BKV.hu

35 éve adták át a kelet-nyugati metró teljes vonalát

Közlekedési jubileumok

1972. december 22-én, azaz éppen 35 éve vehette igénybe először az utazóközönség a kelet-nyugati, hivatalosan a 2-es metró teljes vonalát. Az M2 a főváros akkori utasforgalmának 11,5 százalékát bonyolította.





Noha valóban látványos eredmények az új földalatti vonal építésében csak a Budapesti Közlekedési Vállalat megalakulását követően voltak észrevehetőek, a vonal tervezése és munkálatai az '50-es évekig nyúlnak vissza.

A kelet-nyugati metró Deák tér és Örs vezér tere közötti szakaszának átadására 1970. április 2-án került sor, és az üzemszerű forgalom is megindulhatott már egy nappal később. A másik vonalszakasz üzembe helyezése kapcsán a budai oldalon két jelentős csomópont is átrendezésre került, a Batthyány téri állomás és a szentendrei HÉV csatlakozó végállomása kialakításához még 1967-ben fogtak hozzá. A munkálatok 1972 végére fejeződtek be.

A Deák tér és a Déli pályaudvar közötti szakaszt a tervezettnél egy évvel korábban, 1972. december 22-én, azaz ma 35 éve adták át, hogy egy nappal később már ezen a vonalszakaszon is megindulhasson az üzemszerű forgalom. Az átadással a teljes kelet-nyugati metró vonalát 10,5 km hosszban vehette igénybe az utazóközönség. Az új földalattin 1972. júniusáig háromkocsis vonategységek közlekedtek, 1975. márciusáig négy, majd ezt követően ötkocsis egységekkel szolgálták ki a növekvő utasigényeket.

Csak a Deák tér és Déli pályaudvar közötti szakaszon az utasforgalom 11,5%-a bonyolódott akkoriban, noha ez csak 1%-át tette ki Budapest közösségi közlekedési hálózatának.

A 35 éve befejezett metróvonal teljes rekonstrukciója idén fejeződött be.