BKV.hu

Ma még dolgozik a Bamco Konzorcium valamennyi helyszínen

Szóban azonban jelezte a kivitelező, hogy hétfőn átmenetileg leáll a munkálatokkal

Felvette ma reggel a munkát a BAMCO konzorcium, nem válaszolt ellenben határidőre a DBR Metró Projekt Igazgatóság által - a vitatott három többletköltség-követelés rendezése érdekében - korábban tett ajánlatra. Helyette szóban már bejelentette, hogy hétfőtől leáll valamennyi helyszínén a munkálatokkal. A mai tárgyalásokon sem sikerült a döntőbizottságot is megjárt ügyet békés úton rendezni, ezért a DBR fontolgatja, hogy választott bírósághoz fordul. Ugyanakkor véleményünk szerint akár szerződésszegésnek is minősülhet, hogy a BAMCO nem jogi úton kívánja rendezni a vitát, hanem önkényesen le akarja állítani a szerződésben vállalt munkáit. A DBR sajnálja, hogy a BAMCO ezt a lépést választja, hiszen még mindig van lehetőség arra, hogy békés úton, választott bíróság előtt egyezzen meg a két fél.

Mint ismeretes, néhány napja levélben kereste meg az alagutakat, a Gellért téri állomást, az Etele téri pajzsindító műtárgyat és a szellőző alagutakat építő BAMCO konzorcium a DBR Metró Projekt Igazgatóságot, miszerint átmenetileg felfüggeszti az általa végzett munkálatokat, amíg a beruházó felé benyújtott többletköltség-követelései nem teljesülnek. A BAMCO konzorcium az elmúlt másfél évben hozzávetőleg 150 többletköltség-követelést nyújtott be, közel 37 milliárd forintra becsült értékben (az összes többi, közel 20 kivitelező együttesen is csak ennek töredékét). A beruházó megvizsgálta ezeket a követeléseket, melyekből mintegy 25 bizonyult valós és jogos igénynek hozzávetőleg 1,6 milliárd forint értékben, ennek a kifizetése folyamatban van (a többi vagy feldolgozás alatt áll, vagy teljesen irreális igényt fogalmaz meg). A konzorcium szerződése egyébként az összes munkát beleértve összesen 44 milliárdról szól.

A nagyberuházásokban általános, hogy a kivitelezők folyamatosan többletköltség-követeléseket nyújtanak be, azt a mérnökcég megvizsgálja, az építtető mérlegel, a jogos követeléseket elfogadja, az indokolatlanokat pedig elutasítja. Vitás kérdés esetén döntőbizottsághoz kell fordulni, a döntőbizottság javaslatot tesz, ezt követően újra tárgyalnak a felek, ha továbbra sincs megegyezés, választott bírósághoz fordulhat bármelyik fél. A DBR ahogy eddig, a jövőben is kifizet minden jogos, a kivitelezőnek fel nem róható többletmunkát, de a jogosulatlan követeléseket még ultimátumok hatására sem fogja teljesíteni. Jelenleg további 3 többletmunka-követelés jogosságát ismerte el a DBR, ám ezek összege továbbra is vitatott. A megrendelő az ajánlatot megtette, a konzorciumtól viszont nem érkezett válasz a mai határidőig, így fontolgatja a DBR, hogy választott bírósághoz fordul az ügy rendezése érdekében.

Ahogy arról korábban már tájékoztattuk a nyilvánosságot, a szükséges engedély hiányában a BAMCO augusztus közepén kénytelen volt leállni a déli pajzzsal a Szent Gellért tér előtt, néhány nappal ezelőtt pedig az időközben odaérő északival is, ez azonban a mai sajtóértesülésekkel ellentétben nem jelenti a 4-es metró építések leállását, hiszen valamennyi további munkafázissal jól és az ütemtervnek megfelelően haladnak a kivitelezők. A pajzsok leállása az engedély hiányának, és nem a most kialakult jogvitának a következménye. Amennyiben a BAMCO leáll a többi helyszínen is a munkálatokkal, az a DBR véleménye szerint indokolatlan és a teljes anyagi és jogi felelősséget a konzorciumnak kell vállalni az esetleges szerződésszegésért.

A DBR Metró Projekt Igazgatóság csak olyan követeléseket fogadhat be, amelyek mögött valós teljesítés van és a megfelelő dokumentáció jogszerűséget eredményez, hiszen ellenkező esetben az Állam, a Fővárosi Önkormányzat, illetve közvetve az adófizetők érdeke sérül. Egy szerződés megkötésével minden esetben ellenérdekű féllé válik a kivitelező, akinek nyilvánvaló érdeke, hogy minél több pénzhez jusson a munkálatok során. A DBR dolga az, hogy metrót építsen, biztonságosan, minél rövidebb idő alatt és minél költséghatékonyabban.


DBR Metró Projekt Igazgatóság