BKV.hu

Metróbaratok szakmai napja

Egy éve épülnek a 4-es metró alagútjai

2007. április 3-án indultak útjukra a budapesti 4-es metró alagútépítő pajzsai az Etele téri pajzsindító aknából a Tétényi út felé. Ez év március végéig körülbelül 3700 méternyi alagút készült el. Az évforduló alkalmából 2008. április 3-án szakmai nyílt napot szerveztek a metróépítők, a rendezvényen a szaksajtó, a főváros mérnökhallgatói és a szakma képviselői voltak jelen.

A Metróbarátok Szakmai Napját a DBR Metró Projekt Igazgatóság a Fővárosi Önkormányzattal, a Magyar Mérnökhallgatók Egyesületével, az EUROMETRO szakembereivel és a BAMCO konzorciummal közösen szervezte. A kelenföldi InfoCenterben Demszky Gábor főpolgármester, Becker László metróbiztos és más neves szakemberek tartottak előadást az alagútépítés első évéről, illetve a beruházás aktuális helyzetéről, majd a látogatók gyalogtúrák keretében, illetve vonatszerelvényeken tettek látogatást az épülő állomásokon és alagutakban.

A rendezvényen többek között a szaksajtó, a Diák- és Ifjúsági Újságírók Országos Egyesülete, a Budapesti Közlekedési Szövetség, az MTA Közlekedési Bizottsága, a BME szakmai szervezetei, a Magyar Tanácsadó Mérnökök és Építészek Szövetsége, a Közlekedéstudományi Intézet, a Magyar Alagútépítő Egyesület és a Magyar Bányászati és Földtani Hivatal volt jelen.

A pajzsok jól vizsgáztak az elmúlt egy évben, a tesztidőszak után a megfelelő sebességgel haladtak. A déli pajzs már maga mögött tudhatja a leghosszabb, majdnem másfél kilométeres alagútszakaszt, aminek az építése során több különleges kihívást is meg kellett oldaniuk a szakembereknek.

Az alagútépítő pajzsok utolsó elemei 2007. február elején érkeztek meg az Etele térre. Az összeszerelési munkálatuk után az északi pajzs április 3-án indult hét kilométeres útjára, déli társa három hét elteltével követte. Az első háromszáz méteren tesztüzemben zajlott az építkezés, ekkor a gépezetek finombehangolását végezték, ezt követően indult meg a normális sebességű alagútépítés. A pajzsok méretükből és teljesítményükből adódó átlagos építési sebessége napi tizenöt méter, sebességüket a beépített tübbinggyűrűk mennyiségével is mérik, a gépek eddigi rekordja napi 21 gyűrű behelyezése volt, ami 31,5 méter alagútnak felel meg.

A Boros névre keresztelt déli pajzs tavaly szeptember 13-án érte el a Tétényi úti állomást, március 7-én pedig a Bocskai úti állomásszerkezetbe érkezett meg. Társa, a Bochkor pajzs október 25-én érkezett a Tétényi útra, a Bocskai úti állomásdobozba pedig április végén tör majd be. A déli pajzs néhány napja elindult a Móricz Zsigmond körtéri állomáshoz, ahová várhatóan májusban fog megérkezni. Az északi pajzs néhány hét múlva követi társát a körtér felé. Ha a geológiai és a hidrogeológiai adottságok megfelelőek, az év végéig megépülnek az alagutak a Duna alatt, ezek után a pajzsok már a pesti oldalon haladnak majd.

Magyar Mérnökhallgatók Egyesülete
DBR Metró Projekt Igazgatóság