BKV.hu

Üzemeltetési szempontból az Ikarus 412 autóbuszról

Az IK 412 autóbuszok tűzesetei az elmúlt több mint egy évben nehéz helyzetbe hozták a BKV Rt-t.

Az IK 412-es autóbuszok a BKV Rt első, ún. alacsonypadlós járművei, melyekből először 1999-ben 60 jármű, majd 2001-ben a második beszerzési ütemben 50 jármű állt forgalomba világbanki hitelből finanszírozott beszerzéssel.. Átmeneti típusnak tekinthető a 2000-ben leszállított 5 jármű

Az első és második ütemben szállított járművek között - kifejezetten tűzbiztonsági szempontból kiemelve - lényeges gyártóművi különbségek vannak.

A második szériánál jelentkező változtatások:
-A motortér hőterhelésének csökkentésére a teljes motortér kényszerszellőztetést kapott két szellőzőmotor beépítésével;
-A légcsere növelésére a járműoldalon és az alsó motorterelő lemezen megnövelték a légáramlást biztosító felületeket;
-A jármű üzemének sofőr általi kontrollját többlet jelzőberendezések beépítése segíti.

A Az IK 412-es autóbuszok első két tűzesete után - amely járművek az első szállítói sorozatából valók, ugyanúgy, mint valamennyi tűzesetes jármű - a BKV Zrt. szakértő bevonásával kezdte meg a kármegelőzést.

A TŰV Hannover KTI - Kft. felmérte a járművek súlyos, konstrukciós hiányosságait, elkészítette az átalakítási terveket, melyek alapján megtörtént a hatósági engedélyeztetés és a prototípus átalakítás 2004 elejére. Ezt követően indult a sorozat-átalakítás, ami 2004. szeptember végén a 30. kocsinál tart, és a felgyorsított ütemterv szerint 2004 novemberében az összes első szállítási ütembe tartozó járműnél befejeződik.

Az átalakítás legfontosabb elemei
-A motortér és az utastér közé acéllemezből tűzzáró fal került,;
-Az eredeti szivacsos motortéri zajszigetelő anyagokat kerámiaszálas szigetelőanyagra cserélik;

-A kipufogódob és a felfogóbakok átalakításával mechanikusan védetté válik az eldőlést addig lehetővé tevő gumibakokkal szemben;

-Megtörténik a kipufogódob hőszigetelése;

-Az elektromos kábeleket biztosíték védelemmel látják el;
-A motorteret alulról burkoló zajszigetelő lemezen a nagyobb levegőáramlást biztosító nyílások számát növelik;
-A kábelek és egyéb vezetékek rögzítése javul, illetve nagyobb hőállóságú, flexibilis gégecsöveket építenek be.

A nagyköltségű és jelentős anyag- és munkaigényes átalakítás sorozatmunkái közel egy esztendőt vesznek igénybe, ezért 2004. első félévében a BKV Zrt. saját telephelyi körülményei között tett intézkedéseket a tűzbiztonsági védelmi átalakítására:
-A kipufogódob és az éghető gyári hangszigetelő közé hőterelő lemezt helyeztek el;

-A nem biztosított elektromos kábelekbe biztosítékokat szereltek;;
-Kiemelt tűzbiztonsági ellenőrzéseket foganatosítottak

A felsorolt intézkedések és átalakítások a normál üzemeltetési költségeken túl százmilliókban mérhető többletterheket rónak a Budapesti Közlekedési Részvénytársaságra. A nagyságrendekre jellemző, hogy egy IK 412-es autóbusz főműhely szintű tűzbiztonsági átalakításának költsége meghaladja a 2 millió forintot, s ez az összeg még nem tartalmazza a jármű forgalmi pótlásának többletköltségeit.

Budapesti Közlekedési Részvénytársaság