BKV.hu

20 éves a Pest-Buda hajó

Az 1987-ben tervezett és 1988-ban Balatonfüreden épített Pest-Buda Hajó egyike azoknak a járműveknek, amelyek a Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság tulajdonában vannak, és az immár 190 éves dunai géphajózásban vesznek részt.

A 130 fő befogadására képes, különjárati céllal épített hajó belső burkolata mahagóniból készült, díszítései sárgarézből. A vízi jármű bútorzata tölgyfa. Nyitott felső fedélzetéről Budapest egyik legszebb perspektívája tekinthető meg.





A hajó főbb adatai:

Hossza: 31,8 m
Szélessége: 6,4 m
Merülése: 11 dm
Befogadóképessége: 130 fő
Fedélzeteinek száma: 2

190 éves a géphajózás

Robert Fulton 1807-ben gőzhajót építtetett, ezzel beköszöntött a géphajózás kora. Alig 10 évvel az amerikai Fulton találmánya után a pécsi születésű Bernhard Antal 1817. március 21-én a Dráva menti Sellyén vízre bocsátotta az első dunai gőzhajót, melyet a császár feleségéről Carolina névre keresztelt el. A hajó három évvel később, 1820-ban Pest és Buda között menetrendszerű helyi hajóforgalmat látott el, rendkívül korszerű, kiszámítható lehetőséget teremtve a két város közötti összeköttetés elősegítésére. Bernhard vállalkozása tulajdonképpen a BKV legkorábbi jogelődjének is tekinthető.

A Carolina 1821-ben már nem vett részt a két város közötti hajóforgalomban, és ezt követően több mint 20 évet kellett várni, míg 1844-ben egy Girczy János nevű vállalkozó, majd a bécsi Dunagőzhajózási Társaság (DGT) hajói újra rendszeres gőzhajóforgalmat indítottak. 1849. november 13-án átadták a fogalomnak a Lánchidat, ezzel a helyi hajózás számára egy újfajta konkurencia jelent meg: az állandó híd.

Az osztrák-magyar kiegyezést követően elrendelt városegyesítés során létrejött Budapest helyi- és átkelési hajóforgalmát már két nagy társaság versenye határozta meg: egyik volt az említett DGT, a másik a Csavargőzös Átkelési és Hajózási Részvénytársaság (CSÁV), a maga közismert kis hajóival, a "propellákkal". Az 1896. évi millenniumi kiállítás évében az éves utasszám a helyi hajózásban hatmillió közelébe ért. A századforduló éveiben sorra épültek a villamos- és HÉV-vonalak, adták át az állandó hidakat, miközben a város fejlődése, a partszakaszok beépítése közben meggyengült a kapcsolat a belvárosi területek és a Duna között. Az első világháború éveiben mind a DGT, mind a CSÁV feladta a budapesti helyi hajózást, és helyüket a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaság (MFTR) vette át.

A háború utáni évek nagy inflációja, anyag- és szénhiánya miatt voltak olyan évek, amikor hajók nem is közlekedtek a két városrész között. Ugyanakkor a két világháború közötti időszak Budapestjének egyik büszkeségévé vált a Zsófia sétahajó, amelynek fedélzetén megfordult VIII. Edward walesi herceg és Victor Emmanuel, Olaszország királya is. Mindeközben a harmincas évekre egyre népszerűbbé vált a fővárosban az autóbusz- és a taxiközlekedés is. A hidakon átmenő forgalom egyre nagyobb méreteket öltött. Egy sajátos kísérlet volt, mikor 1928-ban a Magyar Motorhajózási Részvénytársaság kis, tízszemélyes "vízitaxikat" állított forgalomba, sajnos csak néhány évig tartó sikerrel.

Budapest 1944-'45. évi ostroma után a felrobbantott Duna-hidak miatt nagy szükség volt a hajókra. Egy ideig a MAHART is üzemeltetett átkelő járatokat, majd a helyi hajózást 1957-ben a Fővárosi Kishajózási Vállalat (FKV) egyesítette. Ennek hajóit vette át 1968. évi megalakulását követően a BKV.

1972-ben megnyílt a metró Duna alatti szakasza, korszerű és gyors közlekedési kapcsolat jött létre a főváros városrészei között. A nagy múltú hajózás azonban továbbra is megmaradt, környezettudatos közlekedést biztosítva Budapesten, mely az egyetlen nagyváros a Duna mentén, amelynek - részben a Világörökség részét képező - történelmi belvárosát csaknem geometriai pontossággal középen szeli át a hömpölygő folyam.

Jubileumi programok szeptember 29-én

A BKV Zrt. tulajdonát képező, a Jászai Mari téri 8-as és 9-es kikötőkben horgonyzó hajókon (Várhegy, Szent Kristóf, Lánchíd, Pest-Buda, Hófehérke, Hungária) 11.00 és 17.00 óra között kézműves foglalkozások, bohóc- és bűvész előadások, bábszínház, mesejáték várja a gyerekeket. A felnőttek a '80-as évek hangulatát idéző hajó-presszóban szórakozhatnak, a Dunai hajós című film vetítésén vehetnek részt, és kedvükre válogathatnak a BKV Zrt. ajándéktárgyai közül. A Pest-Buda hajó óránként városnéző túrára indul.
Az eseményen minden érdeklődőt szeretettel várunk.


20 éves a Pest-Buda nevű hajónk