BKV.hu

Jobb-e autózni, mint villamoson utazni?

Erre a kérdésre mindenki ismeri a választ: „az autó kényelmesebb és csak azzal kell megosztani, akivel szeretném”. A mondat másik fele azonban hiányzik: az autózás lassú, környezetszennyező és drága! A lassulás 40%-os, a környezeti terhelés 60%-át okozza, negatív (externális) költsége Budapesten több, mint 500 milliárd forint évente.

Az autózás lassú

Az ezredforduló környékén Budapesten az autós közlekedés 5 év alatt drasztikusan lelassult. A lassulás mértéke óriási; ez a kocsiban ülőnek plusz üzemanyag költséget jelent. Az autók számának növekedése és az egyéni közlekedés lassulása ahhoz vezetett, hogy jelenleg a városban az autók átlagsebessége a Nagykörúton belül 13 km/h ( az egész városra vetítve ez az érték 22,3 km/h), ezzel szemben a közösségi közlekedés keringési átlagsebessége 21km/h, de a Nagykörúton belül is meghaladja a 15 km/h-t csúcsidőben.



Az autók átlagsebessége jelentősen csökkent az elmúlt évtizedben
több idő - több pénz – több üzemanyag
(1. ábra)


Az autózás környezetszennyező

A BKV Zrt. által üzemeltetett 10 közlekedési ág közül csak egy károsítja a Budapestiek levegőjét, ez pedig a busz. Jelenleg Társaságunk az utasok 41,3%-át busszal, 26,4%-át villamossal, 22%-át metróval juttatja el úticéljához, a maradék 10,3% oszlik meg a többi közlekedési ág között.
Ha a közlekedési ágak közötti megoszlást tovább módosítjuk úgy, hogy a változtatástól azt várjuk hogy a kötöttpályás közlekedés előnyben részesüljön, akkor a környezetre is kevesebb terhelés jut



A BKV azonban jelenleg is csak a töredékét okozza
a budapesti közlekedésből eredő levegő szennyezettségnek.
(2. ábra)


Az autózás drága, sok helyet foglal és nem energia-hatékony

Az autózás drága annak aki a gépkocsit üzemelteti, ezt mindenki tudja (jármű árak, adók, biztosítások, üzemanyagköltség). Azt azonban nem is gondolnánk, hogy a Budapesti közlekedés ténylegesen megfizetett externális költsége 532 milliárd forint.



A közösségi közlekedés hatékonyabb, mint az egyéni (3.ábra)