BKV.hu

Mérnök nélkül maradhat áprilistól a 4-es metró építése


A BKV, A FŐVÁROS ÉS A KORMÁNY EGYÜTT KERES MEGOLDÁST

Lebonyolító - ún. FIDIC - mérnök szervezet nélkül maradhat a 4-es metró építése 2010. áprilisától, miután a teendőket ellátó Eurometro 2012-ig szóló szerződésének első szakaszra vonatkozó pénzügyi kerete a projekt elhúzódása és a velejáró többletmunkák következtében március végén kimerül. Amint azt a DBR korábban jelezte, a majd egy éves előkészítéssel létrehozott szerződésmódosítási kezdeményezését a KDB februári határozatában elutasította és új, nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatását írta elő a megbízónak. FIDIC mérnök, mint a vállalkozók munkáját ellenőrző szervezet hiányában a munkákat valamennyi helyszínen le kellene állítani, hiszen - többek között - nem lesz, aki műszaki ellenőrként a vállalkozók teljesítését igazolja, a számlákat és kifizetéseket jóváhagyja, vagy ami ennél is sokkal fontosabb, a munkák minőségét és biztonságát ellenőrzi. A megbízó DBR - a projekt megvalósításának érdekében - jelen esetben vagy „törvényt sért, vagy szerződést szeg”. Mivel egyik sem vállalható, a DBR a BKV vezetésével, a Fővárossal, valamint a finanszírozásban szintén részt vevő Kormány megfelelő szerveivel együtt vizsgálja a jogi és szerződéses lehetőségeket, a döntésnek azonban még márciusban meg kell születnie.

A DBR hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás keretében tett szerződésmódosítási kezdeményezését a KDB február elején elutasította, noha 2006-ban ugyanezt a jogalapot egyszer már tudomásul vette. A DBR többek között arra hivatkozott, hogy bár jogilag lehetséges, műszaki szempontból életszerűtlen és szinte elképzelhetetlen, hogy a projekt jelenlegi készültsége mellett jön valahonnan egy új lebonyolító mérnök csapat, aki a több ezer munkafolyamatot egyik napról a másikra átveszi, és a munkák folyamatosságát biztosítani tudja. A DBR nem ismer olyan nemzetközi nagyberuházást, ahol menetközben cseréltek volna lebonyolító mérnököt.

A testület nyílt közbeszerzési eljárást írt elő, többek között azért, mert ez felelne meg maradéktalanul az EU versenyjogi kívánalmainak. A mérnök szerződése ugyanakkor része az EU támogatási keretből korábban kikerült 11 szerződésnek, így e szerződés az elszámolhatóság szempontjából nem releváns, ellenben a kötelező mérnökszervezet hiánya, és emiatt a munkák felfüggesztése veszélybe sodorhatja a teljes, 181 milliárd forintos támogatást. Az ügy előzményei majd egy évre nyúlnak vissza, de ez idáig nem sikerült megoldást találni a problémára, egy nyílt közbeszerzési eljárást pedig már lehetetlen áprilisig lebonyolítani.

A projekt jelenlegi - 60% feletti - készültsége mellett a munkák felfüggesztésének a beruházás továbbvitelére beláthatatlan szerződéses és többletköltség következményei lehetnek. A mérnök ugyanolyan fontos eleme a beruházásnak, mint a megbízó, vagy a kivitelezők. A kialakult helyzet pedig olyan, mintha egy háromlábú asztal egyik lába hiányozna. A DBR továbbra is kitart amellett, hogy a projekt - és közvetve az adófizetők - érdekeit kell szem előtt tartania. A nemzetközileg elfogadott FIDIC mérnöki normarendszer és a hazai közbeszerzési jogszabályok között nincs kellő összhang, így a DBR és a BKV szakemberei a Fővárossal és a Kormány szerveivel közösen folyamatosan vizsgálják a jogi lehetőségeket, illetve folyamatosan tárgyalnak annak érdekében, hogy még márciusban egy elfogadható, törvényes, a projekt érdekeit szolgáló, hatékony és nem utolsó sorban költséghatékony döntés szülessen.

Budapest, 2010. március 4.