BKV.hu

Nagykörúti felújítás

Peronok

  • Az I. ütemben 16 peron újult meg:
  • A peronok magassága a korábbinak körülbelül a kétszerese lett, így egységesen minden peron járószintje 25 cm-re van a pályaszinttől.
  • A járószint és a villamos belépési éle között mindössze 5-8 cm a távolság, ezzel a műszakilag lehetséges határig jutottunk el, hogy a villamosra való belépést mindinkább megkönnyítsük.
  • A peronok új kőburkolatot kaptak, amely csúszás-mentes.
  • A kövek színben is eltérőek, mivel a különböző színek, különböző funkciókat jelölnek. Magyarországon és Budapesten még nincs akadálymentes villamos rendszer, így ez a megálló kialakítás egyben kísérletnek is tekinthető a nemzetközi tapasztalatok és a hazai irányelvek alapján.
    • A peron teljes hosszában piros és fekete váltakozó sáv jelzi a jármű felöli oldalt. A végigfutó sávon sötétszürke színű rész jelöli, hogy ott nyílnak a Combino villamos ajtajai. Ahol nincs ajtó, ott vörös színnel jelzett a peron széle).
    • Minden megállóban a sötétszürke ajtójelölést kiegészíti a második és hetedik ajtónál a peronra festett piktogram jelzés, valamint zöld keresztburkolat. Ez a zöld felület jelzés a babakocsival, vagy kerekesszékkel közlekedők számára a Combino villamos részükre használható ajtajaihoz (második és hetedik ajtó), ahol rögzített kerekes székes elhelyezésre külön lehetőség biztosított.
    • A vak és gyengénlátó utasokat érdes felületű, kismértékben (1 cm) kiemelkedő, világos színű kövek vezetik a villamos első és utolsó ajtajához segítve ezzel a könnyebb be- és kiszállást.
    • A peronburkolatán látható, hogy a különböző funkciókat nem csak színnel, hanem a kövek lerakásának különböző megoldásaival is meg lehet különböztetni, érzékelni (párhuzamos és diagonális kőlerakás).
  • A megállóperonok végeinél - a gyalogátkelőkhöz való csatlakozásnál - rámpás kialakítás segíti a közlekedést.
  • A megemelt peronok a magasabb padlózatú Ganz Ipari csuklós villamosokra való felszállást is megkönnyítik.
  • Az I. ütemben kiszélesített a Király utcai, a Wesselényi utcai megállóhelyek gyorsabbá teszik az utascserét. Az elhelyezett korlátoknak köszönhetően a megállók biztonságosabbak lettek.
  • Az átépített 16 peronon a korábbihoz képest kétszeresére nőtt az utasvárók száma, így perononként négy új utasváró áll az utasok rendelkezésére.
  • A szokásos közvilágítás mellett az új utasvárók helyi világítást is kaptak.
  • A jegyautomaták is megújulnak a Nagykörút mentén a második ütem végéig, azaz június 9-ig.
  • Egyéb munkák, amelyek részben elkészültek (de a második ütemben folytatódnak):

  • A felsővezeték hálózatot átépítése és felújítása során a felsővezetéket tartó, keresztvezetékek és szerelvények is zaj és rezgésmentes burkolatokat (elemekkel kiegészítve) kaptak.
  • Az áramátalakító berendezések felújítása még a második ütemben is folytatódik, s ezzel a rendszer alkalmassá válik a visszatáplálási áramú fékezési üzemmódra, amelyet az új energiatakarékos villamosok már használnak, így takarékosabb energiafelhasználás valósul meg. Az első ütem feladataként valósult meg a vágánypanelek és vágányok cseréje a Margit hídi pályaszakasz pesti és budai le-felhajtóinál, vagyis azokon a szakaszokon, amelyeket a korábbi (1997-2000) világbanki projekt nem érintett:
    • Megújultak a Moszkva téri, a Margit utcai és az Aradi utcánál lévő vágánykitérők és néhány ívben az elhasználódott vágányokat.
    • A Hungária kocsiszín felújítása alkalmassá tette azt az új Combino villamosok befogadására.
    • A felújítás érintette azokat a villamos kiálló útvonalakat is, melyeket a Combino villamosok a napi forgalomba-álláshoz használnak (Hungária kocsiszín és Nagykörút között).

