BKV.hu

Kerekes-székesek tesztelik a Budapestre készülő Siemens villamos felépítését

A Budapesti Közlekedési Részvénytársaság kiemelt feladatának tekinti, hogy a mozgáskorlátozottak, a kerekes-székkel utazók és a babakocsis kismamák is kis erőfeszítéssel, nagy biztonsággal használhassák a közösségi közlekedésben részt vevő járműveket.

Mivel 2005 második felében megkezdődik az új, nagykörútra tervezett Siemens villamosok gyártása (mely járművek alacsonypadlós, átjárható minden igényt kielégítő villamosok lesznek) a BKV Zrt. az utazási, mozgási feltételek kialakítását a Mozgáskorlátozottak Egyesületének Országos Szövetségével, a Mozgássérültek Budapesti Egyesületével és az Erzsébetvárosi Mozgássérültek és Barátaik Érdekvédelmi Egyesülete a Rehabilitációért szervezetekkel közösen végzi el.

A babakocsival közlekedők az új villamos mind a nyolc ajtajánál akadály nélkül beszállhatnak és haladhatnak a végig egyterű, átjárható villamosban, a kerekes-székkel utazók viszont a második és a hetedik ajtót vehetik igénybe.

A teszt céljára a villamos vázszerkezetéből - a kerekes-székesek közlekedésére kijelölt ajtónyílás, járműperon és a kerekes-szék rögzítésére szolgáló kocsi kabinrészéből - azonos méretű modell készült. Ezt a modellt 2005. február 11-én a mozgáskorlátozottak szervezetei három a mindennapokban használatos kerekes-székkel tesztelték.

A teszt során a következő tervezési kérdések lezárására szeretne a BKV Zrt. választ kapni a gyakorlatban is:


1. Kerekes-székkel biztonsággal fel lehet-e - segítség nélkül - jutni 170 mm-es padlószintre?
2. Kerekes-székkel biztonsággal be lehet-e haladni a villamosba, ha a peronszint és a jármű-padlószint közötti szintkülönbség max. 40 mm, a peron széle és a jármű belépőéle közötti max. távolság 100 mm?
3. Milyen magasságban legyenek elhelyezve a fel-, illetve leszállást jelző gombok? (alaphelyzet a javasolt megoldás)
4. Megfelelőek-e a jelzőgombokon megjelenő piktogramok, a színtervek és a jelzőfények?
5. Az ülésekkel berendezett "utastérben" képes-e a kerekes-székkel közlekedő az utazáshoz kijelölt helyre beállni?
6. A kerekes-székkel történő mozgáshoz szükséges-e utasülés áthelyezése, kialakítása megváltoztatása:
  • elengedhetetlen?
  • könnyebbé teszi az eljutást?
  • ésszerűbb?
    A javasolt megoldás tesztelése a gyakorlatban.
    7. Az utazáshoz kijelölt helyhez telepített kapaszkodó és jelző milyen pozícióban legyen rögzítve?
    8. Képes-e a kerekes-székkel utazó segédeszközét saját fékkel megbízhatóan rögzíteni? Ha nem, milyen rögzítési módot igényel?


    A tesztet szakmai konzultáció követte, ahol a résztvevők számba vették az eredményeket, és a kérdésekre kapott válaszok alapján - a Siemens képviseletében résztvevő járműtervezőkkel közösen - alakítják majd ki a kerekes-székkel közlekedők részére a lehetséges legkedvezőbb megoldásokat.

    A szerződésnek megfelelően a jármű prototípusa 2006 márciusában érkezik a fővárosba, amikor a kerekes-székkel közlekedők - a prototípuspróbákkal egyidőben - a valóságban is kipróbálhatják, igény esetén csoportokba szerveződve felkészülhetnek a valódi az utazásokra.

    Az új járművek első darabjait 2006 augusztusában tervezzük az utazóközönség rendelkezésére bocsátani.

    A BKV Zrt. ezúton is megköszöni a mozgáskorlátozottak szervezeteinek segítő együttműködését.

    Az új nagykörúti villamos látványterve

  • Budapesti Közlekedési Részvénytársaság