BKV.hu

Kitüntetés a Ganz Ipari Csuklós villamos tervezőjének

30 év után végleg elhagyják a Nagykörutat az ipari csuklós villamosok. Ebből az alkalomból kapott kitüntetést Lengyel István, az ipari csuklós villamosok formatervezője. A Deák téri MILLFAV Múzeumban tartott ünnepségen részt vett Demszky Gábor főpolgármester, Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes és Antal Attila, a BKV Zrt. vezérigazgatója.

Lengyel István 1937-ben született Budapesten. Tanári munkájával párhuzamosan aktív alkotói tevékenységet folytat a design szinte minden területén, számtalan kitüntetés és díj részese. Tervezett egyebek között magnetofont (Calipso), présgépet, anyagvizsgáló készüléket, automata gépsort (Jancsó Miklóssal), s dolgozott hajón (Németh Aladárral). Legfontosabb munkája a Ganz Mávag által gyártott csuklós villamos. 1986 és 2000 között a német formatervezők szövetségének (VDID) elnöke, 2000-től tiszteletbeli elnöke. 1990-től a német, 1992-től a Magyar Formatervezési Tanács tagja. 1992-ben a Magyar Iparművészeti Egyetem tiszteletbeli egyetemi tanára, 2001-től a Formatervező Tanszék tanszékvezető professzora.

Az ünnepségen Demszky Gábor főpolgármester az ipari csuklós villamosok jelentőségéről beszélt. Elmondta: "Budapesten jól megfér egymással a régi és az új. A budapestiek számára legkényelmesebb, legbiztonságosabb és leggyorsabb közlekedési formák és járművek meghonosítása mellett meg kell tartanunk mindazt, ami a múltból értékes és használható. Ezt példázza az ipari csuklósok története is. Lengyel Istvánnak óriási szerepe volt abban, hogy az említett villamos évtizedekre meghatározza az utcaképet Budapesten."

Antal Attila, a BKV Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy "a közösségi közlekedési járművek formatervezői általában nem lesznek hírneves, ünnepelt sztárok. Munkájukat ismeretlenségben, háttérben végzik." Ezért is szeretett volna a BKV Zrt. sort keríteni erre a díjátadásra.

Lengyel István tervezői munkája elismeréséül egy ICS villamost ábrázoló, gravírozott üveg emléktárgyat vehetett át Antal Attilától.