz végállomása;
  • Nyugati pályaudvar M: 9-es, 914-es, 914A, 923-as, 931-es, 950-es, 950A autóbuszok megállóhelye a Nagykörúton;
  • Aradi utca: 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Oktogon M: 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Király utca: a villamosmegállóban;
  • Wesselényi utca: a villamosmegállóban;
  • Blaha Lujza tér M: 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Rákóczi tér, végállomás (leszállóhely): 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Rákóczi tér, végállomás (felszállóhely): a 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Népszínház utca: 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Blaha Lujza tér M: 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Wesselényi utca: a villamosmegállóban;
  • Király utca: a villamosmegállóban;
  • Oktogon M: 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Nyugati pályaudvar M: 9-es, 914-es, 914A, 923-as, 931-es, 950-es, 950A autóbuszok megállóhelye a Nagykörúton;
  • Nyugati pályaudvar M végállomás (leszállóhely): leszállóhely az autóbusz-végállomáson.

 
A pótlóbusz vonalán alacsonypadlós autóbuszok is közlekednek.
 
Villamospótló autóbuszok közlekedése éjszaka
 
Július 1-jétől, hétfőtől augusztus 20-áig, keddig
 
A 2011. május 1-je óta egész éjjel közlekedő 6-os villamos helyett a pályafelújítás idején, 2013. július 1-jén 0:30-tól a tervek szerint augusztus 20-án hajnali négy óráig minden éjszaka 6V jelzéssel villamospótló autóbuszt közlekedtetünk a villamos teljes vonalán éjszakánként.
A 6V jelzésű villamospótló autóbuszokra az alábbi megállóhelyeken lehet felszállni:
A Móricz Zsigmond körtér irányában

  • Széll Kálmán tér M, végállomás: a villamospótló autóbusz megállóhelyén;
  • Széna tér: a villamosmegállóban;
  • Mechwart liget: a villamosmegállóban;
  • Margit híd, budai hídfő H: a villamosmegállóban;
  • Jászai Mari tér: a villamosmegállóban;
  • Nyugati pályaudvar M: 9-es, 914-es, 914A, 923-as, 931-es, 950-es, 950A autóbuszok megállóhelye a Nagykörúton;
  • Aradi utca: 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Oktogon M: 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Király utca: a villamosmegállóban;
  • Wesselényi utca: a villamosmegállóban;
  • Blaha Lujza tér M: 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Rákóczi tér, végállomás: 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Harminckettesek tere: a villamosmegállóban;
  • Corvin-negyed M: a villamosmegállóban;
  • Mester utca: a villamosmegállóban;
  • Boráros tér H: a villamosmegállóban;
  • Petőfi híd, budai hídfő: a villamosmegállóban;
  • Budafoki út (Karinthy Frigyes út): a villamosmegállóban.

 
A Széll Kálmán tér M irányában:

  • Móricz Zsigmond körtér, végállomás: a 33-as autóbusz végállomásán, a Karinthy Frigyes úton;
  • Budafoki út (Karinthy Frigyes út): a villamosmegállóban;
  • Petőfi híd, budai hídfő: a villamosmegállóban;
  • Boráros tér H: a villamosmegállóban;
  • Mester utca: a villamosmegállóban;
  • Corvin-negyed M: a villamosmegállóban;
  • Harminckettesek tere: a villamosmegállóban;
  • Rákóczi tér: a 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Népszínház utca: 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Blaha Lujza tér M: 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Wesselényi utca: a villamosmegállóban;
  • Király utca: a villamosmegállóban;
  • Oktogon M: 923-as autóbusz megállóhelye;
  • Nyugati pályaudvar M: 9-es, 914-es, 914A, 923-as, 931-es, 950-es, 950A autóbuszok megállóhelye a Nagykörúton;
  • Jászai Mari tér: a villamosmegállóban;
  • Margit híd, budai hídfő H: a villamosmegállóban;
  • Mechwart liget: a villamosmegállóban;
  • Széna tér: a villamosmegállóban.

 
A pótlóbusz a Margitsziget megállóhelynél egyik irányban sem áll meg!
 
A pótlóbusz vonalán a nappali járatokhoz hasonlóan alacsonypadlós autóbuszok is közlekednek.
 


Díjszabási tudnivalók
 
A villamospótlás miatti kényszerű átszállás nem minősül útmegszakításnak, így a villamosról a pótlóbuszra, illetve a pótlóbuszról a villamosra való átszállás során nem kell új jegyet kezelni. Az átszállásnál az egyszeri utazásra szolgáló jegyek - a vonal- és gyűjtőjegyek, valamint az egyszeres átszállójegy - használata esetén nem kell új jegyet kezelni, hanem a már kezelt jeggyel lehet tovább utazni.
 
A kezelt vonal- és gyűjtőjegyeket átszállás után a jegy számkocka nélküli végén ismét kezelni kell – a gyűjtőjegyeket ehhez természetesen ki kell tépni a tömbből.
 
Az átszállójegyet a kényszerű átszállás miatt nem kell újra kezelni, mivel az mindkét végén számkockával rendelkezik. Mivel a villamosok vonalának középső szakaszát pótoljuk, ezért a vágányzár miatt kétszeri átszállás, azaz harmadik felszállás is szükségessé válhat. Ilyen esetekben a már kétszer kezelt vonal- és gyűjtőjegyek újabb kezelésére nincs mód, így további jegykezelés nem szükséges.
 
A nagykörúti villamosvágányok felújításának következő szakasza
 
A tervek szerint 2013. július 27-étől, szombattól augusztus 20-áig, keddig a Corvin-negyed M és a dél-budai végállomások között dolgoznak a szakemberek. Ebben az időszakban a 4-6-os villamos csak Széll Kálmán tér és a Corvin-negyed M között, a villamospótló autóbuszok pedig a Corvin-negyed M és Dél-Buda között közlekednek, a kimaradó szakaszon pótlóbuszokkal lehet majd utazni.
 
A július 27-étől érvényes forgalmi rendről a későbbiekben adunk részletes tájékoztatást.
 
A nagykörút érintett szakaszainak felújítása az 1990-es évek közepén történt, az azóta eltelt évek alatt csupán kisebb beavatkozásokra volt mód az ívekben, útátjárókban. 2006-ban, a Combinók forgalomba állásához kapcsolódóan ugyancsak történtek beavatkozások, ekkor épültek az emelt megállói peronok, és ekkor került sor az áramellátási rendszer felújítására is. A nagykörúti villamosvonal most felújításra kerülő szakaszai azonban 15-20 éve nem voltak felújítva.
 
A Budapest egyik fő útvonalának számító Nagykörúton naponta 420 ezer ügyfél használja a 4-es és 6-os villamosokat. A Budapesti Közlekedési Központ és a BKV azért döntött e nagy igénybevételű pályarendszeres felújítása mellett, mert e nélkül előbb-utóbb sebességkorlátozásokat kellene bevezetni, amely megnövekedett utazási időt és a vonal nagyobb járműigényét eredményezné.
 
A munkavégzés okozta kellemetlenségek miatt ezúton kérjük valamennyi közlekedő türelmét és egyúttal köszönjük megértését.
 
Budapesti Közlekedési Központ.