BKV.hu

Nem olcsóbb a bécsi metró, mint a budapesti

A nemzetközi középmezőnybe tartoznak a 4-es metró építési költségei
A sajtóban időről-időre felröppennek hírek szenzációsan olcsó külföldi metróépítésekről, amelyek töredékébe kerülnek a budapesti 4-es metró beruházásnak. A DBR Metró Projekt Igazgatóság minden ilyen hírnek utánajár, és eddig minden esetben kiderült, hogy a példákban hivatkozott számok tévesek. Sajnos a legtöbbször, mire a megfelelő, hitelt érdemlő információkat beszerezzük, a téves állítás már bejárta a sajtót, cáfolni szinte lehetetlen. Egy hasonló esetnek kívánjuk elejét venni alábbi közleményünkkel.

Vasárnap a TV2 Napló c. műsorában Kupa Mihály közgazdász, volt pénzügyminiszter a 4-es metró építésének költségeiről beszélt. Kupa úr tudni vélte, hogy a budapesti metróberuházás háromszor annyiba kerül, mint a bécsi, pedig „ott még a talaj is rosszabb”. Ez az állítás nem igaz, minden bizonnyal tévedésen alapul.

Az osztrák fővárosban jelenleg az U1 vonal meghosszabbítása zajlik. A bécsi 1-es metró 6 új állomással bővül, összesen 4,9 km hosszban. A projekt költségvetése 860 millió euró, amely nem tartalmazza sem a felszíni beruházásokat, sem az új járműveket, sem a járműtelep megépítését. Az összegből tehát a 6 új állomás és az azokat összekötő alagút épül meg, kilométerenként 176 millió eurós átlagáron. A napokban kezdődő építkezés a tervek szerint 2015-re fejeződik be, a költségeket az osztrák állam és Bécs együttesen biztosítja.

A 4-es metró épülő első szakasza átszámítva hozzávetőleg 1380 millió euróba kerül, ebben az árban azonban az alagút és az állomások építése mellett benne vannak - a Kiskörút felújításához hasonló - kapcsolódó felszíni beruházások, a járműtelep és a szerelvények, illetve tartalmazza az európai uniós tartalékkereteket is. Ez kilométerenként 184 millió eurós átlagárat jelent, amelyhez a bécsihez képest jóval összetettebb műszaki tartalom is társul. Ha tekintetbe vesszük tartalékkereteket, a járművek, a járműtelep és a felszíni beruházások költségeit, valamint az osztráknál 5%-kal magasabb ÁFA költségeket, a budapesti beruházás fajlagos költségei alacsonyabbak a bécsinél. Ami pedig a kedvezőbb talajviszonyokat illeti: a bécsi metrót nem kell átvezetni a Duna alatt, ez pedig Budapesten növelte a költségeket.

Egyes metróépítések olcsóbbak, mint a budapesti (amit drágítanak a változatos talajviszonyok, az öreg épületekkel zsúfolt felszín, a Duna jelenléte stb.), egyesek drágábbak. A közelmúltban Londonban és Berlinben is épült metró a budapestinél jóval magasabb fajlagos áron, Bécsben Barcelonában, vagy Amszterdamban az árak hasonlóak, míg Madridban alacsonyabbak, ahogy az előszeretettel hivatkozott Mallorcán is, noha mindenki tudja, hogy ez utóbbi egy kisteljesítményű kéregvasút és nem metró. Nemzetközi összehasonlításban a kilométerenkénti átlagár alapján a 4-es metró a középmezőnybe tartozik: egy képzeletbeli 10-es skálán 6-os értéknek felel meg.

További információk a bécsi metróról: Answer Lang / Wiener Linien / Telefon: 00 43 1 7909 14200

DBR Metró Projekt Igazgatóság