Reagálás a Népszava összeállítására
Tisztelt Szerkesztőség!
A szombaton, a nepszava.hu oldalon (http://nepszava.hu/cikk/1151350-vitezy-david-elegansan-leiskolazta-a-bkv-t/), Vitézy Dávid elegánsan leiskolázta a BKV-t címmel, és „Csúnya zsarolási játékot játszik a BKV, igaz kényszerből, addig hagyja rohadni a villamospályát és addig lassítja a szerelvényeket, amíg a politika pénzt nem ad - a népi elégedetlenség hatására” leaddel megjelent írással kapcsolatban engedje meg, hogy megjegyezzük az alábbiakat.
A BKV Zrt. összesen 602 villamost közlekedtet Budapesten 352 km-es vágányhosszon – vagyis szakembereink tisztában vannak azzal, mikor milyen megoldás a legbiztonságosabb és legoptimálisabb utasaink számára, így azt, hogy bárki szándékosan lassítaná a szerelvényeket, illetve „zsarolási játékot” játszana, határozottan visszautasítjuk. A BKV Zrt. feladata évente 1,3 milliárd utas szállítása – amely feladatot a visszajelzések alapján maradéktalanul ellátunk. A BKV Zrt. üzemeltetői felelősségének tudatában méri fel és tervezi a műszaki állapotok javítását eredményező beavatkozásokat. A nagyobb volumenű munkák, mint jelen esetben a Nagykörúti villamosvonal szakaszos felújítása, beruházási jellegűek. Mivel beruházási források nem állnak korlátlanul a BKV rendelkezésére, így mindig azon munkálatokat próbáljuk adott évre betervezni, amelyek műszaki indokoltsága a leginkább megalapozott. Annak felismerését, hogy milyen sürgősségű műszaki feladataink vannak, nem blogbejegyzések és panaszok határozzák meg, hanem átgondolt szakmai munka.
A Nagykörút Oktogon és József utca közötti szakaszára vonatkozó felújítás terveztetése már 2016. óta folyamatban van, de a pályafelújítás elhúzódásának nem a forráshiány az alapvető oka, hanem az előkészítő közbeszerzési eljárások időigénye, lassúsága. A tervezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás elhúzódása miatt 2017. első negyedévében nyilvánvalóvá vált, hogy az Oktogon és József utca közötti szakaszon tervezett felújítási munkálatok nem valósulnak meg az adott év nyarán. Éppen a BKV felelős üzemeltetői szemléletét bizonyítja, hogy az elhúzódás tudatában, 2017. áprilisában a legkritikusabb szakaszokon, a Bérkocsis utca –Népszínház utca és a Rákóczi út – Dohány utca között ideiglenes, áthidaló megoldásként paneljavítási és síncsere munkálatokat végeztettünk. Ez a beavatkozás átmeneti jellegű, műszakilag nem egyenértékű a végleges felújítási munkálattal, azonban lehetővé tette, hogy a beruházás megkezdéséig (az újabb tervek szerint 2018. nyaráig) korlátozásokkal, de biztonsággal fenntartható a villamos közlekedés ezen a szakaszon. Ez a tény is ellentmond a cikkben megfogalmazottaknak, miszerint a BKV tudatosan hagyja leromlott állapotban az eszközeit, és kisebb javításokkal, karbantartásokkal nem próbálja azok fenntartását megoldani.
A blogbejegyzésekben megjelent állításokkal szemben a körúti sebességkorlátozások bevezetésének oka tehát nem a zajpanaszokra való reagálás, hiszen a körúti pályaszerkezet olyan, hogy azon fenntartási, karbantartási módszerekkel érdemi zajcsökkentést nem lehet elérni. Ez az egyik oka, hogy a felújítások során egy sokkal korszerűbb, egyszerűbben karbantartható pályaszerkezet építése mellett döntöttünk.
A pályafenntartás szakemberei a lassújelek alkalmazását kizárólag a pályaállapotok szakszerű minősítése alapján használják. Erre vonatkozóan olyan paramétersor szabályozza az intézkedési kötelezettségeket, amely minden szubjektivitástól mentes. Az operatív sebességkorlátozásokat nem a BKV középvezetőinek nyomásgyakorló döntése alapján alkalmazzuk, hanem kizárólag az erre felhatalmazott, megfelelő tudással, gyakorlattal rendelkező szakemberek (többségében pályamesterek) megítélése alapján. Tehát minden egyes lassújel bevezetésének alapja a méréseken, és az összefüggéseiben vizsgált kockázati megítéléseken alapuló, kizárólag szakmai döntéshozatal.
A Nagykörút érintett szakasza tehát valóban felújítás előtt áll, az Oktogon - József utca között szándékaink szerint 2018 nyarán fogunk teljes pályafelújítást végezni. Természetesen ehhez szükséges az eredményes közbeszerzési eljárás alapján megkötendő vállalkozási szerződés, de a folyamatban résztvevő szakemberek természetesen mindannyian azon dolgoznak, hogy ez sikeres legyen.
Örömmel vennénk, hogy – ahogyan korábban is –, feltennék egy-egy üggyel kapcsolatos kérdéseiket, amelyekre – ahogyan eddig is minden alkalommal – válaszolni tudunk. Vagyis elfogult vélemények helyett valódi, szakmai érveken alapuló írások születnének.
Üdvözlettel,
BKV Zrt.