    Az esélyegyenlőség érdekében végzett munkák

    • Az akadálymentes peronok kialakítása a Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségével, valamint a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével (MEOSZ) egyeztetve valósult meg.
    • A MEOSZ kerekes-székes képviselői több alkalommal is tesztelhették a villamost és a peronokat,
    • A peronok akadálymentesített kialakítása a nemzetközi tapasztalatok és a hazai irányelvek alapján valósult meg.
      (A Siemens cég tervezőjének jelenlétében az érintettek négyféle kerekesszékkel próbálták ki, hogy miként tudnak bejutni a járműbe. A Combino villamos belsejében, annak második és hetedik ajtajánál - az eredeti elképzelés szerint is - van lehetőség kerekes szék rögzített elhelyezésére. A Combino második és hetedik ajtajánál a BKV Zrt. külön kérésének megfelelően a villamos vonalába simuló küszöböt fognak még elhelyezni a járműkivitelezők. Ezzel a csúszásmentesített felületű, kissé lejtő, 6 cm széles küszöbbel legfeljebb 4 centiméterre csökkenthető a jármű és a peron közötti távolság, illetve terhelt villamosnál 1-, üres villamosnál 4 centiméter a peron és a Combino jármű küszöbe közötti magasságkülönbség.)
    • A Nyugati téri aluljáró felújítására, illetve a villamos aluljáró lépcsőjének tetőkialakítására, valamint a mozgáskorlátozottak számára létesítendő korlátlift megvalósítására külön tervpályázatot ír ki a főváros.

    Összhang a fővárosi egyéb munkákkal
    A fővárosban zajló felújítási munkák összehangoltak ütemezés és munkahelyszín szerint is. A nagykörúti felújítás illeszkedik a 4-es metró munkáihoz, a 2-es metró rekonstrukciójához és az útfelújításokhoz is.
    A II. ütemben is folytatódnak az első ütemben megkezdett munkák, csak másik szakaszon:

    A II. ütem építési munkái (Blaha Lujza tér és Móricz Zs. tér között):

    • A II. ütem építése június 9-éig tart.
    • A második szakaszban újabb 14 peron épül át, így a teljes Nagykörúton összesen 30 peron újul meg.
    • A II. ütemben 3 megálló szélesebb lesz: a Rákóczi téren, a Baross téren, valamint a Mester utcában.
    • Ezen a szakaszon is minden megállóban több lesz az utasváró, perononként összesen négy.
    • A jegyautomaták is megújulnak a Nagykörút mentén a második ütem végéig, azaz június 9-éig.
    • Folytatódik az áramellátási rendszer felújítása.

    A nagykörúti munkák befejezése

    • A II. ütem munkái június 9-én befejeződnek. Így június 10-én megindulhat a villamosforgalom a Nagykörúton. (egyelőre még nem a Combino villamosokkal)
    • A II. ütemben átépül a 6-os villamos végállomása, mivel a jövőben illeszkednie kell a majdani 4-es metró állomásához is. Ezért a korábbi Siroki u.-Váli u.-i épülettömb körbenjárása megszűnik és helyette ún. Villamos fejvégállomást alakítunk ki a Karinthy F. utcában.
      Így, bár június 10-én a nagykörúton megindul a villamos forgalom, az még a június 10-11-ei hétvégén nem érinti a korábbi 6-os villamos végállomását. Így az új fejvégállomás építése miatt a járatok a 4-es villamos (Skála előtti) végállomásáig közlekednek. Azon a hétvégén a Móricz Zs. körtér és Karinthy F. út megközelíthetősége érdekében egy rövid villamospótló autóbusz jár a Petőfi híd budai hídfője, valamint a Móricz Zsigmond körtér között.

    A teljes nagykörút befejezésével elkészülő új peronok adatai

  • Az átépítésre kerülő peronok száma 30 (Ebből az első ütemben 16 peron szépült meg.)
  • A peronok hossza összesen 2 km
  • A peronok térkő díszburkolatának felülete 9 ezer m2
  • A peronokhoz gránit felhasznált szegélykő hossza 6 ezer folyóméter
  • A peronokra kerülő új utasváró száma: 120 (perononként 4 db)
  • Minden peron járószintje 25 cm-re van a pályaszinttől (alacsonypadlós járműre szintbeni beszállást biztosít)
  • Egyéb információk

  • A nagykörúti munkák (infrastruktúra) teljes költsége 3,5 milliárd forint.
  • A takarékos energiafelhasználásra való áttéréshez és az ehhez szükséges infrastruktúra kiépítéséhez 300 millió forintos uniós támogatás áll rendelkezésre.
  • A Nagykörúton összesen 11 szerződéssel, összehangoltan dolgoznak a kivitelező cégek.