
Tájékoztató a 2007. augusztus 21-ei és szeptember 3-ai változásokról
2007. augusztus 21-étől lezárásra kerül a Szabadság híd, mellyel párhuzamosan Buda közforgalmú közlekedésében jelentős fejlesztéseket valósít meg a BKV Zrt.
- Villamos viszonylatok összekötésével, hosszabbításával közvetlen kötöttpályás kapcsolatok létesülnek:
Hűvösvölgy és Dél-Buda között, valamint
a János kórház és Farkasrét között.
- A Moszkva tér átszállásmentesebbé tételével lehetőség nyílik a tér átalakítási munkálatainak megkezdésére.
- Sor kerül a rózsakerti lakótelep belvárosi kapcsolatának megteremtésére.
- A Szabadság hídon közlekedő villamosokat a két szomszédos hídon közlekedő pótlóautóbuszok helyettesítik.
- 10 db csuklós autóbusz révén alacsonypadlós járművek is részt vesznek a pótlásban, mellyel tovább bővül a BKV Zrt. alacsonypadlós vonalhálózata.
Meglévő villamos vonalak fejlesztésével, összevonásával közvetlen, egész napos kötöttpályás kapcsolatok létesülnek.
Új járatok:
- Hűvösvölgy - Savoya park 18-as villamos
- Forgalmi utca - Batthyány tér 41A j. villamos
- Hűvösvölgy - Budafok, Városház tér 56-os villamos
- Szent János kórház - Farkasrét, M. Á. tér 59-es villamos
Eredeti, változatlan útvonalukon közlekedő járatok
- Batthyány tér - Etele tér 19-es villamos
- Batthyány tér - Kamaraerdő 41-es villamos
Pótló, tehermentesítő autóbuszok:
- Deák F. tér - Etele tér 47-49V
- Deák F. tér - Kosztolányi D. tér (körforg.) 149V
- Kazinczy utca - Campona 233E
- Etele tér - Népliget 103
XVI. kerületi hálózatfejlesztés:
(A BKV Zrt. által 2004-ben elvégzett nagyszabású célforgalmi háztartásfelvétel adatai szerint a XVI. kerületben hétköznaponként mintegy 60 ezer tömegközlekedési utazás generálódik. Ebből 17 ezer fő nem lépi át a kerület határait. 3200-an északi, 2400-an déli irányban hagyják el a kerületet. 33 400 fő a város belső részei felé, vagy azt érintve utazik. 4000 utas a fővárost keleti irányban hagyja el.)
Fejlesztési igények és
lehetőségek alapos vizsgálatát és egyeztetéseit követően sor kerül a
XVI. kerület közforgalmú közlekedési rendszerének átalakítására, az
utasforgalmi igényekhez jobban igazodó optimális hálózati és menetrendi
rendszer létrehozására.
A lakosság magasabb szintű kiszolgálása érdekében a 2007. augusztus 21-étől jelentős változások lépnek életbe a XVI. kerület közforgalmú közlekedésében.
Az átfogó fejlesztésnek köszönhetően az átszállások számának
csökkenését, a csatlakozások, összehangolások javulását és az eljutás
idő csökkenését érzékelhetik utasaink.
Jelentős változások lesznek a
járatszámozásban. A legfontosabb, hogy valamennyi kerületet érintő
járat esetében megszűnik a gyorsjáratot jelző piros szín, helyette a
szám mögött lévő E betű jelenti a gyorsjáratot. A 75-ös, gyors 76-os
és 77-es jelzések egyben trolibusz jelzések is, ezért a számazonosság
elkerülése érdekében a fenti autóbuszok is átszámozásra kerülnek.
Az új számozási rendszer szerint a kerület autóbuszjáratainak jelzései a következők:
31, 44, 45, 46, 92, 130, 131, 144, 175, 231, 244, 276E, 277
Az átszállási idők minimalizálása érdekében a napszakonkénti követési idők egységessé és ütemessé tételével javítani kívánjuk a menetrendi összehangolások, csatlakozások rendszerét, így jelentősen csökkenhet a menetidő.
Az életbe lépő hálózatfejlesztés legfontosabb elemei:
- 46-os jelzéssel a XVI. kerületen keresztül új körirányú járat indul Rákoskeresztúr és Újpalota között.
- A 75-ös autóbusz 175-ös jelzéssel, munkanapokon nagyobb befogadóképességű járművekkel, sűrűbben közlekedik.
- A 144-es gyors autóbusz útvonala egyszerűsödik, a továbbiakban 244-es jelzéssel, csúcsidőn kívül is (bővített üzemidővel), munkanapokon egész nap közlekedik.
- Kisszentmihály és a Pálya utcai térség jobb kiszolgálása érdekében meghosszabbodik a 131-es és a korábbi 177-es jelzésű autóbuszok útvonala, mely utóbbinak számjelzése 231-re változik.
Átszállásmenetes kapcsolat létesül Kisszentmihályról, ill. Rákospalota felől az Örs vezér tere irányába.
- A mai 44-es gyors jelzésű autóbuszok a jövőben 44-es jelzéssel rövidebb útvonalon, a Centenáriumi lakótelepig közlekednek.
További intézkedések:
- a 76-os gyors 276E jelzést kap, s az Örs vezér tere irányában teljes üzemidőben megáll az Egyenes utcai megállóban is.
- 130-as gyors autóbuszok 130-as jelzéssel közlekednek, valamint a Stadionok végállomáson új felszállóhely létesül
- az Örs vezér terén az Árkád előtt új közös megállóhely létesül a Veres Péter úti irányban közlekedő járatok részére
2007. szeptember 3-ától bevezetésre kerülnek a Zsúfoltságkezelési intézkedéscsomag III., egyben lezáró ütemének elemei.
A fejlesztések életbe lépésével tervezetten minden viszonylat órás kapacitáskihasználása a célként kitűzött 90%-os határ alá csökken.
Zsúfoltságkezelési lépések:
- sűrűbben járnak a gyors 25A, a 64-es, a 164-es, a 80-as, a 112-es, a 168-as és a gyors 193-as autóbuszok
- új járatszámokkal (182, 184, 282E és 284E), új menetrend szerint közlekedik a mai 82-es buszcsalád.
- a gyors 25-ös menetrendje átalakul, némileg ritkábban, míg a gyors 25A buszok gyakrabban közlekednek
- a 22-es és gyors 22-es vonalakon az autóbuszok előnyben részesítésével, a 38A és a 138-as járatok esetében a menetrend átalakításával javul a szolgáltatás minősége
- a 30-as autóbusz vonalán a reggeli csúcsidőszakban kettővel, míg a 67-es autóbusz vonalán eggyel több jármű segíti az utasforgalom kiszolgálását
- csekély kihasználtságára való tekintettel megszűnik a City-busz és a 124-es autóbusz viszonylat
(A 124-es járat helyett a sűrűbben és nagyobb befogadóképességű járművekkel közlekedő 126-os és 126A járatok vehetők majd igénybe.)
Hálózatfejlesztési lépések:
- az Apor Vilmos tér és a Gyöngyösi utca között 105-ös jelzéssel összevontan közlekedik a 4-es, a gyors 4-es és 105-ös autóbusz. A járat bizonyos időközönként továbbra is érinteni fogja az angyalföldi Tesco áruházat.
- Autóbusz járat indul Kőérberek-Tóvárosban. A 187-es jelzést viselő viszonylat munkanapokon csúcsidőben 30, napközben és hétvégén 60 percenként közlekedik.